• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Temperatura oleju w silniku a jego jakość

Adalbert

Użytkownik
Samochód
VW Golf 7.5, 2017, 1.4 TSI CZCA (125 KM)
Cześć,
Często na forum można spotkać opinie że dany olej jest gorszym wyborem dla danego silnika gdyż osiąga wyższe temperatury niż inny podobnej klasy. Czy tak jest faktycznie? Czy np różnica w temperaturze podczas jazdy 100C a 115C na tej samej trasie ale z innym środkiem smarnym świadczy o tym ze olej będący chłodniejszy lepiej chroni silnik?
 
Taki środek smarny po prostu szybciej się starzeje (utlenia), >120°C* ten proces przebiega jeszcze szybciej. W takim wypadku warto zlecić FTIR i porównać z próbką refencyjną, opierać się o konkretne obszary.

*pomiar przeprowadzony w misce olejowej.
 
Dodatkowo dla różnych baz i dodatków "bezpieczny" punkt jest różny, ale to nie są gigantyczne różnice. Dla silników wysokotemperaturowych, ale takich serio, a nie 110 vs 115 np niektórych jednostek BMW warto stosować oleje OEM albo oparto o bazy syntetyczne (PAO, Estry) albo oleje przystosowane do użytku pod znacznym obciążeniem termicznym, czyli takie do motosportów. A najlepiej jedno i drugi.

Co do różnic to trasa nigdy nie jest identyczna. Wystarczy wiatr czołowy i już jest większe obciążenie silnika, parę wyprzedzeń więcej i tak dalej i można osiągnąć zupełnie różne temperatury. Różnica 5 stopni jest możliwa do uzyskania na różnych środkach smarnych - to płyny które różnie będą odprowadzać ciepło zależenie od składu i właściwości, ale wg mnie to po prostu spowodowane różnicami w użytkowaniu.

Olej zimniejszy też nie będzie chronił lepiej czy gorzej. Tutaj podpowiedzieć może analiza zużytego oleju jak wyglądają ich parametry. Sama temperatura oleju dopóki jest w granicach eksploatacyjnych nie wpływa na poziom ochrony.
 
@Adalbert Jeżeli założyć takie same warunki pomiaru, porównując takie oleje (posiadające ten sam index SAE) różnice będą dość małe (silnik posiada stałą sprawność cieplną), aby można było stwierdzić, że ma to wpływ na zużycie silnika czy oleju (zwłaszcza w kontekście jakości użytej bazy), czytelniejszy obraz można by uzyskać w korelacji z temperaturą chłodziwa czy temperaturą w komorze spalania. Większe różnice mogą pojawić się chwilowo w trakcie nagłego wzrostu obciążenia, ale nie wiem czy ktoś próbował to mierzyć. Jeśli poruszamy się w zakresie temperatur przewidzianych jako robocze dla konkretnego oleju, nie złego się nie stanie.

 
Back
Top