• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Suzuki Swift 2017 1,2 K12C

apede

Użytkownik
Samochód
Swift 1,2 Duster 4WD dci
Marka samochodu
Suzuki Swift
Budżet/ile litrów
140 / 4 L
Silnik
K12C
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
brak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0W20, 5W-30 A1, A3, A5
Uszanowanie,
Pacjent to Swift 2017 (obecny model). Silnik K12C - benzyna bez turbo, bez GPF, bez start-stop, bez niczego co szkodzi :)
Przebiegi roczne to obecnie do 5000 km na rok, wóz robi trasę po mieście raz na tydzień i co kilka tygodni dłuższą. Garażowany w bloku więc rozruchy na mrozie mu nie grożą.
Oleje jak to u japońców - od sasa do lasa Celuję w lekkobieżny 5W-30. Olej wymieniam co roku na wiosnę, razem z kołami.:) Postanowiłem uprzedzić inflację i kupić olej już teraz

OLEJ.jpg
Dotychczas były:
- 0W20 fabryczny
- po 1000 km i znowu po roku 5W30 Ecstar w ASO
- Orlen MaxExpert F 5W30 A5 - było OK
- obecnie Q8 Techno FE 5W30 A5/B5 - też jest OK

Z powodu głównie krótkich tras, szukam oleju który dobrze chroni silnik przy rozruchu. Jeśli kiedyś wóz będzie więcej latał po ekspresówkach to pewnie zmienię priorytety na wyższe KV100 :)
Silnik jest na łańcuszku więc tym bardziej zależy mi na niskim CCS.

Wybór olejów tutaj jest bardzo duży. Mógłbym pozostać przy Q8 albo wrócić do Orlena, ale lubię poeksperymentować.

Waham się między dwiema drogami:
- patriotycznie #1: Lotos Synthetic 5W-30 A5
- patriotycznie #2: Specol 0W-30 (ich 5W-30 A5 jest jakiś taki gruby, CCS ok. 6000 to bardziej jak A3)

albo
- na bogaciej #1: Castrol Magnatec 5W-30 A5, ma niski CCS 4200 https://msdspds.castrol.com/bpglis/...B9E8649802584420049CFA7/$File/BPXE-BEHEZ6.pdf
- na bogaciej #2: Castrol Magnatec 5W-30 C2 https://msdspds.castrol.com/bpglis/...1497D7480258634003F6E0D/$File/bpxe-a8pjp4.pdf
Tu są obydwa Castrole w jednej tabeli
https://www.oilclub.pl/index.php?threads/castrol-magnatec-start-stop-5w-30-a5.1441/

C2 ma więcej Mo a A5 więcej Boru. Pytanie czy do tak prostego silnika C2 będzie miało jakiekolwiek zalety nad A5?

Czemu na bogaciej to akurat Castrol? Bo tak :p Drogie Bravo pomóżcie :)
 
Przy takich przebiegach proponował bym z w/w Specol lub Lotos, w takiej kolejności
 
Z ciekawości :)
 
Faktycznie wygaszasz wszelkie dyskusje 😆
Moim zdaniem, przy zimnych rozruchach i łańcuszku, robi różnicę czy olej 5W-30 A5 ma CCS 4200 czy 6000
 
Niewielką, to są wartości w temperaturach granicznych, CCS dla 5W mierzy się w -30 stopniach a pompowalność w -35 :p

Jeżeli chcesz eksperymentować to z rzadziej spotykanych:
- Midland Avanza 5W-30 A5/B5
- Gulf Formula FS 5W-30
- Wolver Ultratec 5W-30

Plus te co wypisałeś :) Castrola Magnateca C2 miałem w Kijance i byłem zadowolony, więc to dobra opcja z "na bogato".
 
Ciekawy jest zakres SAE dopuszczony przez producenta; od 0W16 do 10W40.
Czyli zakładając, że priorytetem każdego oleum jest redukcja tarcia i odprowadzanie ciepła, kierowca o umiarkowanym stylu jazdy mieszkając na północy Norwegii zaleje 0W16 czy 0W20, a podobny kierowca na południu Hiszpanii zaleje 10W40 i będzie OK?
Tylko czy taki dopuszczalny zakres SAE nie wysadza w kosmos teorii o nowych silnikach tzw. ciasnospasowanych?
Byłbym wdzięczny za opinię forumowiczów biegłych w temacie.
 
Ciasne pasowanie to mroki historii. Teraz wszystko idzie w kierunku jak najniższych tolerancji bo to ogranicza użycie materiału. A silniki zawsze mogą pracować na szerokich zakresach lepkości. Tylko niektórzy producenci pozwalają dobierać lepkość wg wykresu, jak tutaj, a inni ustalają na sztywno preferowane lepkości pozwalając zalać inne tylko jeżeli główne nie są dostępne.

Moja Kijanka ma główne lepkości 0W-30 i 5W-30, ale jak ktoś chce to może zalać 20W-50 i silnik na tym pojedzie bez problemów (zależnie od temperatury na zewnątrz).
 

Attachments

  • C2-A5.jpg
    C2-A5.jpg
    56,5 KB · Odwiedzin: 121
Jeśli nie trzymają cię wymogi gwarancji to weź C2. "Fullsapsność" A5 chyba tylko z ilości Ca się bierze.
 
Last edited:
Jeżeli zależy Ci na niskim ccs to weź pod uwagę Eurola Fortence i Texaco Havoline Energy 5w30 . A przekozacko wygląda Shell Helix Ultra 0w30 chociaż mam urazę do marki ale ten produkt mocno kusi ;)
 
Bez zbędnego kombinowania Shell Helix ultra 5w30.
 
Fakt, Shell to dobre oleje... ale mam ochotę spróbować albo Magnateka albo krajowe :p

Okazało się że jeden ze sprzedawców wymienionych na stronie Castrola... jest 100 m ode mnie i ma tego C2 za 114 zł :)


Dobra, to zawężając:
Magnatec C2?
Specol Gold 0W-30?
 
Specol Gold 0W-30 no ale skoro Castrola masz 100m od siebie...
 
A, ten castrol ma tylko C2 i normę PSA, żadnych API. To nie problem dla japończyka?
 
Też nie sądzę żeby był tak "nienowoczesny" :) Zresztą w instrukcji mam nawet SL i ILSAC GF-3 więc ten silnik naprawdę przyjmie dużo
 
Dokładnie tak, myślę, że spokojnie możesz go zalać
 
Ciekawe, że podobny 5W30 S1 (pod Fiata) ma C2 ale i SN

edyt: a nie, sorry. ten S1 ma CCS 5500 czyli to inna baza.
 
Back
Top