• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Toyota Auris II

  • Thread starter Deleted member 55335
  • Start date
D

Deleted member 55335

Gość
Marka samochodu
Toyota Auris II wer. Start-Editions .
Budżet/ile litrów
250/4.20
Styl jazdy
Silnik
1ZR-FAE 1.6 132KM
Data produkcji
2013
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0W20 , 5W20 , 5W30 i 10W30 API SL Energy-Conserving , SM Energy-Conserving , SN Resource- Conserving oder ILSAC- Mehrbereichsmotorol . 15W40 , 20W50 API SL , SM , SN .
Jaki olej masz obecnie
Royal Purple 5W30 API SN PLUS.
Drugie auto w domu , strikte moje auto .
Auto sprowadzone w 2019 z DE ,z przebiegiem 49700km ,tam dwóch właścicieli :

Pierwszy starszy właściciel ,zamieszkały na wiejskich terenach ,4 lata i 1mc = 30600km.
Druga młoda właścicielka , zamieszkała na przedmieściach sporego miasta Halle (Saale) ,w trakcie posiadania auta był ślub i zmiana nazwiska ,2 lata i 1mc = 19100km.
Adresy obydwu właścicieli dzieli 20km , więc auto obijało się przeważnie w obrębie jednego terenu miasta Halle (Saale) .

Interwały są wymagane i jak wynika z książki były dobre . Czyli nie za długie ,ale i nie za krótkie . Nie za długie wedle producenta 15000km i nie za krótkie by silnik miał ciężkie warunki . Choć w jednym przypadku była mała ilość km ,co może oznaczać odstawienie auta na dłuższy czas . Oraz ostatni w którym przekroczony był znacznie czas .

1. 10607km = 1 rok .
2. 8197km = 1 rok .
3. 7843km = 1 rok .
4. 4153km = 1 rok i 1mc . Tu auto chyba stało ,a następnie była zmiana właściciela (choroba ,śmierć itp.).
5. 9549km = 11mc .
6. 10451km = 1 rok i 8mc . Tu auto stało pewnie do sprzedania w DE jakiś czas (6mc) ,ja na starym oleju jeździłem tylko 1mc .


Moje interwały oscylowały w granicach 12000km rocznie , gdzie w 99% to rok był powodem wymiany oleju .Obecnie zmalały do 6-7-8tyś.km. ,ale powoli wzrastają .

Jak wynika z dokumentów ostatni olej był TGMO 5W30 Premium Fuel Economy . Podobno ten olej jest do diesla ,nie wiem dokładnie czemu go zalali do PB . Podejrzewam z dużym prawdopodobieństwem ,że pomimo w manuala zaleceń do 0W ten silnik miał zawsze 5W30 .
Po sprowadzeniu oglądałem silnik ,wycieków nie widziałem ,jedynie przy filtrze oleju było upaprane . Ale to ze względu na niechlujne wymiany w ASO . TGMO przez 1 mc już za moich czasów nie ubywał . Po zalaniu 5W30 RP przez 3000km oleju ubyło 170ml ,potem się zatrzymało na 2000km i dopiero niedawno po 200km/ 1 bak z AR6900 ,spadki niewielkie powróciły . W okolicy 3000km z olejem RP zauważyłem zapocenie tylnej części uszczelki pod głowicą . Zarówno olej TGMO jak i teraz RP miał/ma po czasie kolor bursztynowy pod wiśniowy .

Ze względu na zapocenie tylnej części uszczelki pod głowicą, nie wiem czy można stosować płukanki . Oleju innego szukam ze względu na zwątpienie w oleje Royal Purple ,oraz ze względu na ich kosmiczne ceny ,których nic nie tłumaczy za bardzo . Ponieważ olej wymieniany będzie co roku i jakichś 7tyś.km ,to nie musi być mocno budżetowy .

Proszę o propozycje olejów 5W30 ,ponieważ tej lepkości zamierzam się trzymać . Wątki o tym silniku są chyba dwa lub trzy i tam polecacie TGMO .Ciekawy jestem czy coś się zmieniło i obecnie polecicie np. Specola ?
 
Last edited by a moderator:
Kolego po kolei.

1. Rozcieńczenie paliwem w różnych silnikach ma różne nasilenie i zależy od szeregu czynników. https://www.sae.org/publications/technical-papers/content/2014-01-2591/

Masz benzynę w oleju, że się tak tego obawiasz, czy po prostu naczytałeś się o problemie i już go widzisz w aucie.

Zasadniczo przeciwdziała się w dwojaki sposób. Częste wymiany, jak np w Fordzie Focus RS, wymiana nawet po 5k, bo tam dochodzi do rozcieńczenia na poziomie nawet 8% lub/i stosowania oleju o wyższej lepkości i akceptacji na paliwo. Zazwyczaj 5W50 opartego najlepiej o estry, bo z niego to paliwo łatwiej paruje. Z całym szacunkiem, ale "grube" 5W40 vs chude 5W40 vs "grube" 5W30 to mitologia, bo zwłaszcza w obrębie jednego normatywu SAE różnica w lepkości jest pomijalna z pkt widzenia użytkowania silnika benzynowego. Po to te normy powstały i po to jest przedział. Pod to jest dopasowana konstrukcja silnika. Jeżeli chcesz mieć informację na temat tego, czy Twój silnik GDI jest prawidłowo eksploatowany, to zbadaj próbkę olej pod kątem zanieczyszczenia paliwem w połowie cyklu i to Ci da odpowiedź. Jakieś dobory po 10tych częściach są bez znaczenia.


2. Liczba W od słowa winter, zawsze określa lepkość zimową (czyli stan oleju, gdy nie osiągnął on właściwej temperatury pracy). Masz problem ze zrozumieniem SAE i tego oznaczenia oleju silnikowego. Odsyłam do materiałów SAE J300

3. No i co z tego co napisano na forum Toyoty :) uważasz że użytkownicy tam mają inny poziom wiedzy, niż Ci tutaj? Dlaczego niby lepkość W miała coś zmieniać i przechodzenie pomiędzy nią miało być problemem, skoro instrukcja dopuszcza stosowanie konkretnych lepkości W. Ona jest mało ważna, bo określa tak naprawdę, do jakich ujemnych temperatur może być stosowany olej silnikowy. Tyle - jeszcze raz norma SAE J300.

4. A skąd ta opinia na temat Specola? Badaleś ten olej w silniku, wiesz jak się sprawuje? Nikt nic na ten temat nie wie, oprócz tego, że jest to olej bardzo tani i po prostu rozlewany pewnie na czyichś formułach. ..

5. Piotr przede wszystkim robi je w sprzeczności z wytycznymi ASTM i tak przeprowadzony test jest błędny. Natomiast sam w sobie, jeżeli go wykonać poprawnie jest jak najbardziej testem symulującym faktyczne zachowanie części współpracującuch elementów w silniku spalinowym. Oczywiście on może dać tylko ogólny pogląd, bo do właściwego jego przeprowadzenia potrzeba urządzenia standaryzowanego i skalibrowanego, ale ogólne porównanie pomiędzy olejami wychodzi. Także najpierw trzeba coś wiedzieć, jak się oleje testuje, żeby coś na ten temat mówić. Tutaj, jak i na innych forach niestety ludzie nie mają o tym za bardzo pojęcia. Jak widzisz test został już usunięty, jako nieproporcjonalny, chociaż były podane dane, obroty, temperatury i odpowiednia interpolacja wyniku. Tym też one się różnią od testów Piotra Testera. Dlaczego Ci to wkleiłem, żebyś zobaczył, że dobór na podstawie tylko teoretycznej, prowadzi do mylnych wniosków. Gdyby był możliwy nikt by sobie nie zawracał głowy badaniem oleju w naturalnych warunkach, silnikach wzorcowych czy symulacjach ASTM, które olej musi przejść, żeby uzyskać odpowiednią normę ACEA czy API
 

Attachments

  • viscosity_matters (1).jpg
    viscosity_matters (1).jpg
    83,6 KB · Odwiedzin: 200
Last edited:
Masz benzynę w oleju, że się tak tego obawiasz, czy po prostu naczytałeś się o problemie i już go widzisz w aucie.
GDI ma strikte krótkie odcinki a to predysponuje do takiej sytuacji i do tego że ewentualne paliwo nie ma kiedy odparować . Teraz to jest z tym lepiej z powodu AR2300 i dodatkowych przelotów . Interwały są ok 6-7kkm , mi chodzi o zapas względem ochrony i spadku klasy do W30 . Z 5W50 może być lepiej co do paliwa ,ale gorzej z temp. oleju na takich odcinkach drogi . Piszą tak 5W30 to wymysł ....... , 5W40 można pocisnąć ,a 5W50 trzeba dużo ciskać lub sport .

Co do przed W to trzymam się 5 i to mi wystarczy .

Po flotowe toyoty ,to zawsze były zastanawiania się i zmiana z 10W na 5W ,przyczyny tego to daleko od zaleceń producenta , pobory oleju , wątpliwości co do dalszego żywota tych silników na 10W skoro z tras silnik przechodził na miasto . Jest gdzieś przykład taki by toyota na 10W przelatała np. 700kkm ,raczej nie . We flotach koszty są istotniejsze tu i teraz , a nie co z tym silnikiem będzie po leasingu .

Opinia Specola 5W40 analiza nowego tutaj i karty producenta , 5W30 tylko karty producenta . No fakt analizy używanych brak .

Testy typu Piotra jeśli są nawet miarodajne ,to tylko byłby jeden parametr nic więcej . Dostęp do czegoś poza teorią nie jest powszechny , nikt aż tak się nie chwali i ujawnia swych tajemnic . To tak jak ocena stanu V aku , standard dostępny dla każdego to multimetr . Oczywiście można dokładniej ,tylko kto dla siebie kupuje jakiś tester by sprawdzać A . Statystycznemu kowalskiemu musi wystarczyć metoda pierwszego kontaktu ,jak i teoria o oleju . Teoria osoby z wiedzą to więcej niż opinia kowalskiego gdzieś tam .
 
Takie padły propozycje :

0W20 Mobil ESP X2
0W20 Shell SN
0W20 TGMO
0W20 Specol Gold SN/SM
0W20 Specol VW 508/509
0W20 Eurol Synthence LV

0W30 Mobil LV

5W20 Orlen max expert C5

5W30 TGMO
5W30 Orlen dex 1 (SN Plus i Ilsac )
5W30 Ford Formula
5W30 Lotos
5W30 Texaco Energy

Informacja z Shell ,indeks lepkości jest wyliczany i może w tym być spory błąd . Co innego jak była analiza jedna ,a co innego jak by był wynik kilku próbek . Trzeba się kierować lepkością 100C , bo tu błędy są dużo mniejsze . Wedle nich indeksy lepkości W30 i W40 Ultra Helix są inne niż na forum . Widełki dla 100C określili takie , 9.2 - 12.2 = W30 , 12.2 - 16.3 = W40 . Te oleje są tylko na GTL ,PAO tam nie ma .

@poziom1989 w analizach na forum indeks lepkości też pochodzi z wyliczeń ?

Czyli ja już wyleczyłem się z cyferek w indeksie lepkości ,a raczej będę patrzył na 40C i 100C . Porównując bez tego indeksu obydwa oleje Shell ,różnią się tylko lepkością właśnie w 40C i 100C no i nieznacznie . Jednak wychodzi że o ile w 40C są małe różnice , to ze względu na widełki w 100C W30 jest wysoko ,a W40 nisko .Do tego reszta w W30 wygląda jak w W40 ,czyżby anty LSPI miał i W30 ?

Teraz patrząc tylko na 100C to różnica między 5W30 Gold a Shell jest marginalna , 11.6 - 12 . Obydwa są wysoko w widełkach dla W30 .
W innym wątku @cytrynowiec znajomemu doradził 5W30 i było OK .

Tak zamierzam ,czy dobrze nie wiem . Czy zastosowanie A3/B3 zamiast A5/B5 będzie ok też nie wiem ,bo w manualu brak ACEA .

Na początek AR2820 15-20 min , 5W30 Specol Gold na jakiś czas . Gold będzie po płukance postojowej ,aby 5W30 Shel Helix Ultra nadawał się do analizy po interwale . Na ile będzie czasu i km Gold to nie wiem , może 3kkm i z 3mc tak by było jakieś odniesienie do Shella . Potem przyda się analiza używanego Shella , coś to zawsze powie .

Kosztowo płukanka , 2 x olej , 2 x filtr wyjdzie 280pln . Czyli coś w podobie zakupu samego oleju TGMO ,którego ceny nikt niczym nie tłumaczył .
 
Last edited by a moderator:
@Skiper zapominasz o istotnej kwestii, mianowicie o dopuszczonych wahaniach w skladzie oraz rozne labolatoria. Nie zawracaj sobie tym glowy...
 
Idzie zima, ....Na krótki interwał lepkość w dolnej granicy dopuszczonego przedziału nie zaszkodzi.

@Skiper W 2ZR-FAE tak też i ja robię - auto parkowane na noc pod wiatą, nie w garażu.
0w20 Specol. Miejska jazda na krótkich odcinkach w 90 %.
5W20 ma tez niską lepkość w 100C, ta sama klasa XW20.
Byc może na lato jakiś 5W30 w dolnej granicy lepkości 40/100C.
 
Last edited:
@rob_roy Specol to też jest nasza chwała , przy poparciu w komenti 5W40 po prostu zadurzyłem się w cenach Specoli . 5W30 Specol też nie stosowany i szlak dopiero się przetrze ,czytałem tylko o jednym koledze który zastosował ,ale w innym typie silnika . Mam w pierwszym aucie Specola ,to jestem ciekaw kolejnego , przyzwyczajam się do wszystkiego ,ostatnim autem latałem 10 lat . Z 3 latka zrobił się 13 latek .

Moim celem jest olej na interwał ,czyli cały rok i z bani . Specol leci tylko dlatego , by Shell nie był po AR2820 i nadawał się do analizy . Jedynie by mieć lepsze odniesienie co do Specol/Shell to ten pierwszy musi dłużej zabawić , niż tylko wlać/wylać . Nie zamierzam przy moich interwałach po 7kkm w rok ,bawić się w olej na lato i inny na zimę . Opony nie zmieniam bo mam wielosezon CrossClimate , a z olejami się będę bawił . Wybieram i wakacje z myśleniem ,słuchać i obserwować tylko będę .

Szczerze te poszukiwania są jednakowo czasochłonne , były przed forum i teraz też są . O ile wcześniej było mało danych ,a dużo zastanawiania . To teraz jest dużo danych , trzeba im poświęcać sporo czasu z niewiedzy ,reszta to decyzja . Z niewystarczającą wiedzą ,to jest więcej pytań tylko ,taka paranoja .

@poziom1989 cyferki z indeksu już odpadły więc jest lepiej , a co do 100C to dobrze będzie widzieć czy dana oliwa jest u góry w tym czy na dole . Jakoś tak cyfry biorę dosłownie i nie potrafię doliczać tolerancji bo to zgubne jest .

Czy możesz potwierdzić ,że laby do których wysyłacie oleje ,też wyliczają indeksy lepkości ?
Czy identyczność w składach 5W30 i 5W40 Shell Helix Ultra ,może świadczyć o tym że 5W30 też ma anty LSPI ?

@Standard to znaczy co robimy tak samo ? Ja cały rok latam na jednym oleju i to się nie zmieni ,całe życie tak było . Tylko obecnie powodem częstszych zmian oleju jest AR2300 , AR6400 jeszcze inne czyściki i płukanki postojowe ,by oleje docelowe po interwale przebadać .
 
Dzięki ,jeśli tak to się liczy , to trzeba zajrzeć w karty Shell ,bo jest jakaś spora różnica .
Jeśli wartości 40C i 100C są w labie sprawdzane dokładnie i nie obliczeniowo ,to jest jakoś dziwnie .
Analizy W30 i W40 Shell na forum dzieli zbyt dużo czasu ,by można mówić o zamianie próbek .

A drugie ?
Jeśli między W30 a W40 Shell jest tylko różnica w 40C 100C i indeksie ,to można stwierdzić że obydwa mają anty LSPI ?
 
Last edited by a moderator:
0W20 Mobil ESP X2
0W20 Shell SN
0W20 TGMO
0W20 Specol Gold SN/SM
0W20 Specol VW 508/509
0W20 Eurol Synthence LV

0W30 Mobil LV

5W20 Orlen max expert C5

5W30 TGMO
5W30 Orlen dex 1 (SN Plus i Ilsac )
5W30 Ford Formula
5W30 Lotos
5W30 Texaco Energy
To ja jeszcze dorzucę Amsoila SS. Wcześniej jezdziłem na Tgmo. Nawet mroziłem ten olej, jak już ktoś to zauważył w tym temacie. Jakoś mnie nie przekonał po zamrożeniu. Albo trafiłem na podróbkę albo dziwnie się ten gtl zachowywał podczas mrożenia, żeby tak zmętniał?? Może to wina dodatków nie wiem. Porównywałem różne oleje shella na gtl i żaden nie mętniał tak jak ten a kosztuje w sklepie 200zł o aso nie wspomnę. Jakoś narazie go sobie darowałem.
 
Dobra sprawdziłem w Shell .

5W30 Shell Helix Ultra (ekonomiczny ) 001A9012
Pisze syntetyczny olej silnikowy ,
Fischer Tropsch 40-90% ,
W opisie z daty 30/10/2018 pisze 40C = 66.34 , 100C = 11.77 ,zapłon 237 , temp. minus - 39C , indek lepkości wychodzi 174.906 .

A w MSDS z daty 14/05/2020 pisze 40C = 71.69 , 100C = 11.93 , zapłon 244 , temp. minus - 48C , indeks lepkości wychodzi 163.178 .

Na forum 40C = 67.7 , 100C = 12 ,indeks lepkości wychodzi 175.739 . Czyli analiza na forum jest oleju z przed jakichś zmian kolejnych . Wyniki potwierdzały by to ,że olej analizowany był z przed 2018 roku , może ktoś coś @jerseyAdmin pamięta ,jaka data była na butli Shell Helix Ultra 5W30 ?

Spore różnice w dwa lata i zupełnie inny indeks lepkości ,taki normal klasowy. Temperatura - o 9C do góry i zapłon o 7 do góry , różnice 40C i 100C pomijalne . No jak tak teraz jest , a to dane z 05/2020 to ja idę w to jak w dym ,chyba jakość skoczyła .

Na razie nie dostałem się do 5W40 Helix Ultra , dobieraczka do Nissana dobiera 0W30 i 5W30 , w ogólnych jest 5W40 ale nie ma tam danych ani MSDS .

Dobieraczka podała do Toyoty jeszcze :

5W30 Helix Ultra Professional AM-L (premium) 001E9390
Pisze w pełni syntetyczny ,
Fischer Tropsch 0-90% ,
W opisie i MSDS to samo z tego samego roku , 40C = 69.02 , 100C = 12.11 , zapłon 238 , temp. minus - 45C ,indeks lepkości 174 .

5W30 Helix Ultra Professional AG (standard ) 001E9389
Pisze w pełni syntetyczny ,
Brak Fischer Tropsch ,zamiast pisze porównywalny olej bazowy o niskiej lepkości ( <20.5 mm2s@40C ) 0-90%

@poziom1989
Pakiety dodatkow sa stosowane pod katem zjawiska LSPI.
W W30 też ?
 
Last edited by a moderator:
To ja jeszcze dorzucę Amsoila SS. Wcześniej jezdziłem na Tgmo. Nawet mroziłem ten olej, jak już ktoś to zauważył w tym temacie. Jakoś mnie nie przekonał po zamrożeniu. Albo trafiłem na podróbkę albo dziwnie się ten gtl zachowywał podczas mrożenia, żeby tak zmętniał?? Może to wina dodatków nie wiem. Porównywałem różne oleje shella na gtl i żaden nie mętniał tak jak ten a kosztuje w sklepie 200zł o aso nie wspomnę. Jakoś narazie go sobie darowałem.
Witam , my to się znamy ,pamiętasz ?
Tam masz ten sam nik .

Tgmo 5W30 to w kartach z 2015 ma napisane ropa , może kiedyś był GTL . A 0W nie patrzyłem .
Kolega poziom 1989 wyjaśniał już ,że nie ma co tak patrzeć na mętnienie , bo są dodatki które temu przeciwdziałają i wcale nie musi być GTL . Ja patrzyłem bardziej na prędkości spływu w porównaniach i czas pozostawania na ściankach .Tak ceny TGMO to kosmos , 150 pln płacić za napis to za wiele , jak widać napis Shell i pewne GTL w nim jest tańsze . Jestem ciekaw , nie miałem jeszcze GTL . Jak widzisz wyżej ,a może wiesz , nie wszystkie Shell są na GTL ,jest gdzieś ładnie rozpisane ,któreś z cyfrą też nie mają GTL .
To na jakim teraz latasz , Amsoil SS ?
 
To na jakim teraz latasz , Amsoil SS ?
Tak Amsoil SS 0w20. Obecnie mam na nim przejechane 5tkm i kultura pracy silnika jak po zalaniu nowego. Momentami w korkach zerkam na obrotomierz bo mam wrażenie że silnik nie pracuje. Druga toyota vvti chodzi cały czas na tgmo 5w30 i mimo prawie 200tk ma sie dobrze jedyne co ewidentnie ma miejsce to po 7-8 tkm cilnik zaczyna pracować twardziej i głośniej. Tak jak by olej już był u kresu. Nawet mój brat który jest kompletnym laikiem motoryzacyjnym zauważył że jak zmieniłem mu olej to zapytał mnie, dlaczego silnik zrobił się cichszy.
 
Momentami w korkach zerkam na obrotomierz bo mam wrażenie że silnik nie pracuje.
Ja mam podobny problem , tym bardziej jak muzyka gra , zdarza mi się zgasić silnik przy ruszaniu . Do tego po AR6900 jest ciszej ,a po AR6400 to już szum . Oczywiście obiektywnie pisząc muszę dodać , na to też jakiś wpływ ma jazda przez 10 lat z DSG .

@poziom1989 musisz pisać bardziej łopatologicznie ,rozumiem API SN + do GDI = dwa wybory , od SP o co kaman ?

Kolejne info z Shell :
Dystrybutor na allportalu 6mc gwarancja , producent od daty produkcji (koniec numeru na butli) 4 lata .
Przy zakupie można poprosić o wyniki danej partii .
Tak jak w przypadku 5W30 widać , potwierdza się ,że w MSDS jest aktualniej .
5W30 ma pakiet LSPI .
0-90 % niby tu więcej oleju bazowego niż 40-90% ,ale dalej padło ,że niby może być różnie .

5W40 Helix Ultra
Pisze w pełni syntetyczny
Brak Fischer Tropsch ,zamiast pisze porównywalny olej bazowy o niskiej lepkości ( <20.5 mm2s@40C ) 0-90% , no i wedle pomocy technicznej to nadal GTL ?
Opisy są dwa z 2017 , 2019 i MSDS z 2020 jest zgodny z danymi z 2017 .
40C = 79.1 , 100C = 13.1 ,zapłon 242C ,temp. - 45C , indeks wychodzi 167.623 . Czyli tyci inaczej niż w analizie na forum ,większe różnice są w przypadku 5W30 .
 
Last edited by a moderator:
A po co w ogóle ten indeks lepkosci podliczać? Co to niby ma dać?
0W20, albo 5W30 A3/B4.Tyle w temacie.

Anty LSPI jest do samochodów z wtryskiem bezpośrednim, Valvematic ma wtrysk pośredni. Koniec.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Back
Top