• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Uniwersalny olej przekładniowy do Vitary

kobzacz

Użytkownik
Samochód
-
Marka motocykla
-
Marka samochodu
Suzuki Vitara I gen. 2.0 16V
Budżet/ile litrów
300zł/6.4l
Model skrzyni biegów
nie wiem
Typ skrzyni biegów
Ręczna
Jakiego oleju wymaga instrukcja
75W-90 GL-4 & 80W-90 GL-5
We wspomnianej Vitarze są 4 elementy układu przeniesienia napędu, do których zalecane są 2 rodzaje oleju:
- skrzynia (1.5l) i reduktor (1.7l): 75W-90 GL-4
- mosty (przód 1l, tył: 2.2l): 80W-90 GL-5

Chciałbym użyć do wszystkich ww. elementów jednego rodzaju oleju. Czy olej 75W-90 GL-4/5 się sprawdzi? Długa żywotność nie jest wymagana, bo i tak po każdym większym topieniu byłby wymieniany, natomiast fajnie by było, żeby nawet z niewielką zawartością wody, nadal coś tam smarował i chronił przed korozją.

Gdyby nie ta konieczność częstych wymian, to zainwestowałbym w Motul Gear 300, ale przy wymianie raz/dwa razy na rok wolałbym coś tańszego.
 
Jak już to odwrotnie - olej z mostu do skrzyń, bo most ma najtrudniejsze warunki pracy. Ryzykujesz trudniejszą zmianą biegów i większym zużyciem paliwa, o ile nie ma tam łożysk z osłonkami gumowymi 2RS, jek to często bywa w japońcach. Bo wtedy ryzykujesz zatarciem skrzyni.
 
Jak już to odwrotnie
Czy zatem zasadne byłoby, do katowania w terenie, zalanie 75W-140? Czy większa lepkość pozwoli się zabezpieczyć przed chwilową pracą na emulsji oleju z wodą?

75W-90 nie "zawiera w sobie" 80W-90, tzn. czy nie jest tak, że rozgrzany będzie się sprawował tak samo a nierozgrzany lepiej?
 
Last edited by a moderator:
Olej z mostu do skrzyń to niekoniecznie, bo samo GL-5 nie służy synchronizatorom. Na emulsję lepkość nie pomoże - tylko częsta zmiana. 75W140 będzie na zimno dużo bardziej lepki niż 75W90, a tego skrzynie nie lubią. Przerabiałem to w Samuraju, miałem w skrzyni 80W90 GL-4.

Myslę że coś w rodzaju Specol 75W90 GL-4/5 synthetic będzie OK. A jeśli często topisz wóz, to może warto wyprowadzić odpowietrzenia do góry? A nawet podłączyć kompresor i zrobić nadciśnienie w przekładniach, jak w wojskowym starze 266 :D
 
Nie znam tego auta, ja wojowałem tylko TJ, więc niestety nie wiem jak to tam działa i na ile skrzynia lepki GL5 zniecie.

Lepkość wiele nie da przy kontakcie z wodą, bo wtedy korozja sieje zniszczenie bardziej, niż zużycie. Tu bardziej chodzi o GL4 i GL5 - co do zasady zazębienie hipoidalne pracuje w ciągłym poślizgu i musi być GL5. Ogólnie jeśli faktycznie topisz ten samochód często, kupiłbym tanie mineralne oleje Hipol GL5 i Hipol GL4.
 
Są oleje GL-4/5 czyli spełniające obie normy. Czy są gorsze od tych, które spełniają tylko GL-4 albo tylko GL-5?

Czy jakiś dodatek może poprawić odporność na krótkotrwałą pracę z domieszką wody lub na sucho? MoS2? Ceramizer?
 
Żaden z nich. Potrzebujesz inhibitorów korozji. Używałem kiedyś z dobrym skutkiem Cortec M-531, ale nie wiem czy nadal jest i czy jest dostępny w detalu. Zmiana oleju po każdym utopieniu może być tańsza.
 
To jak ma być super często i w związku z tym super tanio, to może trzeba spojrzeć na qualitium albo produkty z Jasła? Taniej już się nie da. Przy wymianie 5 l np. co miesiąc takie oleje mają sens.
 
Last edited:
Jaki most z przodu ? Seria czy stal z koszem z Samuraja ? Bo jak seria to jaka tu mowa o ''katowaniu'' ?
 
@kwiatek.pl kto mówi o katowaniu. ja tu widze tylko topienie, a to nawet aluminiowy most zniesie (ale olej trzeba wymienic)
Tak wiem ty jesteś najmądrzejszy vitarowiec 😂
Autor napisał KATOWANIE już na początku także czytaj uważnie...
Alumost zniesie tak topienie dopóty dopóki nie grzebnie czegoś pod spodem więc nie klep od rzeczy bo jak jeździłeś po piasku na letnich oponach to i mostu nie uwaliłeś...
 
Back
Top