• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Tworzenie osadów na zaworach dolotowych i w komorach spalania silników w stosunku to zastosowanego olelu

  • Thread starter Deleted member 925788
  • Start date
@poziom1989 - dzięki, świetny tekst.
@Robert1 - Olej majacy niższy noack mniej odparowuje wiec mniej osadów odkłada się w komorze spalania, mniej też, w GDI, trafia z powrotem do komory spalania przez dolot.

Dla mnie ciekawe były dwa punkty: dodatki czyszczące zawory dolotowe zwiększają osady w komorze spalania. Oraz to, ze silniki GDI odkładają mniej osadów na zaworach jezeli pracują na bogatej mieszance. Jak pisal @SACZI - but w podłogę, a nie ciurkanie sie zgodnie z ekonianią. Wszystko trzeba umiejętnie wypoziomować, ale jak pisali koledzy wyżej czasami lepszy mały ale wariat niż wielki wóz generujący problemy.

Ciekawa jest też kwestia kontaktu zaworów z paliwem przez blowback, co może tłumaczyć dlaczego @wlyszkow upierał się, że AR do paliwa (i w sumie wszystkie dodatki o sensownym składzie) mogą czyścić zawory dolotowe. A my się uparcie, ja też, kłóciliśmy że niby jak w GDI, skoro wtrysk do komory etc. Zwracam honor :)

Meguina do Kijanki zalewać nie zacznę, nie przepasam za ta marką, ale może trzeba się będzie przeprosić z jakimś PAO :D Nie, no, żartuję. Orlen XD jest spoko, lepiej dać w palnik :D
 
@jerseyAdmin im wyższa lepkość oleju bazowego, tym większe prawdopodobieństwo tworzenia się depozytów, masa cząsteczkowa odgrywa tutaj istotną rolę. Z tego powodu warto wybierać do GDI olej z jak najwyższą zawartością PAO 4 cSt.
 
Chłopaki sorry ale trochę się zgubiłem;p
Ja piszę, że fajnie by było mieć niski NOACK @Robert1, że olej z niższym NOACK'iem brudzi bardziej silnik i @poziom1989 to potwierdza po czym cały na biało wbija @jerseyAdmin i mówi że mniejszy NOACK mniej odparowuje więc mniej brudzi silnik. Czy tylko ja mam taki problem ze zrozumieniem tej konwersacji? ;)
 
Nie, to błąd myślowy. @Robert1 napisał, że olej z miejszym NOACK-iem pozostawia więcej depozytów. Powtórzę po raz kolejny: istotna jest masa cząsteczkowa. Pisząc potocznie odparuje więcej, lecz pozostawi bardziej czyste otoczenie. Podałem przykład testu na podstawie kilku olejów bazowych.
 
A co z Hondą 1,5 vtec wolnossący , ma wtrysk bezpośredni . Kolektorem leci syf z EGR i suche powietrze .
Więc nic nie opłucze zaworów .
Jakoś jeździ

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Ja mam GDI i na Meguina nie zerkam też z poniższego powodu .
"Pakiet dodatkow uszlachetniajacych na bazie Zn, P do tego modyfikatory tarcia w postaci Mo oraz wysoka ilosc detergentow Ca (Sulfonian), dzieki temu wzrosla zawartosc popiolu siarczanowego. Z tego powodu nie polecam do nowoczesnych jednostek, w ktorych istnieje mozliwosc wystapienia zjawiska LSPI. "

@jerseyAdmin kiedyś pisałeś "Jeżeli chcesz wyczyścić elementy leżące poza działaniem układu paliwowego to klucze w dłoń i rozkręcasz. Chemia tu nie pomoże. Na zawory dolotowe mooooooooooże pomoże AR2300 który będzie cyrkulował z parami oleju, ale nie przywiązywał bym się do tego pomysłu."

To znaczy że jednak np. AR6900 6400 czy nowy Oilem jednak te zawory czyści ?
 
@poziom1989 jeszcze są jakieś sensowne oleje z pao 4cst?

@jerseyAdmin sam widzę taką zależność u siebie spokojna jazda tryb homogeniczny z lambdą 1.0 - 600st, spokojna jazda; tryb uwarstwiony z lambdą 3.0 - 288st... Przepaść ogromna, co na pewno ma znaczenie w kwestii dopalania wszelkich osadów.
 
@Skiper - sadząc z tego teksu to tak, dodatki moga miec kontakt (nie wiadomo jaki) z zaworami i mogą działać. Dlatego o tym wspomniałem w kontekście @wlyszkow bo z nim sie głównie o tym dyskutowało. Myliłem się i to poprawiam.

@mati Troche zamotałem :) Moja wina. Ale artykuł nie mówi o NOACK gotowego oleju, tylko poszczególnych komponentach oleju. Im niższy NOACK tym mniejsza odparowalność oleju, ale że depozyty tworzone są przez to, co jest odporne na odparowanie to wychodzą dziwne rzeczy. Trudno przyjąć wprost, że niski NOACK gotowego produktu to więcej zabrudzeń, a wysoki to mniej. Zwlaszcza, że depozyty tworzone są także przez dodatki (np. ZnDDP sadzac z opisu). Trzeba by rozbić olej na składowe i oceniać po kolei.

Chyba że się mylę :D Człowiek uczy się całe życie, a i tak głupi umiera.
 
Na poniższym obrazku tzn. badanie chromatografii gazowej, widać różnice czyli mniej lotne związki.
199407-Lubricant-Comparison-1-1017x1024.jpg

@Skiper jak się nie mylę sam stosowałeś Royal Purple, a te dopiero są napakowane dodatkami, w szczególności ich dodatek EP Synerlec na bazie S.

@lukaszewski jedyny znany i potwierdzony to Meguin 0W-40, posiada >50% PAO 4 cSt, lecz oczywiste, że oprócz tej, należy dodać o lepkości 6 lub 8 cSt. Tylko i wyłącznie stosując 4 cSt mija się z celem, bo wtedy należy dać stosunkowo dużą ilość wiskozatora. Musi być odpowiednia równowaga. Stosuje się mieszaniny, ale o tym już wiadomo na forum.
Post automatically merged:

@jerseyAdmin tak, ilość dodatków ma również na to wpływ, w tym ZDTP. Lecz i również Mo, im więcej, tym większe prawdopodobieństwo tworzenia się depozytów. Dlatego do olejów wyczynowych, mających sporo Mo ca. 800 ppm, dodaje się również estry, a te są naturalnymi dyspergatorami lub inne. Zależy od formulacji.
 
Nie, to błąd myślowy. @Robert1 napisał, że olej z miejszym NOACK-iem pozostawia więcej depozytów. Powtórzę po raz kolejny: istotna jest masa cząsteczkowa. Pisząc potocznie odparuje więcej, lecz pozostawi bardziej czyste otoczenie. Podałem przykład testu na podstawie kilku olejów bazowych.
Ale w tym przypadku mówimy o depozytach w układzie olejowym a nie układzie dolotowym (elementy od odmy aż do "grzybków" zaworowych) jak dobrze rozumiem ?
 
Myliłem się i to poprawiam.
To dobrze że tu poczytałem , tam sprostowania jeszcze nie ma . U mnie leci 6900 dalej 6400 i Oilem jakiś coś tam zdziałają .

Tam nie odpisałeś mi jeszcze ,do PFI raz na jakiś czas do paliwa coś typ 6900 czy tylko coś ala 6400 ?
Obecnie 6900 i spalanie spadło wyraźnie .

@poziom1989 Tak stosowałem RP bo uległem marketingowi ,zwątpiłem i zawitałem tu . Oddzielił bym czas przed tu i teraz tu . Stare błędy nie ma co porównywać do obecnych wyborów .

Jeśli GDI i nadal pobory lekkie 100ml/1000km przy HC to PAO nie będzie dobrym wyborem ,bo będzie ubywał bardziej.
Czy na te osady może mieć wpływ indeks lepkości 165 a 175 .
 
@Skiper przy oleju bazujacego na PAO bedzie ubywac bardziej ? Na klasycznych olejach PAO powinno wlasnie w teorii mniej ubywac. @Zielony34 moze to potwierdzic na swoim przykladzie.

Odnosnie VI ? Nie. Jest pewne powiazanie, bo wiskozator tez moze sie przyczynic do tworzenia sie depozytow. Ale brak odpowiednich badan. Ale ten parametr sam w sobie nie jest wyznacznikiem jakosci pod katem kontroli depozytow.
 
@Skiper u mnie po przejściu na PAO, pobór przy pierwszym interwale nie zwiększył się, natomiast następny i kolejny to już tylko spadki poboru oleju. Wcale nie jest powiedziane, że każde przejście z HC na PAO zwiększy konsumpcję oleju silnikowego. Takie przypadki mają miejsce, ale wcale nie jest powiedziane, że tak musi być.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
A silnik Twój był zaniedbany i czyszczony , czy zadbany i nie czyszczony ?

Opisane jest to gdzieś tutaj ,że po takiej zmianie mogą być czasowe powiększone pobory ,które zatrzymają się po czasie . U mnie w GDI tak było ,ale tu silnik zaniedbany więc coś PAO zmył. Natomiast w drugim PFI ,interwały dobre były, zero poboru ,silnik raczej w środku ok i to samo przez 2000km ubytki ,potem stop i teraz tyci się zaczęły po 200km od zastosowania AR6900 . Tak było po olejach RP ,teraz tylko w PFI jest ten olej .
 
Mój? Opisywałem na forum. W telegraficznym skrócie - po zakupie było 2.5L dolewki na 10 tysięcy. W środku wygląda, jak typowe F4R od Renault, czyli lakieru na bogato.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
No dobrze, a jak usuwać osad z zaworów dolotowych przy wtrysku bezpośrednim ?
Paliwo nie leci i nie opłukuje zaworów , a EGR wali pierdy z rury plus opary oleju z odmy ?

Coś poradzicie ?

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Dodatki mogą się w pewnym stopniu przyczynić, badania to potwierdzają (na pierwszej stronie), lecz najpewniejsze jest np. przy pomocy granulatu łupin orzecha włoskiego.
 
Back
Top