• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Specyfikacje VW

  • Thread starter Deleted member 7
  • Start date
Chciałem zapytać, jeżeli w instrukcji samochodu jest informacja, że olej z normą 503 jest przewidziany do wymian typu Long Life a norma 500, 501 01, 502 do wymian co 15 tys lub 12 miesięcy to jak mieć pewność, że dobierze się właściwy olej? Jeżeli np olej 5w40 firmy X ma na opakowaniu napisane że spełnia normę 502 to sprawa jest jasna ale jeżeli olej 5W40 firmy Y nie ma na opakowaniu żadnej normy VW a jakieś inne np mercedasa itp to jak to należy rozumieć?
Przykładowo, jeżeli nie ma informacji o powyższych normach VW na olejach 5W50 to znaczy, że taki olej nie nadaje się do takiego silnika?
Można przyjąć, że norma 503 to oleje 5W30 a normy od 500 do 502 to 5W40?
 
Znalazłem jeszcze takie informacje
dot.png
VW 500.00 - Oleje do silników benzynowych i wolnossących diesli - przebiegi między wymianami do 15-tyś. km. Silniki produkowane do 08.1999r.
Lepkość : SAE 5W-40, 10W-40, 10W-50, 20W-40

dot.png
VW 501.01 - Oleje do silników benzynowych i wolnossących diesli - przebiegi między wymianami do 15-tyś. km.
Lepkość: SAE 5W-40, 10W-40, 10W-60, 15W-40

dot.png
VW 502.00 - Oleje do silników benzynowych z rekomendacją: pracujące w uciążliwych warunkach - przebiegi między wymianami do 15-tyś. km.
Lepkość: SAE 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40

dot.png
VW 503.00 - Oleje do silników benzynowych w standardzie serwisowym LongLife (30-tyś. km lub 2 lata).
Lepkość: SAE 0W-30, 5W-30
 
Szukasz oleju które mają normy producenta. Olej nie ma normy = nie nadaje się*. Norma to nie tylko lepkość, często są to też dodatkowe parametry, konieczność przejścia dodatkowych testów i tak dalej.

* można dobierać oleje z innymi normami, ale to trzeba już wiedzieć czego szukać. Niekiedy normy korespondują z ogólnymi normami ACEA i można wybierać na tej podstawie, ale najprostsza zasada jest taka, że szuka się olejów z normami producenta.
 
Super o taką konkretną odpowiedź mi chodziło dzięki!
 
Czy na miejscu będzie jeśli odgrzeje kotleta?

Dzień dobry bo to moja 1 wypowiedź.

Odnośnie normy 505.01 . Posiadam na stanie i w użytku Transportera 1.9 TDI PD 105 KM 77kW. 2006 rok bez DPF - obecnie nakulane 310 tkm.
Mam go od 4 lat. Wcześniej poprzedni użytkownik w rozmowie ze mną zdradził , że lany był olej 5w30 i tylko tyle wiem. Ale jaka norma ? Czort wie. Wisienką na torcie okazała się informacja , że poprzednik dwa razy wymieniał wałek rozrządu. Pomyślalem … przecież 1.9 tdi takie legendarne a tutaj taka przypadłość? Dziwne …
Z czasem kiedy zacząłem wertować sieć w poszukiwaniu informacji na temat pompowtryskiwaczy i ogólnie silników w nie wyposażonych doszło do mnie , czemu te wałki tak szybko leciały …
I tutaj kłania się wypowiedź kolegi @tomek evo odnośnie nacisków na wałek . Co powinien spełnić olej by jego film był nadal trwały. To , że poprzednik lał 5w30 nie oznacza , że olej mial aprobatę 505.01 . Mógł lać cokolwiek innego byle by miał 5w30. Ale tego się już nie dowiem i zostaje mi tylko dywagować. Ale na swoim przykładzie wiem , że te naciski na wałek nie są fikcją .
Ponadto , wiem też że 1.9 tdi PD był ostatnim dinozaurem dopakowanym do granic możliwości aby móc wycisnąć z niego co się da aby tylko spełnić normę eko. Miało w tym pomóc m.in. właśnie wprowadzenie pompowtrysków dających potężne jak na tamte realia 2000 atmosfer. Przez co silnik miał mieć precyzyjniejszą dawkę paliwa a co za tym idzie miał palić mniej a być przy tym żwawszy. I poniekąd się to udało . Najmocniejszy podobno fabrycznie wypuszczony motor miał ok 160 kunia . I na tym era 1.9 tdi dobiegła końca. VAG porzucił dalszy rozwój tej jednostki bo już nie było co modernizować. Motor swoją chwałe już dawno osiągnął a poźniejsze mody miały na celu już tylko zachowanie konstrukcji tak długo jak się tylko dało. Kłody pod nogi rzucały oczywiście nowe wytyczne odnośnie normy emisji spalin , której coraz wyżej stawianej poprzeczki konstrukcja 1.9 już nie dzwignęła.
Tym „krotkim” wywodem chcę powiedzieć , że w wątku przewijają się jak dla mnie dwa mocne argumenty odnośnie normy 505.01.
Pierwszy odnośnie nacisków a drugi odnośnie ekologii ponieważ koncern konstrukcję 1.9 z PD cisnął tak daleko jak się tylko dało. Dotyczy to również oleju . Musiał go dostosować do interwału 15k jednocześnie godząc eko. Jak już konstrukcja nie dawała rokowań na dalszą poprawę i możliwość wejścia w wyższą normę EU 5 silnik musiał zostać zastąpiony nowszą konstrukcją.
Niewiem , jeśli się mylę proszę poprawcie mnie. Jestem tylko użytkownikiem samochodu , nie chemikiem czy expertem olejowym.

Na domiar wszystkiego swego czasu bodajże koncern rekomendował dwie lepkości oleju 5w30 i 5w40 . I takie też były lane do srebrnych /szarych baniek i sygnowane jako oryginalne.
Jednak z 5W30 sie wycofał ( nie ma tego oleju już dostępnego ) i został przy 5W40. Ciekawe dlaczego ?
Może według nich 40 zachowuje lepszy film niż 30?
Dlczego zatem inni producenci mając 5w30 mają aprobatę 505.01 a sam VAG swoj olej rekomenduje tylko jako 5W40? I to w dodatku minerał?
 

Attachments

  • 5D4D1FA7-8AD8-4F03-AA84-9251CF2BDBB8.png
    5D4D1FA7-8AD8-4F03-AA84-9251CF2BDBB8.png
    325,2 KB · Odwiedzin: 139
  • D840E750-6280-410A-BC80-1B99AEE7C980.png
    D840E750-6280-410A-BC80-1B99AEE7C980.png
    341,1 KB · Odwiedzin: 141
Bo 5w30 505.01 zastąpiła norma 504/507
 
Czy na miejscu będzie jeśli odgrzeje kotleta?

Dzień dobry bo to moja 1 wypowiedź.

Odnośnie normy 505.01 . Posiadam na stanie i w użytku Transportera 1.9 TDI PD 105 KM 77kW. 2006 rok bez DPF - obecnie nakulane 310 tkm.
Mam go od 4 lat. Wcześniej poprzedni użytkownik w rozmowie ze mną zdradził , że lany był olej 5w30 i tylko tyle wiem. Ale jaka norma ? Czort wie. Wisienką na torcie okazała się informacja , że poprzednik dwa razy wymieniał wałek rozrządu. Pomyślalem … przecież 1.9 tdi takie legendarne a tutaj taka przypadłość? Dziwne …
Z czasem kiedy zacząłem wertować sieć w poszukiwaniu informacji na temat pompowtryskiwaczy i ogólnie silników w nie wyposażonych doszło do mnie , czemu te wałki tak szybko leciały …
I tutaj kłania się wypowiedź kolegi @tomek evo odnośnie nacisków na wałek . Co powinien spełnić olej by jego film był nadal trwały. To , że poprzednik lał 5w30 nie oznacza , że olej mial aprobatę 505.01 . Mógł lać cokolwiek innego byle by miał 5w30. Ale tego się już nie dowiem i zostaje mi tylko dywagować. Ale na swoim przykładzie wiem , że te naciski na wałek nie są fikcją .
Ponadto , wiem też że 1.9 tdi PD był ostatnim dinozaurem dopakowanym do granic możliwości aby móc wycisnąć z niego co się da aby tylko spełnić normę eko. Miało w tym pomóc m.in. właśnie wprowadzenie pompowtrysków dających potężne jak na tamte realia 2000 atmosfer. Przez co silnik miał mieć precyzyjniejszą dawkę paliwa a co za tym idzie miał palić mniej a być przy tym żwawszy. I poniekąd się to udało . Najmocniejszy podobno fabrycznie wypuszczony motor miał ok 160 kunia . I na tym era 1.9 tdi dobiegła końca. VAG porzucił dalszy rozwój tej jednostki bo już nie było co modernizować. Motor swoją chwałe już dawno osiągnął a poźniejsze mody miały na celu już tylko zachowanie konstrukcji tak długo jak się tylko dało. Kłody pod nogi rzucały oczywiście nowe wytyczne odnośnie normy emisji spalin , której coraz wyżej stawianej poprzeczki konstrukcja 1.9 już nie dzwignęła.
Tym „krotkim” wywodem chcę powiedzieć , że w wątku przewijają się jak dla mnie dwa mocne argumenty odnośnie normy 505.01.
Pierwszy odnośnie nacisków a drugi odnośnie ekologii ponieważ koncern konstrukcję 1.9 z PD cisnął tak daleko jak się tylko dało. Dotyczy to również oleju . Musiał go dostosować do interwału 15k jednocześnie godząc eko. Jak już konstrukcja nie dawała rokowań na dalszą poprawę i możliwość wejścia w wyższą normę EU 5 silnik musiał zostać zastąpiony nowszą konstrukcją.
Niewiem , jeśli się mylę proszę poprawcie mnie. Jestem tylko użytkownikiem samochodu , nie chemikiem czy expertem olejowym.

Na domiar wszystkiego swego czasu bodajże koncern rekomendował dwie lepkości oleju 5w30 i 5w40 . I takie też były lane do srebrnych /szarych baniek i sygnowane jako oryginalne.
Jednak z 5W30 sie wycofał ( nie ma tego oleju już dostępnego ) i został przy 5W40. Ciekawe dlaczego ?
Może według nich 40 zachowuje lepszy film niż 30?
Dlczego zatem inni producenci mając 5w30 mają aprobatę 505.01 a sam VAG swoj olej rekomenduje tylko jako 5W40? I to w dodatku minerał?
To nie może być minerał.... Temperatura płynięcia -51 stopni
 
@mdm ten typ tak miał, znajomy stosował olej do PD i wałki rozrządu wycierały się jakby były z marchwi Jak dobrze pamiętam to zamiennik febi padł po 60.000km
 
@mdm Dosłownie z tydzień temu sam bardzo mocno rozmyślałem nad VAG SPECIAL D ponieważ bardzo mnie zainteresował dopisek, że to olej dla silników bez DPF, a wszelkie zamienniki chwalą się, że chronią DPF.

Myślałem, że ten VAG się czymś różni i faktycznie jest perfekt dopasowany pod te silniki bo nie ma poprawki na dbanie o filtr jak w każdym zamienniku. Na RU Clubie jest analiza tego oleju i żadnych rewelacji według tego co tam przeczytałem i zrozumiałem. Co więcej poziom popiołów nadal poniżej 0,8 czyli tak jak w każdym zamienniku.

Jeśli dobrze pamiętam to ten olej to praktycznie któryś Castrol.


@luckyboy Wałek tylko oryginał, używany niewytarty originał lub Kolbenschmidt z tego co widzę na vaginerskich grupach. Febi to gównolit.

Trzeba też brać poprawkę na fabrycznego bubla, na który każdy może trafić lub zbieg nieszcześcliwych okoliczności w postaci wypadającego broku w wałku, przez co spada ciśnienie i smarowanie i wałek się wyciera. Jest to dosyć znany problem. Występujący w malutkim ułamku przypadków, ale znany jako jedna z przyczyn wycierania.
 
@Jacek Cz
Też mnie to dziwi. Pytanie czy wierzyć temu , że to minerał czy ufać temperaturze płynięcia i wykluczyć mineralną podstawę?

@luckyboy
Ja na szczęście jeżdze jeszcze na wałku od poprzednika. I źle bo nie wiem co tam siedzi , kiedy był zmieniony i w jakim jest stanie. Plusem chyba to , że nie wyłożyłem „jeszxze” złotówki na niego. Oleje leje z normą ale oleje zewnętrzne - nie „oryginał”.

@STREAM-HD
Ja leje oleje innych producentów.
Oryginału jeszcze nie tknąłem. Powiem więcej. Będąc na serwisie pozakupowym w jednym z warsztatów w sumie kiedyś to był salon VW i ASO a potem stał się niezależnym serwisem grupy VW dowiedziałem się , że castrole to nie najlepszy wybór. I to padło z ust człowieka powiedzmy z wewnątrz czyli z samego gniazda. Coś tam puścił parę , że silniku zanagarowane często przyjeżdżały lub taki kisiel w środku , że sami się dziwili co to za olej. Patrzą w kompa a tu serwis poprzednio u nich robiony i olej od nich. A wiedzieli , że leją castrola. Oczywiście rozmowa była szybka i nie mówili konkretnie jakie silniki i ktory castrol jest taki beee.
Z tutejszego forum gdzie jest wzmianka o złej reputacji castrola lub poprostu dyskusja na temat rozne rzeczy ludzie piszą.
Osobiscie uważam , że przepalony olej w silniku wyglądający jak skwarki to nic innego jak długi interwał wymiany i jazda z ciężką nogą. Onegdaj kiedy jeszcze był 5w30 oryginał i taki mógł być lany mogło się tak dziać.
Nie wiem , może idę złą ścieżką ale teraz mam zalanego valvo allclimate C3 5w40 i żeby silnik osiągnął 90 st muszę mu depnąć podczas kiedy miałem wcześniej zalane 5w30 mobila XE lub valvo było to możliwe bez kłopotu.
Na 40 widzę , że silnik wolniej osiąga 90 st. Przy 150 -160 kiecy wkłady w lusterkach łopocą niczym skrzydła motyla 😛 silnik jakby lżej szedł. Gdy po kilku km takiego kłusu odpuszxzę pedał temp. w moment spada do 80 . Na 30 tak nie było , tam temp się trzymała cały czas a przy depnięciu i odpuszczeniu dalej to samo.
Te 40 mam dopiero w tym roku wlaną więc nie wiem jaki będzie rozruch pod koniec jesieni.
 
Da się zrobić olej GIII a zwłaszcza GIII+ z temp płynięcia -51°C z dobrymi lub dużą dawką odpowiednich depresatorów PPD tylko pytanie ile będzie po kilku kkm bo z tym bywa różnie a to kwestia jakości czyli także ceny jak zawsze.
 
Tylko że zazwyczaj wyciera się krzywka, która otwiera zawór, a nie ta która naciska na PD. Być może krzywki od zaworów są węższe niż w silniku bez PD , bo na tym samym wałku trzeba było upchnąć 12 a nie 8, ale jeśli nie, to raczej nie olej bez 505.01 odpowiada za wycieranie wałków.
 
Special D 5W40 505.01 ma dopisek „dla silników bez DPF” i tu rodzi się pytanie dla mnie. Czy to tylko dopisek czy rzeczywiście olej został stworzony do takich konstrukcji?

Chodzi mi też po głowie czy w Vagowskim oleju nie siedzi jakieś odpicowane A3/B4 ?
Choć wszędzie przewija się tylko 505.00 do A3/B4.
No bo skoro nie ma dpf to popioły mogą być wyższe a takie są właśnie w A3/B4 .
Choć gdzieś przewinął się już tu wątek , że C3 przebija pod względem ochrony A3/B4. Bodajże gdzieś dyskutowaliście na temat Lubrizola.

Druga sprawa …
Vag zleca zrobienie oleju „idealnie” uszytego pod swoje konstrukcje a użytkownicy w tym i ja 🙃 szukamy innych idealnych oliw . Zczego to wynika, że ludzie omijają dedykowane oleje szerokim łukiem?
Z niechęci do wyzszych cen tych smarowideł w ASO ? Do podróbek ? Przecież te też można spotkać jak motul , total , castrol etc.
Dziś już można kupić przecież oleje poza ASO w możliwych kwotach.
 
505.01 został specjalnie stworzony pod pompowtryski aby chronić krzywki przed zwiększonym naciskiem na pompkę.
 
Z tego co pamiętam to te oleje są bardziej odporne na działanie ciśnienia, film olejowy bardziej odporny na ściskanie, zerwanie.
 
Co Ty ...
Nic takiego w wymaganiach normy nie ma!
505.01 oparta jest o ACEA C3, czyli obniżone Zn/P oraz TBN względem A3/B4.
Z dodatkowych wymogów VW to:
- RN Wear Test 250h,
- Shear Stability: max 15%
- Diesel Engine Test (cokolwiek to znaczy)
Pozostałe wymagania wspólne ze starym 501.01, a nawet częściowo z 504/507.
Więc szczerze, nawet ja nie wiem co ta norma nietypowego wniosła ...
 
Back
Top