• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Toyota Avensis 1.8 Valvematic T27

bobwoj

Użytkownik
Samochód
BMW E84 18xD, BMW F25 2.0xD
Z karty charakterystyki oleju wynika, że Punkt pour: -27°C (ASTM D97). Czy to nie za mało jak na olej o lepkości 0w-20? Czy to oznacza słabą bazę olejową?

Lepkość, kinematyczna
@ 40°C 35,8 mm²/s
@ 100°C 8,45 cSt (ASTM D445)
Początkowa temperatura wrzenia i zakres temperatur wrzenia: > 316 °C

Karta charakterystyki:
https://sklep.toyota.pl/pobierz/plik/1562/3d9979c9300a79234a23e7392a1a0b26de91b8c7.PDF

Pytam, ponieważ użytkuję Toyotę Avensis 1.8 Valvematic T27, od początku na w/w oleju. Obecnie przebieg to 105tyś. Olej wymieniany w ASO co 15tyś. Zero dolewek. Olej przy wymianie lekko ciemniejszy niż świeży. Zastanawiam się, czy przy nim pozostać, czy zmienić na inny/lepszy?
 
bobwoj napisał:
Dostałem z centrali kartę charakterystyki, olej nie wygląda tak źle. Niespotykanie wysoki indeks lepkości. Nie znam innego oleju 0W-20 z tak wysokim indeksem.


Wsio się pokrywa: https://www.oil-club.ru/forum/uploads/monthly_01_2018/post-2-0-18148100-1516106681.jpg
Bazowo to gtl, ale ciekawy i nowoczesny pakiet, duża ilość polimerów wpływa na takie VI.

https://issuu.com/dhanapalan941/docs/dstu_gost_25371_2006__iso_2909-81_e
 
GOST 25371 jest odpowiednikiem ASTM D2270 1:1. Przynajmniej jeżeli wierzyć tabelom w dokumentacji obu standardów bo pa russkij to ja aż tak bardzo nie kumam.

Mam dokumentację GOST (wersja na 1982 jeszcze z CCCP i na 1997) i ASTM D2270-04 i tabele lepkości kinematycznej się zgadzają dla poszczególnych wartości. Więc chyba można założyć że są równoważne. Wzorów obliczeń to mi się nie chce porównywać :D
 
Oleje 0w20 od Toyoty już jakiś czas mają bardzo wysoki VI i jeżeli spojrzeć na ich odmiany to jest ich domena:
http://pqiadata.org/Toyota_0W20.html
https://www.oil-club.ru/forum/topic/36864-toyota-engine-oil-0w-20-advanced-fuel-economy-svezhee/
https://www.oil-club.ru/forum/topic/22359-toyota-motor-oil-0w-20-00279-0wqte-svezhee/
 
Jak jakaś analiza oleju zużytego? Skoro podbijają VI polimerami ciekawi mnie jak parametry oleju zachowują się w czasie?
 
Dzien dobry. Jako nowy użytkownik chciałbym sie przywitać. :)

Użycie oleju 0w20 czy 5w30 w silnkach beznynowych Toyota z Valvematic jest stałą kontrowersją i wątpliwością, nawet w ASO - część ASO zalewa 5w30 i o nic nie pyta. Dotyczy to zreszta nie tylko polskiego rynku: https://blog.toyota.co.uk/find-the-right-oil-for-your-toyota. "... – they use 5w30, while the site and the booklet says 0w20. I’m sure they know what they’re doing, as when I asked them, they said 0w20 is too thin, but then who is right?...".

Toyota daje już rekomendacje do nowych hybryd nawet nie na 0w20 ale na 0w16. Zdaje się Suzuki i Mazda też.

W hybrydach eksploatownych w mieście pewnie ma to uzasadnienie - non-stop start-stop.

Jednakże czy jazda ze stałą prędkoscią na oleju niskiej lepkości 0w16, 0w20 - powiedzmy ok. 160 km/h - przez dłuższy okres czasu np. po autostradzie, nie odbedzie się bez strat dla silnika.
Przy takim scenariuszu oczywiscie nie bedzie to widoczne od razu, byc może dopiero po pewnym wyższym przebiegu.

Co do rekomendacji fabrycznych - takich, a nie innych - one pewnie mają podłoże ekonomiczne - niskie spalanie zgodne z instrukcją, czytaj obietnicą producenta oraz wymaganiami EKOlogicznym - paliwo z domieszką etanolu.

Można w tym momencie przypomniec jeszcze niedawne zalecenia producentów odnosnie wydłuzonych terminów wymiany oleju - to tez były rekomendacje producenta :).

Summa summarum: wydaje sie że i tak za ewentualne 'nieścisłości' - czytaj obostrzenia norm ekologicznych i ekonomicznych - zapłaci uzytkownik i to nie w okresie gwarancji, ale już po.
Dlatego tak wielu użytkowników nie pozbędzie się watpliwosci mając do wyboru 0w20 i 5w30 A1B1, A5B5, Ilsac-GF5.

ps. przegladając forum oil-club.ru przypadkowo natknąłem się na zalecenia Toyoty dla silnka benzynowego V6. Norma w Europie to 5w20, ale juz dla krajów Bliskiego Wschodu i Afryki to wyłaczenie 5w20, w to miejsce 5w30. Nie jestem teraz w stanie odnaleźć tego wątku, ze względu na ogólną mnogość tematów na tymże rosyjskim forum.

Pozdrawiam i dziękuję za możliwośc korzystania z forum.
 
Jednakże czy jazda ze stałą prędkoscią na oleju niskiej lepkości 0w16, 0w20 - powiedzmy ok. 160 km/h - przez dłuższy okres czasu np. po autostradzie, nie odbedzie się bez strat dla silnika.
Przy takim scenariuszu oczywiscie nie bedzie to widoczne od razu, byc może dopiero po pewnym wyższym przebiegu.
poproszę o twarde dowody w postaci badań, wyników, oraz wskazań, co na oleju 0W20 zostało uszkodzone, czego nie uszkodiłby olej 5W30. Domysły nas nie interesują.

Dlatego tak wielu użytkowników nie pozbędzie się watpliwosci mając do wyboru 0w20 i 5w30 A1B1, A5B5, Ilsac-GF5.
Wielu użytkowników ma niestety wiedzę i mentalność kończącą się na określeniach dla olejów o niskiej lepkości "woda", albo posługując się terminologią "gęsty, rzadki". Zapraszam do zapoznania się z podstawową wiedzą umieszczoną w odpowiednim temacie.

Ktoś tu zdjęcia silnika Priusa wstawiał, co na 0W20, 700 tysięcy zrobił. Faktycznie, uszkodzenia przychodzą z czasem...
 
Są na forum - analizy @Plywak 0w30 vs 0w20.
Zawartość Fe 10 vs 4ppm o ile dobrze pamietam.

Analizy są z mojego silnika z 1.4 TSI CZDA i są dostępne tu:
z opisami.
 
Toyota daje już rekomendacje do nowych hybryd nawet nie na 0w20 ale na 0w16.
Obecne hybrydy, w zależności od pojemności silnika (1.5, 2.0), to już 0W8 i 0W16.

ps. przegladając forum oil-club.ru przypadkowo natknąłem się na zalecenia Toyoty dla silnka benzynowego V6. Norma w Europie to 5w20, ale juz dla krajów Bliskiego Wschodu i Afryki to wyłaczenie 5w20, w to miejsce 5w30.
Inna strefa klimatyczna, inne zalecenia.

Jednakże czy jazda ze stałą prędkoscią na oleju niskiej lepkości 0w16, 0w20 - powiedzmy ok. 160 km/h - przez dłuższy okres czasu np. po autostradzie, nie odbedzie się bez strat dla silnika.
Może być w tym prawda albo i nie.
Obawy mają uzasadnienie, z drugiej strony jednostki napędowe marki, o której wspominasz, wyglądają na dość sumiennie dopracowane wg mnie. Stosowane rozwiązania jak kryte łożyska wału i korbowodów, pierścienie o zredukowanym nacisku, rolkowe popychacze zawowór, dodatkowe chłodzenie tłoków nawet w najmniejszych jednostkach etc, wskazują na całościowe przemyślenie tego projektu w zakresie oszczędności energii.
Wg mnie, najlepiej sprawdzić samodzielnie. Bedziesz miał wikęszą pewność w miejsce przypuszczeń.
 
Jednakże czy jazda ze stałą prędkoscią na oleju niskiej lepkości 0w16, 0w20 - powiedzmy ok. 160 km/h - przez dłuższy okres czasu np. po autostradzie, nie odbedzie się bez strat dla silnika.
Przy takim scenariuszu oczywiscie nie bedzie to widoczne od razu, byc może dopiero po pewnym wyższym przebiegu.
W innej marce JPN nie i pisałem już o tym, ale pewność da analiza UOA - może jednak warto?

1587210524343.png


Nieśmiertelna tabela Toyoty o doborze oleju, warto zwrócić uwagę od kiedy Toyota dopuszczała / zalecała niskie lepkości olejów.
Swoją drogą jak wspomniał @murgos czy producent zalecałby taką lepkość gdyby nie był pewien swojej konstrukcji?
 
Są na forum
to właśnie @cytrynowiec skłonił mnie do czytania więcej na temat tych niskich lepkości, bo to chyba on zalał do jakiegoś samochodu starszego od 2010r 0W20 i silnik się nie rozpadł. Zacząłem czytać i inaczej na to patrzeć, stąd stałem się zwolennikiem pewnego podejścia.

obie analizy pokazują, że można jeździć na 0W20.

Ciekaw jestem natomiast, ale to już robię off top - analizy takiego Priusa na LPG [tak! są takie! i podobno śmigają super, oraz koszt przejechania 100km klaruje się w okolicach 8zł :D ] przy oleju 0W16.
 
Dziękuję za uwagi.

@Zielony34. Przyznaj, że nie ma powodu by spinać się zanadto w odpowiedzi na moja wątpliwość i interpretowac je na swój sposób, nawet gdy samemu posiada sie wyjatkowy zasób wiedzy.:)

To już druga Toyota Ave... z silnkiem 2ZR-FAE. Poprzednia 148 kkm, z czego u mnie 102kkm od 46 kkm - jedna wymiana oleju 5w30 A5B5 przy 50kkm , potem juz kolejne wymiany 0w20 do 140 kkm.

Obecną posiadam od przebiegu 30 kkm. Fabrycznie 0w20, potem przy 15kkm 5w30. Dalej już ja 0w20 przy 30 kkm. Obecnie 38.5 kkm.

Wydaje mi się - biorąc pod uwagę wypowiedzi, analizy szanownych kolegów, że jeśli juz mówimy o 0w20 - kluczem do spokojnego snu byłyby wymiany oleju co 7500 km.
 
jeśli juz mówimy o 0w20 - kluczem do spokojnego snu byłyby wymiany oleju co 7500 km.
0w20 nie ma tu nic do rzeczy moim zdaniem.
Natomiast Toyota zaleca chyba wymiany co 15 tys km i wydaje mi się, że są one jedne z najrozsądniejszych na rynku.
Trochę tu przesadzamy ze skracaniem interwałów, co nie szkodzi silnikom, ale bez przesady.
10 tys to minimum, nawet jak olej wykazuje wyższy TAN nad TBN, 15 kkm w benzynie max.
Pomijam przypadki ekstremalne typu podjazdy po 2-3 km 5x dziennie - to lepiej na rower się przesiąść.
 
Można dywagować czy ten pakiet dodatków lepszy czy inny, czy HTHS 2,6 da radę a może 2,9 czy więcej - bo takie oleje 0w20 też się zdarzają, jednak jak to ma się do realnego zużycia odpowie UOA z 0w20 po 10 kkm i wtedy będzie spokojny sen :)
 
Przyznaj, że nie ma powodu by spinać się zanadto w odpowiedzi na moja wątpliwość i interpretowac je na swój sposób, nawet gdy samemu posiada sie wyjatkowy zasób wiedzy.
oczywiście! ja się nie spinam, ja Cię proszę o dowody. Pokaż te zatarte silniki, które powinny stosować 5W30, zamiast 0W20. Masz dowody, piszesz o tym, jesteś przekonany o swoich racjach. Nie chowaj tego przed światem, tylko pokaż, udowodnij.

Wydaje mi się
wydaje ci się. Ja chcę mieć pewność. Udowodnij.
 
Dziękuję za uwagi.

@Zielony34. Przyznaj, że nie ma powodu by spinać się zanadto w odpowiedzi na moja wątpliwość i interpretowac je na swój sposób, nawet gdy samemu posiada sie wyjatkowy zasób wiedzy.:)
Przyzwyczaj się, że kolega Zielony34 zazwyczaj spina się w odpowiedziach na tym forum, bo ma bardzo duże doświadczenie w temacie i jak nie będziesz miał podparcia sztywnymi dowodami od Prezydenta RP, to polegniesz ;) .

Odnośnie stosowanych olejów w 2ZR-FAE, to różnicy większej nie zauważysz zarówno w 0w20, jak i 5w30 A1A5. Znam kilka Toyot z Valvematic, które jeżdżą na 5w30 C3 (czyli HTHS>3,5) i nie są to krótkotrwałe związki z tym olejem, a silniki mają się naprawdę dobrze. Jedna Verso z 2ZR-FAE od nowości (nigdy nie była w ASO) zalewana Shellem 5w30, najpierw ACEA A3, a od ok 100 kkm Shellem 5w30 ECT C3, dzisiaj ma już blisko 240 kkm przebiegu, głównie po mieście, silnik nie bierze w ogóle oleju, jest czyściutki, ma się dobrze, olej wymieniany co 15 kkm. To taka ciekawostka, jakoby ktoś powiedział w drugą stronę, że oleje 5w30 z wyższą lepkością rozwalą Valvematica.
 
@Kaczorek79, przesada w tych silnikach to jest 10w40. Jeden stopień z lepkością w górę nic się nie stanie, tym bardziej, że dzisiejsze oleje 5w30 z lepkością 10mm2s to tak naprawdę "grube" sae20 (9.3 max) oczywiście w 100c.
 
@SACZI Ja z racji zawodu mam doświadczenie dość szerokie w tym, co ludzie wlewają do silników. Takie skrajne przykłady, gdzie człowiek przywozi swój olej, to Yaris II 1.4 DiD - Castrol 15w40, Yaris II 1.3 VVTI - Mobil Super 10w40, Zafira B 1.7 CDTI z DPF - GM 10w40, Clio III 1.5 DCI - GM 10w40. To tak z głowy co spamiętałem. Oczywiście auta jeżdżą i nic im nie dolega.
 
Też polecam zostać na oleju OEM.., mam taką samą Toyotę (służbową) i jeździ cały czas na tym oleju (jest jeszcze na gwarancji)
Też wymiany co 15kkm i zero dolewek.. Uwierz mi u mnie ten samochód nie ma lekko.. ;)
A ten olej w tym silniku świetnie daje radę.. Brak uwag..👍
Często autostrada z bardzo dużymi prędkościami na dłuższych odcinkach, trochę miasta i generalnie nie oszczędzam tego silnika.
A zrobiłem nim od nowości, w 18 miesięcy - 100kkm i niedługo będzie nowy samochód...🙂
Więc rozumiesz że się z nim nie "pieszczę..", a mimo to ten olej odpowiednio chroni ten motor.
 
Back
Top