• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Specyfikacje API/ILSAC

  • Thread starter Deleted member 6544987
  • Start date
Można użyć wielokrotnie przytaczanego narzędzia do obrazowego porównywania specyfikacji - porównanie ACEA A5/B5 (21), A3/B4 (21) oraz ILSAC GF-6


1669197467978.jpeg

1669197515361.png

 
Ni dy rydy.

ILSAC/API i ACEA to dwa różne światy i zupełnie inne podejście. Normy ILSAC/API są ogólne. W sensie - dostajesz jedną normą do wszystkiego: diesel, benzyna, DPF/bez DPF - do wszystkiego masz jedną aktualną normę.

ACEA tworzy wymagania dla konkretnych typów jednostek, stąd słynne full/mid/low SAPS o które tyle tutaj wojenek. Także wymagania (testy czystości diesel/benzyna np) potrafią być różne, są oleje "czyste" do silników z TWC i filtrami cząstek i te które już bardziej syfią i tak dalej.

Ciekawe jest to, że w krajach "API" (USA/Azja) normy ACEA traktuje się jako te "lepsze", u nas z kolei odwrotnie - lać API SN/SP do wszystkiego i będzie dobrze :D
 
Czy z tych różnic wynika np. to, że prawie wszystkie (chyba?) 0W30 ACEA A5/B5 dostępne u nas na rynku mają "niskie" API SL/SL CF?
 
API SN wymaga od olejów SAE30 i poniżej - zawartości P do 0.08% stąd oleje na takim samym pakiecie są SAEx/30 API SL, a SAE 40 API SN. (Np motul eco nergy 0/5W30, a motul x-cess 5W40) Pytałem już chyba kilka razy mądrzejszych dlaczego jest ten podział wg lepkości ale jakiejś przekonującej odpowiedzi nie otrzymałem. Niektóre oleje SAE30 mają w opisie "API SN meets engine test" czyli spełniają wymogi testów silnikowych ale nie ekologicznych. Chyba.
 
@poziom1989 pytanie chyba głównie do ciebie: u ruskich bardzo często można przeczytać, że "ilsaki" (głównie 5W30) to max na ~7500 km. Wiesz może skąd u nich taka opinia i czy jest w tym jakaś prawda?
 
Nie wiem na czym opierają tą swoją opinię. Ale pewnie głównie o TBN? Który taki istotny nie jest. Na żywotność oleju wpływa np. mix AOs, stężenie N.
 
Też o tym myślałem, bo innego wyjaśnienia nie widzę.
 
Jak koledzy pisali, kacapskie paliwo to nie te normy co UE i USA wiec i realne zakwaszenie oleju produktami spalania. Możliwe też, że stąd biorą się legendy o innych olejach na tamten rynek. TBN miał w cywilizowanych krajach znaczenie właśnie do momentu wprowadzenie paliw o bardzo niskiej zawartości siarki. Stad z jednej strony możliwość wydłużenia interwału wymian, z drugiej możliwe do zmiany podejście w tworzeniu przepisów na oleje które nie wymagały juz przeciwdziałania zakwaszeniu. To właśnie paliwo o obniżonej zawartości siarki pozwoliło na wprowadzenie olejów Low SAPS. Jest nawet całkiem ciekawy dokument z testów porównawczych pierwszych przepisów ACEA C i full SAPS zrobionych pod ówczesne normy API.
 
Mam pytanie odnośnie normy API CF w bieżących olejach. Wg lubrizola API CF-4 został wprowadzony w 1990. API zaprzestało udzielania licencji na oleje do silników wysokoprężnych w kategorii użytkowej CF-4 i jest to uważane za przestarzałą specyfikację.
Tymczasem nowy wypust od XIOM pod nazwą Mobil X4 0W40 ma taki zapis: Produkt ten jest rekomendowany do stosowania tam, gdzie wymaga się: API CF.

 
Zapytaj o to u źródła, a potem napisz nam co odpowiedzieli 😉

ExxonMobil Poland Sp. zo.o.
Al. Jerozolimskie 98
00-807 Warszawa

Zawsze można skontaktować się z naszym działem pomocy technicznej w przypadku pytań związanych z produktami i usługami Mobil: https://www.mobil.pl/pl-pl/contact-us

Tel +48 22 556 29 00
Fax +48 22 620 16 61
 
Back
Top