• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Texaxo Havoline Pro DS P 0W-30

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Olej do analizy zakupił i wysłał @jerseyAdmin, analizę ufundowała firma Prager, autoryzowany importer Texaco. Serdecznie dziękujemy.

Oleje, wraz z datą produkcji można obejrzeć w załączonych miniaturkach. 200ml na badanie odlane zostało z litrowej butelki.

texaco.jpg


texaco2.jpg


Texaco PRO DS. P 0w-30
PSA B71-2312
Klasy jakościowe i lepkościowe
SAE 0W-30
ACEA C2

  • Olej spełnia SAE 0w30 ale jest w dolnych zakresach. Ekonomia zużycia paliwa na miejscu pierwszym.
  • Indeks lepkości VI jak na taką lepkość nie najwyższy, ale wystarczający. Poniekąd wskazuje na użycie mniejszej ilości zagęszczacza polimerowego, bo stabilność bazowa jest wysoka.
  • TBN – nie jest wysoki, trzeba to wziąć pod uwagę przy planowaniu interwałów wymiany oleju.
  • Pakiet dodatków typowy dla olejów low saps, ale także niski poziom wapnia (detergent) więc mamy pośrednio odpowiedź dlaczego mamy niższy TBN.
  • Widmo wskazuje że olej w przeważającej ilości oparty jest na IV grupie PAO z dodatkiem III grupy HC.
Texaco PRO DS P 0w30, to olej kierujący się ekonomią zużycia paliwa. Jak na olej low saps poziom ZDDP jest typowy, jednak TBN jest niski więc trzeba mieć to uwadze użytkując auto np. w ciężkich warunkach (choćby miasto). Indeks VI jest niższy ale wystarczający choć do rekordów typu 180-200 brakuje, ale to nie wada, absolutnie. Bazowo ciekawie, bo jest dużo tak upatrywanego przez niektórych PAO (IV grupa PAO-4) w asyście III grupy (HC). Można się domyślać że dzięki temu olej ma wysoką termostabilność (punkt zapłonu) a punkt płynięcia w duże mrozy zapewni komfort rozruchu.

Pod 24 godzinach w zamrażalniku:
_20210114_163031.JPG _20210114_162954.JPG
 

Attachments

  • DSC_0208.JPG
    DSC_0208.JPG
    1,4 MB · Odwiedzin: 562
  • DSC_0209.JPG
    DSC_0209.JPG
    1,3 MB · Odwiedzin: 494
Last edited:
Konkurent Totala Ineo First 0w30 rozumiem? :)
 
Dobry jak cała linia Texaco Havoline Pro.
 
@Bochcio

Widać że Total Ineo First 0w30 jest na innym pakiecie, na oilclub ru robili VOA w 2016 i sporo Boru i Molibdenu tam jest.
 
Dobry jak cała linia Texaco Havoline Pro.
Nie wiem co w nim dobrego, poza ewentualnie bazą.
Ten olej/te oleje nie mają praktycznie żadnych dodatków, więc poza smarowaniem samym sobą i chłodzeniem, nie zabezpieczaja silnika żadnymi dodatkowymi własnościami.
Więc jak ktoś "przez przypadek zatankuje u lokalnego szejka ściek", olej nie ma prawie zapasu na neutralizację "kwasu".

Piszę z telefonu, więc niewygodnie.
 
@SACZI bierz pod uwagę, że analizator ICP widzi tylko i wyłącznie dodadki pochodzenia metalicznego.
 
Dokładnie. Nie wiemy co autor miał na myśli w kwestii utrzymania poziomu TBN tworząc taki olej I jakie niemetaliczne dodatki w nie siedzą. Potrzebna by była UOA żeby lepiej ocenić olej.

BTW - I tak ma pkt wyższy TBN niż Eneos który mi teraz siedzi w silniku.
 
Czyli, że niby oleje z normami Cx mają jakieś inne dodatki przeciwzużyciowe?
Właśnie się tak zastanawiam, dlaczego czasem piszą, że lowsaps stosować w silniku do tego przystosowanym.
Więc jak nie dodatki, to specjalne materiały w węzłach tarcia, dodatkowa obróbka, jakieś powłoki (np pvd - oerlikon blazers) itd.?
Ciekaw jestem technologii.

Edit
Olej nie ma przypadkiem kilku % estrów?
Na fali 1740 jest niewielki pik.
 
Ma przede wszystkim niski tan wiec rezerwa jest. Utlenianie pokazuje 10 wiec jeżeli coś jest to niedużo.Generalnie analiza potwierdziła to co już było robione wcześniej w RUS.
 
@SACZI np. nieorganiczny modyfikator tarcia OFM (Lubrizol). Odnosnie estrow to nie tylko w tym obszarze w FTIR.
 
Last edited by a moderator:
Więc jak nie dodatki, to specjalne materiały w węzłach tarcia ...

np. panewki korbowodowe pokryte teflonem, czopy wału poddane obróbce zmniejszającej porowatość powierzchni oraz precyzyjna kontrola kształtu (stożek etc) , pierścienie tłokowe o zmniejszonej sile nacisku, rolkowe popychacze zaworów etc.
 
Jeszcze krotko odnosnie FTRI, rzucilem okiem na udostepniona przez naszych kolegow z rosyjskiego forum (sa mi bardziej bliskie) i faktycznie oszacowujac jest to mieszanina PAO i VHVI (jak juz @cytrynowiec wspomnial w opisie). MSDS takze to potwierdza, oleje bazowe o lepkosci kinematycznej <20,5 cSt. Rowniez widac odpowiednie sygnaly potwierdzajace bogady pakiet AO np. Phenolic, Aromatic Amine.
 
@murgos, akurat porowatość powierzchni czasem jest wskazana ze względu na wnikanie w nią oleju.
Na pewno w przypadku tłoczysk amortyzatorów jest to pożądane. Wprowadzona jest nawet operacja chromowania tłoczyska.
Co do reszty, nie wiem (więc się wypowiem 😉).
 
Nie wiem co w nim dobrego, poza ewentualnie bazą.
Ten olej/te oleje nie mają praktycznie żadnych dodatków, więc poza smarowaniem samym sobą i chłodzeniem, nie zabezpieczaja silnika żadnymi dodatkowymi własnościami.
Więc jak ktoś "przez przypadek zatankuje u lokalnego szejka ściek", olej nie ma prawie zapasu na neutralizację "kwasu".

Piszę z telefonu, więc niewygodnie.
Ma mocną,pewną bazę tak jak to sam zauważyłeś.
 
@SACZI , racja racja.
W przypadku czopów wałów dociera się je specjalnymi paskami papieru.
W zakresie eksperymentalnym różne osrodki prowadzą próby sprawdzania wpływu kształtowania powierzchni w celu uzykania różnych tekstur i sprawdzania ich wpływu na współczynnik tarcia.
 
Warto też wziąć pod uwagę, że obecne normy paliw są tak restrykcyjne i dla diesla, i dla benzyny, że TBN jako wskaźnik ochrony przed zakwaszeniem nie jest już aż tak istotny. Do tego stopnia, że nawet oleje do ciężkiego sprzętu mają w normach API Cx osobny test dla sprawdzenia jak olej sobie radzi w ochronie przed zakwaszeniem i utlenianiem niezależny od standardowego ASTM (Volvo/MACK VDS-4.5).

Czasy się zmieniają, a oleje wraz z nimi :) Nie warto przywiązywać się do jednego parametru i na nim bazować opinię o oleju. Najlepiej było by robić testy świeżego i użytego oleju z tej samej serii - dawało by to obraz jak olej sobie radzi. Ale niestety nie jest to najczęściej możliwe
 
Czyli co? Nadaje się ta oliwa do turbo benzyny z GPFem, gdzie jest wymagana norma ACEA C2 i 0W30/5W30 przy interwałach wymian 10k-15k km?
 
Spójrz na normy, potem na lepkość tego oleju i sam sobie odpowiedz.
 
Ja tam prosty człowiek jestem, nie "z branży" i potrzebuję prostej rady od fachowców z forum ;)🙏
 
Last edited by a moderator:
Back
Top