• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Trybologia

  • Thread starter Deleted member 6544987
  • Start date
Urlop mam to tylko przejrzałem, ale wygladaja na całkiem sensownie i relatywnie przystępnie opisane.
 
Pierwsze zetknięcie z tarciem nastąpiło dużo wcześniej !
Już na początku istnienia Adama i Ewy w trakcie hm...zbliżenia .
Artykół ciekawy , poczytam jak wrócę do pracy .

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Na poczatek mechanizm formowania warstwy AW ZnDTP: tutaj oraz tarcie graniczne tribofilmow: tutaj.

Z biegem czasu bede uzupelniac informacje lub udostepniac publikacje, badania etc.
 
Tutaj kolejne ciekawe badania m.in. o tym, aby odpowiednio dobrac FMs do ZnDTP, w przeciwnym wypadku moga uszkodzic tribofilmy lub zniszczyc. Szczegolnie z OFMs, znacznie lepiej to wyglada z MoDTC, zwieksza skutecznosc ZnDTP oraz zachodzi synergia. Tworzy dodatkowa warstwe na tribofilmie. Generalnie ZnDTP zwieksza tarcie, kluczem do sukcesu jest odpowiednio dobrany OFM lub dodatkowo nawet mniejsze stezenie Mo.
 
Będziecie mnie z tym molibdenem jeszcze przez 3 lata prześladować... Czekam aż silniki wybuchną.
 
A czytales cos chociaz z tych badan?
 
Czytałem, natomiast ciężko jest mi zrozumieć tak techniczny język, niestety.
 
Podsumowując mój artykuł, testowano dodatki zawierające molibden w olejach o niskim HTHS 1,7 - 2,3 (0W-8, 0W-16) i małe zawartości modyfikatorów lepkości oraz wysokim i dużej ich zawartości: HTHS 3 (SAE 0/5W-30 i 0/5W-40). Oleje do badania przygotowała firma Total. Wnioski:

- dodatek MoDTC w olejach o niskich lepkościach dobrze pokrywał powierzchnię i zmniejszał tarcie. Jednocześnie oleje w tych lepkościach wykazywały duże właściwości ochronne i małą powierzchnię skazy w badaniu
- w olejach o wysokich lepkościach i dużej zawartości modyfikatorów lepkości MoDTC słabo pokrywał powierzchnię skaz, a same oleje wykazywały się większymi skazami w oleju

Podsumowanie: MoDTC najlepiej działa w olejach które najmniej go potrzebują, a w wysokich lepkości mocno konkuruje z innymi dodatkami w tworzeniu filmu na powierzchni i jego skuteczność zależy od składu oleju i jego dodatków. Dodawania molibdenu ma sens, jeżeli możesz skorelować jego zawartość z innymi dodatkami inaczej nawet w wysokim stężeniu (0,5-1%) rezultat będzie niewielki.
 
Dlatego wolę oleje "na gotowo" z Mo, zakładam że blendujący wiedzą ile czego dodać.
 
In low viscosity oils there is a general trend that higher coverage
Tutaj rowniez nawiazanie do olejow niskolepkosciowych o lepszym wspolczynniku rozplywu.
 
"Praca dotyczy badań wpływu warunków pracy pojazdu na charakter zmian współczynnika tarcia pary tarciowej czop–panewka smarowanych olejem silni-
kowym."
Nienajnowsze, silnik ciężarówki ale czegoś zawsze można się dowiedzieć.
 

Attachments

  • httpwww_bg_utp_edu_plartpe22007pe22007097104-1.pdf
    124,2 KB · Odwiedzin: 119
Nie wiem czy dobrze przeczytałem że mniejsze tarcie jest na oleju przepracowanym ?
 
Tak, mniejszy współczynnik tarcia czop-panewka jest na oleju przepracowanym.
 
To znaczy. Po ilu km trzeba uznać że olej jest przepracowany?
 
Po 60 tysiącach 😂 To nie był test tego jak zmieniają się właściwości oleju, ale jak wygląda współczynnik tarcia w oleju na granicy jego używalności.

Sadza jest smarem, a w dieslu tego sporo. W osobówkach są inne przebiegi między wymianami, inaczej też wygląda praca silnika (obroty, obciążenie) więc tego nie da się odnieść 1:1.

Ale tekst ciekawy.
 
Back
Top