• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Toyota Auris E18 1.6 Valvematic (132km) 1ZR-FAE 2013

Adalbert

Użytkownik
Samochód
VW Golf 7.5, 2017, 1.4 TSI CZCA (125 KM)
Marka samochodu
Toyota Auris E18
Budżet/ile litrów
5L/180
Styl jazdy
Silnik
1.6 Valvematic 1ZR-FAE 2013
Data produkcji
2013
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
Brak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0W20, 5W20, 5W30, 10W30 >A5/B5 lub/i A1/B1 API SL /SM/SN/ ILSAC lub 15W40, 20W50 API SL/SM/SN
Jaki olej masz obecnie
Shell AF-L 5W30
Czesc,

Przebieg samochodu to ok 170k km - eksploatowany niemal wyłącznie na oleju 5W30 - co oprócz oczywistego wyboru tj TGMO polecilibyście do tego silnika?
Toyota jak zazwyczaj poleca całe spectrum olejów do silnika poczynając od 0W20 na 20W50 kończąc - foto instrukcji poniżej :) ). Myślałem nad czymś ze stajni Orlen tylko tutaj zagwozdka - XD, F a może V? Jeśli uważacie że jest coś innego wartego uwagi spoza Orlen chętnie sprawdzę - pozdrawiam i dziękuję za sugestie:)
 

Attachments

  • olej 2.jpg
    olej 2.jpg
    2,4 MB · Odwiedzin: 201
  • olej 1.jpg
    olej 1.jpg
    1,8 MB · Odwiedzin: 283
Myślałem nad czymś ze stajni Orlen tylko tutaj zagwozdka - XD, F a może V?
Ostatnimi dniami mocno zainteresowałem się olejami A5/B5 ze stajni Orlenu i Lotosa. Powiem szczerze, że porównując analizy zza wschodniej granicy (MaxExpert F i Quazar F/Synthetic A5/B5 - to ten sam olej), pierwiastki to praktycznie ta sama formulacja, ale Lotos znacznie lepiej wypada pod względem NOACK, CCS i temp. płynięcia, powiedział bym nawet, że lecąc po analizach 5W30 A5/B5 to jeden z lepszych olei w tej klasie.
Jeżeli Shell z A5/B5, to 0W30 na GTL, AF i AF-L 5W30 to HC. Pakiet praktycznie ten sam, ale bazy w 0W30 znacznie lepsze, chociażby temp płynięcia to -60 stC dla 0W30, AF to -40 stC.
 
Po głowie chodzi mi jeszcze Lotos Aurum A5/B5 5W30 - cena śmieszna a jest to polski olej uznanej marki, spełnia według deklaracji API SN czyli jest to już stosunkowo nowoczesny środek smarny
 

Attachments

  • E722636D-C410-42D2-A3ED-0E10C293E5AD.png
    E722636D-C410-42D2-A3ED-0E10C293E5AD.png
    354,7 KB · Odwiedzin: 170
@Adalbert masz silnik powiedziałbym nowego typu (valvematic). Jeśli z polskich producentów to albo Maxexperta XD lub Dex1. Są to nowoczesne oleje, co nie znaczy gorsze. Analizy świeżych próbek tych olejów znajdziesz na forum. Ten Aurum ma sporo grupy II , taki minerał w sporej części 😉
 
Potrzebujesz API SN+RC więc z Orlenów jeżeli chcesz się kierować normami API tylko Dex1.

Jeżeli ACEA to Orlen F będzie ok. XD się nie nadaje. Lotos Aurum A5/B5 będzie ok.

Fabrycznie tam zalewano 0W-20 to można coś z tej lepkości ale wtedy raczej zagranicą bo Lotos Dynamic Hybrid jest praktycznie niedostępny.
 
Wystarczy 5w30 A5 jak do Forda np. Lotos Synthetic A5/B5, Valvoline SynPower FE 5w30.
Valvematic to tylko rodzaj zmiennych faz rozrządu. 1.6 - wtrysk pośredni, silnik bezproblemowy. Nie rozumiem proponowania oleju dexos1.
 
Jeżeli ACEA to Orlen F będzie ok. XD się nie nadaje. Lotos Aurum A5/B5 będzie ok.

Z polskich olejów zostaje zatem wybór między Orlenem F oraz Aurum - oba spełniają ACEA A5/B5. Orlen F spełnia API SL/CF, podczas gdy Lotos to mieszanina SN wiec teoretycznie nowsza - ceny tych olejów są bardzo atrakcyjne - który z tych 2 uznalibyście za bardziej optymalny wybór? Interwał wymiany do 10 tys km
 
Fabrycznie tam zalewano 0W-20 to można coś z tej lepkości ale wtedy raczej zagranicą bo Lotos Dynamic Hybrid jest praktycznie niedostępny.
Ja osobiście mogę polecić Specol 0w20. Sam śmigam na nim i silnik jest zadowolony, tym bardziej, że olej ma bdb. parametry potwierdzone analizą.
 
Wolałbym pozostać przy lepkości 5W30 jako ze silnik już bardzo długo jest eksploatowany na tego typu olejach, są one dopuszczone w instrukcji i sprawuje się świetnie - czy Waszym zdaniem różnica API SL/CF a API SN może świadczyć o „wyższości” któregoś ze środków starych? -na przykładzie chociażby wspomnianego wyżej Aurum API SN a Orlen F API SL/CF - mówimy oczywiście o ochronie silnika, nie wątpliwych różnicach w spalaniu
 
Oleje SAE 20/30 w API SM/SN mają ograniczoną zawartość fosforu do 800 ppm. Dlatego ani specol gold ani lotos aurum nie spełniają wymogów API SN choć producent tak sobie na opakowaniu napisał.
Niektórzy (shell, mobil) opisują oleje fullsaps 0/5W30 API SL/API SN - meets engine test. Ja to rozumiem, że nie spełniają wymogów formalnych (ekologicznych) ale "przechodzą"/spełniają testy silnikowe dla API SN.
 
Ja od siebie mogę polecić Max Experta F, Niemiec który bardzo mocno płakał jak sprzedawał jeździł na Shellu. Na ucho zimny start tak samo jak shell, ale głośność silnika w użytkowym zakresie obrotów bardziej przemawia za ME F
 
Back
Top