• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Toyota Carina E 1.6

bspx

Nowy użytkownik
Marka samochodu
Toyota Carina E 1.6
Budżet/ile litrów
bez znaczenia
Styl jazdy
Silnik
4A-FE 1.6 99 KM
Data produkcji
1997
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
cokolwiek od 5W30 do 20W50, z zaleceniem 10W30
Jaki olej masz obecnie
Shell 0W40
Sprawa teoretycznie prosta, choć warunki eksploatacji dość nietypowe. Samochód kupiłem z przebiegiem 162000 km, zrobiłem płukankę, zalałem Shella 0W40 i tak już jeżdżę trzecią jego wymianę (staram się co 7500-10000 km). Wcześniej prawdopodobnie przez cały okres eksploatacji używany był Castrol 10W40 albo 15W40, jednakże zmieniany co 5000 km - silnik był i tak idealnie czysty w środku.

A te nietypowe warunki eksploatacji - na każde 10000 km część jest w mieście (ale praktycznie nigdy na bardzo krótkich odcinkach i na niedogrzanym silniku), część w trasie (zawsze z pełnym wykorzystywaniem zakresu obrotów), ale dobre 3000 km to jazda autostradowa z licznikowymi 160-180 km/h, co odpowiada ciągłym 4500-5000 obrotom silnika. I co najlepsze - za ostatnie 10000 km i ok. 2,5 miesiąca takiej eksploatacji zużycie oleju było zerowe. Żadnego ubytku na miarce, jeśli już, to niezauważalny (rzędu milimetra). Te silniki (stara toyotowska seria A) uchodzą za pancerne i niezabijalne, pojadą na wszystkim, widziałem nawet na rosyjskich forach analizy 0W20 stosowanego w tym silniku - wszystko było w porządku.

Jest sens iść w 5W50, przynajmniej na lato, czy zostać przy czymś o niższej lepkości? Coś o lepkościach poniżej A3/B4 raczej odrzucam przy tym sposobie eksploatacji. A co z częstotliwością wymian? Wprawdzie według instrukcji moje użytkowanie wpada w ciężkie warunki, czyli 5000 km / 6 miesięcy, ale przecież było to ustalane dla olejów API SG, bez jakichkolwiek innych wymagań, a dzisiejsze oleje to zupełnie inny świat niż takie powiedzmy 20W50 API SG.
 
Wg mnie nie ma sensu zmieniać lepkości. Silnik jest dostosowany do pracy w pełnym zakresie obrotów na każdym oleju zalecanym przez instrukcję. Im bliżej "optymalnego" tym lepiej dla silnika. Większym problemem niż lepkość jest częstotliwość wymian bo przy dużym obciążeniu termicznym olej dostaje bardziej w kość, stąd w instrukcji zalecenie skrócenia interwałów. Nowocześniejsze oleje mogą tutaj pomóc, ale nie koniecznie - sporo zależy od konstrukcji silnika.

Skoro nie masz problemów z poborem i nic nie eksploduje ;) to wg mnie możesz zostać na Shellu którego masz obecnie. Nie ma sensu zmieniać czegoś, co nie sprawia problemów a wyższa lepkość w niczym nie pomoże, wprost przeciwnie bo dla silnika optimum to xW-30. 5W-50 nie dadzą nic poza problemem z dogrzaniem oleju. Takie lepkości leje się jak się samochód użytkuje gdzieś w Afryce czy na Bliskim Wschodzie gdzie silnik ma 90 stopni, a powietrze które go chłodzi 45 :)
 
Back
Top