• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Suzuki Swift 2017 1,2 K12C

apede

Użytkownik
Samochód
Swift 1,2 Duster 4WD dci
Marka samochodu
Suzuki Swift
Budżet/ile litrów
140 / 4 L
Silnik
K12C
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
brak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0W20, 5W-30 A1, A3, A5
Uszanowanie,
Pacjent to Swift 2017 (obecny model). Silnik K12C - benzyna bez turbo, bez GPF, bez start-stop, bez niczego co szkodzi :)
Przebiegi roczne to obecnie do 5000 km na rok, wóz robi trasę po mieście raz na tydzień i co kilka tygodni dłuższą. Garażowany w bloku więc rozruchy na mrozie mu nie grożą.
Oleje jak to u japońców - od sasa do lasa Celuję w lekkobieżny 5W-30. Olej wymieniam co roku na wiosnę, razem z kołami.:) Postanowiłem uprzedzić inflację i kupić olej już teraz

OLEJ.jpg
Dotychczas były:
- 0W20 fabryczny
- po 1000 km i znowu po roku 5W30 Ecstar w ASO
- Orlen MaxExpert F 5W30 A5 - było OK
- obecnie Q8 Techno FE 5W30 A5/B5 - też jest OK

Z powodu głównie krótkich tras, szukam oleju który dobrze chroni silnik przy rozruchu. Jeśli kiedyś wóz będzie więcej latał po ekspresówkach to pewnie zmienię priorytety na wyższe KV100 :)
Silnik jest na łańcuszku więc tym bardziej zależy mi na niskim CCS.

Wybór olejów tutaj jest bardzo duży. Mógłbym pozostać przy Q8 albo wrócić do Orlena, ale lubię poeksperymentować.

Waham się między dwiema drogami:
- patriotycznie #1: Lotos Synthetic 5W-30 A5
- patriotycznie #2: Specol 0W-30 (ich 5W-30 A5 jest jakiś taki gruby, CCS ok. 6000 to bardziej jak A3)

albo
- na bogaciej #1: Castrol Magnatec 5W-30 A5, ma niski CCS 4200 https://msdspds.castrol.com/bpglis/...B9E8649802584420049CFA7/$File/BPXE-BEHEZ6.pdf
- na bogaciej #2: Castrol Magnatec 5W-30 C2 https://msdspds.castrol.com/bpglis/...1497D7480258634003F6E0D/$File/bpxe-a8pjp4.pdf
Tu są obydwa Castrole w jednej tabeli
https://www.oilclub.pl/index.php?threads/castrol-magnatec-start-stop-5w-30-a5.1441/

C2 ma więcej Mo a A5 więcej Boru. Pytanie czy do tak prostego silnika C2 będzie miało jakiekolwiek zalety nad A5?

Czemu na bogaciej to akurat Castrol? Bo tak :p Drogie Bravo pomóżcie :)
 
Tak, źle pojmujesz:
C2 hths min 2.9
C3 hths min 3.5
Pytanie, jakie wartości hths są wspólne dla obydwu norm?
 
Ale C2 nie ma określonego maksymalnego HTHS tylko musi oszczędzać min 2.5% paliwa w teście M 111 FE tak jak A5.
 
Dalej nie rozumiesz - obydwie normy mają tylko ograniczenie od dołu.
Hths >=3.5 spełnia odydwa warunki, dla których olej może mieć C2 i C3 równocześnie.
 
No właśnie te C2/C3 to te C2 to takie oszukane;) Ale i orlen i lotos mają bogato dodatków.
Czekam jeszcze na analizę specola:)
Post automatically merged:

Zresztą instrukcja dopuszcza A3, więc HSTS 3,5 będzie też OK
 
A ja sam nie wiem o co chodzi z tym "oszczędzaniem".

Oleje muszą oszczędzać paliwo w teście M111 Fuel Economy. C5>3%, C2/A5>2.5%, C3>1% w stosunku do oleju referencyjnego 15W40.
Wymóg dla C3 dotyczy SAE30. C2 i A5 muszą w tym teście spełnić takie same wymagania nie ważne jaki mają HTHS.
 
"Oszczędność paliwa" najłatwiej osiągnąć obniżając HTHS/lepkość i/lub poprzez modyfikatory tarcia. Tylko "wzorcowe"15w40 to są przeważnie toporne oleje ;) Tak czy owak w normalnej jeździe nigdy nie zauważyłem różnicy spalania między C2,C3 czy A3 5w30/40. W labolatorium przy stałych warunkach coś tam wyjdzie na plus. No chyba, że ktoś porównuje 10w60 z 5w30 to wtedy tak widać różnicę podczas normalnej eksploatacji
 
Być może C2/C3 ma dodatkowe modyfikatory żeby przy wyższym HTHS spełnić wymóg M111FE.
 
Plus jeszcze dodanie jak najlepszej płynności w ujemnych temp, w fazie rozruchu i rozgrzewania też to daje małe oszczędności paliwa w stosunku do 15w40. Widać, że idziemy w niskie lepkości, nowe auta teraz zalewane niemal "standardowo" 0/5w20., potem będzie 0w16 itd...
Post automatically merged:

Właśnie miało być o oleju do Suzuki.... instrukcja przewiduje 0w20, na zimę po mieście nie taki zły wybór? Czy jednak 0/5w30?
 
Analiza zużyciowa specola 5W20 pokazała, że w autach dostosowanych nie ma się co obawiać nawet tak niskich lepkości.
Z drugiej strony ja też nie byłbym psychicznie gotowy wlać 0W20, nawet jak byłoby dopuszczone.
Tak samo do Volvo mimo, że można lać 0W30 to jednak wolę 0/5W40.
 
Ale teraz takie czasy, przyzwyczajać się powoli trzeba ;) Ja ze swojej strony proponuję Lotosa C2/C3 5w30, miałem i na pewno do niego kiedyś wrócę. A może Mobil 1 ESP 0/5w30, fakt, że drożej, więc Lotos Synthetic 5W-30 A5 lub nieśmiertelny Specol 0w30?
 
Dobra, w paru innych wątkach pojawiły się zachwyty nad castrolami SS.
Zakupiony 5W30 C2 :) i czeka do wiosny.

Jakby ktoś chciał, to w sklepie marki na all... jest lekka obniżka black week na A5 :D
 
Troche zeszło😉
 
Taki lajf... dopiero teraz miałem możliwość.
Został litr castrola, w przyszłym roku pewnie będzie mix, 2 litry lotosa C2 + C3.
 
Back
Top