• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

TYMCZASOWY - Oleje bazowe

  • Thread starter Deleted member 925788
  • Start date
Status
Zamknięty, nie można już odpowiadać.
D

Deleted member 925788

Gość
Grupa II

American Refining Group - Kendex 165 HTLV (miejsce produkcji Bradford PA)
Calumet - Calpar (miejsce produkcji Shreveport, Luizjana)
Chevron - Grupa II Grupa II + (miejsce produkcji Richmond, Kalifornia)
Philips 66 - Pure Performance (miejsce produkcji Westlake. LA)
Ergon - Hygold (miejsce produkcji Newell, Wirginia Zachodnia)
Excell Paralubes (miejsce produkcji Westlake, SA)
Exxon Mobil - EHC (miejsce produkcji Baton Rouge, LA; Baytown, Teksas; Beaumont, Teksas; Jurong, Singapur; Wakayama, Japonia)
Flint Hills (miejsce produkcji Westlake, LA)
Motiva - Star II Group (Port Arthur, Teksas)
Suncor Petro-Canada - Purity (Mississauga, Ontario, Kanada)
GS Caltex - Kixx LUBO (Yeosu, Korea Południowa)
Smary SK - Yubase L3; 3 (zakład produkcyjny Ulsan, Korea Południowa)
Petronas - M500 (zakład produkcyjny Melaka, Malezja)
Formosa PetroChemical Corp. (zakład produkcyjny Mailiao, Tajwan)
S-Oil - Premium, Super, Ultra S2, Ultra S3 (zakład produkcyjny Onsan, Korea Południowa)
Modrica - Trafo Baza (zakład produkcyjny Modrica, Bośnia i Hercegowina)
KunLUn PetroChina (CNPC) (zakład produkcyjny w Chinach )
IndianOil (miejsce produkcji Haldia, Indie)
H&R Chempharm GmbH - Pionier (miejsce produkcji Salzbergen, Niemcy)
Eni - (miejsce produkcji Livorno, Włochy)
Bharat Petroleum (miejsce produkcji Mumbaj, Indie)

Grupa III (VHVI)

Chevron - UCBO (miejsce produkcji Richmond, Kalifornia)
Petronas - ETRO (miejsce produkcji Melaka Malezja)
S-Oil - Ultra S (bez olejów bazowych Ultra S2 i Ultra S3 o wskaźniku lepkości ExxonMobil - VISOM (miejsce produkcji Fawley UK)
Suncor Petro-Canada - Czystość VHVI bez olejów bazowych Czystość VHVI2 ze wskaźnikiem lepkości GS Caltex - Kixx Lubo bez Kixx Lubo2 ze wskaźnikiem lepkości energetycznej SK - Yubase, Yubase Plus, z wyłączeniem Yubase L3 i Yubase 3 z LLK International wskaźnik lepkości - Lukoil VHVI-4 III + (miejsce produkcji Wołgograd, Rosja)
Neste Oil - Nexbase, z wyłączeniem Nexbase 3020 i 3030 o wskaźniku lepkości Nippon Oil - (miejsce produkcji Jokohama, Japonia)
Modrica - (miejsce produkcji Modrica, Bośnia i Hercegowina )
KunLun - (miejsce produkcji PetroChina (CNPC), Chiny)
Bapco / Neste - Nexbase (miejsce produkcji Sitrah, Bahrajn)
Repsol YPF - (miejsce produkcji Cartagena, Hiszpania)
Shell - Shell XHVI i GTL (Shell - Qatar Petroleum miejsce produkcji Ras Laffan, Katar)


GTL Group III

Shell - Katar Miejsce produkcji ropy naftowej Ras Laffan, Katar

Grupa IV PAO

Idemitsu Kosan Co. - Lenealene PAO (miejsce produkcji Tokio Japonia)
Exxon Mobil - SpectraSyn PAO (miejsce produkcji Beaumont Teksas, Gravenchon Francja)
INEOS - Durasyn PAO (miejsce produkcji LaPorte Teksas i Feluy Belgia)
Chemtura - Synton PAO (miejsce produkcji Elmira, Ontario, Kanada)
ChevronPhillips - SynFluid (miejsce produkcji Cedar, Bayou, Teksas)

Grupa V Estry, AN, Pag (OSP)

Inolex
Exxon Mobil - Esterex, AN
Dow - OSP
BASF - estry, PAG
Chemtura - REOLUBE Estry
INEOS - PIB
Hatco - Estry
NYCO America - Estry
Afton - Alkylbenzene
Croda - PAG, Estry
Synester - Estry (miejsce produkcji Teheran, Iran)
Motiva - (miejsce produkcji Port Arthur Texas)
 
A gdzie nasz Orlen?
Wiem, że produkuje bazy grupy II.
 
Liste bede uzupelniac z biegiem czasu.
 
Ok.
Dokładne info jest na oil-club.ru
 
Przykleimłem temat.
 
Lotos też robi drugą grupe jak sie nie mylę, a teraz już wchodzą w VHVI czy dopiero coś tam budują :D
 
Witam,

postanowilem utworzyc ten watek, gdyz czesto na forum pada pytanie na temat olejow bazowych: ktory jest lepszy ?

Otoz biorac pod uwage nastepujace kryteria:

1. Stabilnosc pracy w bardzo niskich i wysokich temperaturach.
2. Szybkosc utleniania.
3. Smarownosc.
4. Higroskopijnosc.
5. Odparowalnosc.
6. Polaryzacja.
7. Cena.

Teraz przydziele konkretne grupy bazowe:

Ad 1. W tej kwestii goruja oleje z IV i V grupy, np. PAO 4 cSt plynie do -70°C. W wysokich temperaturach rowniez pozostaja bardzo stabilne, lecz tutaj jeszcze stabilniej zachowuja np. Estry. Dlatego czesto widzimy przy olejach bazujacych tylko i wylacznie na PAO, dodatki V-tej grupy, aby nieco bardziej ustabilizowac.
a724cffe-f739-4174-bcaa-08ce8ee1f2aa_Images_ML31106_1234x694_02182019_large.jpeg


Esterex.png.9c5cfef5bb26c157ea58d1aed6a2c3cc.png


Na przykladzie Esterex, nalezacych do ExxonMobil.

Ad 2. https://www.oil-club.pl/index.php?threads/stabilnosc-termiczna.361/page-3#post-16237

Ad 3. Grupy I, II i III tutaj wypadaja lepiej niz IV grupa. Lecz oleje z grupy V-tej goruja. Ogolnie z reguly dodaje sie male ilosci PAO do VHVI, aby polepszyc wlasciwosci niskotemperaturowe, NOACK, ogolnie wydluzyc zywotnosc srodka smarnego.

Ad 4. Pod katem hygroskopijnosci estry wypadaja najgorzej, ich najwieksza zaleta stala sie wada tzn. zdolnosc pochlaniania wody. A obecnosc wody pogarsza wlasciwosci antykorozyjne i smarne. Natomiast oleje z grupy I, II, III i IV nie sa w ogole hygroskopijne.

Ad 5. Tu znow goruja oleje z grupy IV i V. Widzimy to po parametrze NOACK, im nizej tym lepiej. Lecz nie zapominajny, ze oleje niskolepkosciowe nawet i PAO charakteryzuja sie gorszymi wynikami, ale dla gotowej mieszaniny 0W-XX nie przekraczaja 10 %.

Ad 6. Czasteczki np. estrow sa "spolaryzowane" ujemnie, co prowadzi do przyciagania tychze czasteczek do metalowych powierzchni, dodatnio naladowanych. Jest to pozytywna cecha, w szczegolnosci istotna podczas porannych rozruchow. Do tego dochodzi kwestia rozpuszczalnosci dodatkow/zanieczyszczen. Niestety oleje z grup I,II,III i IV sa najgorsze, dlatego rowniez czesto widzimy w olejach PAO male dodatki estrow lub inaczej piszac wysokopolarne komponenty np. AN, OSP itd.

PE_20180812_145524.png



Ad 7. Znalazlem nastepujace ceny:

VHVI (HC) - Grupa III - około 750 $

GTL - Grupa III - około 780 $

PAO - Grupa IV - 2700 $

ESTER - grupa V - 6000 $

Ceny dotycza za tone.

Jeszcze krotko na temat GTL. Ich struktura przypomina oleje HC, dlatego kwalifukuja sie do grupy III+. Porowujac z pozostalymi grupami sa bardzo zblizone do IV-tej grupy, glownie z powodu: niskich temperatur krzepniecia, stabilnosci na utlenianie, niska hygroskopijnosc, niska lotnosc oraz niezla cena. Odnosnie wad: kiepska polarnosc.

Wielu sie takze zastanawia czy lepiej zastosowac olej na PAO czy GTL, lecz biorac pod uwage powyzsze kryteria, PAO wypada ogolnie nieco lepiej. Ale sa znacznie drozsze.

Smialo pytac w razie jakichkolwiek pytan, uwag itp. wspolnie uzupelnimy ten watek.

Jak widzimy nic nie jest idealne, mamy na rynku oleje, ktore sa mieszaninami roznych olejow bazowych w roznych proporcjach, w duzej mierze, aby zniwelowac wady.

Pozdrawiam
 
Last edited by a moderator:
Fajnie to rozpisałeś, na pewno wielu osobom ułatwi dobór oleju w zależności od potrzeb. Jednak zbierając do kupy wszystkie zalety i eliminując jak najwięcej wad, mi wychodzi, że najlepszą bazą będzie mieszanina gtl+pao+estry. Kwestia jeszcze odpowiedniej proporcji. Czyżby Mobil 1 miał w tym względzie przewagę?
 
W teorii masz racje. Jedynie co mam do zarzucenia Mobilowi to, ze dawniej ich 0W-40 bazowal tylko i wylacznie na PAO, po pewnym czasie, szukajac oszczednosci wprowadzili zmiany, a cena tego oleju zostala praktycznie na tym samym poziomie.
 
Last edited by a moderator:
Też jestem zawiedziony mobil 1 0W40 fs , kiedyś new live był super olejem , lata długie na nim jeździłem , teraz 40 - < 70% GTL ,10 - < 20
PAO .
 
New Life juz tez nie bazowal tylko i wylacznie na PAO.

1581183969464.png
 
Last edited by a moderator:
@gonzo PAO 4 cSt, ogolnie to juz byla mieszanina PAO i HC, nieco estrow.
 
Przy interwałach jakie stosuję (~7k) czy tam jest PAO, GTL czy HC nie będzie różnicy.

Olej ma mieć stabilną formulację w sensie spełniania określonych zadań, tj. jak się zmniejszy ilość wapnia a będzie kompensowana większą ilością np Magnezu to mogę uznać, że formulacja jest stabilna bo olej działa tak samo dobrze. Inne proporcje i tyle.

Gorzej jeśli producent co partia zapomina o istotnym skladniku albo dobiera je na przyslowiowe oko.

Choć muszę przyznać, że GTL od Shella wyraźnie później zaczyna degradować (w sensie poboru). Np HC Elf nf 900 5w40 w bardzo trudnych warunkach wytrzymał ok 5500km i po tym przebiegu zaczął powoli znikać. Shell w tych samych warunkach potrafi mi się dokręcić nawet do 7-8k. zanim zacznie się pobór.
 
Gorzej jeśli producent co partia zapomina o istotnym skladniku albo dobiera je na przyslowiowe oko.
Rozumiem, że te słowa potrafisz potwierdzić odpowiednim źródłem. O jakich istotnych składnikach piszesz? A jeszcze lepiej dobiera je na oko.
 
@poziom1989

To było ogóle stwierdzenie pod kątem tego czy producenci trzymają jakość. Pewnie nie skłamię jeśli napiszę, że ci najwięksi są pod tym względem najpewniejsi.
 
Wiec podaj przyklad producentow, ktorzy wedlug Ciebie nie trzymaja jakosci.

Musisz takze brac pod uwage, ze dostepne nam analizy wszystkiego nie zdradzaja.
 
@poziom1989

Osobiście nie znam (na szczęście) takiego, a to co napisałem na początku chyba w jasny sposób wyraziło moją myśl. Napisałem co wg mnie jest ważne i że nie byłoby miło jeśli jaki hipotetyczny producent smarowidła by o tym zapomniał.

Bez podtekstów i szukania konkretnych marek.
 
Np SCT raczej z jakością i pakietami robi loterie
 
Status
Zamknięty, nie można już odpowiadać.
Back
Top