• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

[UOA] OE VW 0W-20 C5 VW508.00 (napełnienie fabryczne) po 3326 km

GreG

Użytkownik
Samochód
Subaru Legacy BP EJ204
Dzielę się UOA oleju fabrycznego VW 0W-20 wykonaną przy serwisie po dotarciu silnika.
Zdaję sobie sprawę, że taka analiza nie reprezentuje działania oleju.
Może być jednak wskazówką dla niezdezydowanych osób zastanawiających się nad sensem wymiany oleju „po dotarciu” ;)

Pojazd: VW Golf 1.0 TSI 115KM (DKRF) 2020
Przebieg oleju: 3326km
Średnia prędkość ok. 33 km
Godziny: 101 m.h.
Tryb jazdy: 50% podmiejskie dojazdy ok. 10km / 50% miasto, w tym krótkie odcinki <3km
Styl jazdy: umiarkowany

UOA VW 0W-20 3326km 2.JPG


Mój komentarz:
- Po dotarciu podwyższona zawartość metali, lecz jeszcze nie w alarmującym zakresie.
- Dużą zawartość krzemu tłumacze wypłukaniem silikonowych smarów i konserwacji elementów gumowych.
- Parametry lepkościowe w 40C i 100C w środku klasy 0W-20, ale porównując z konkurencją to jeden z tych lżejszych olejów VW508.00 .
- Zawartości pakietu dodatków zbliżona względem konkurencji w zestawieniu ATO24.
- Niski dodatek boru – jak zdążyłem się zorientować, niższe stężenie wspomaga funkcje myjące.
- Pakiet koresponduje z analizą kolegi z niemieckiego OilClubu: VW Erstbefüllung 0W-20 - Polo GTI 2.0 OPF - 12.000 Km
- Najprawdopodobniej jest to już olej od Shella: VW Group LongLife IV FE 0W-20 (GS60577).

Aktualnie w silniku na kolejne 8 kkm zalano Eurol Syntence LV 0W-20.

Proszę o Waszą ocenę UOA.

Pozdrawiam,
 
Może być jednak wskazówką dla niezdezydowanych osób zastanawiających się nad sensem wymiany oleju „po dotarciu”
Zwiększone zużycie w pierwszych godzinach pracy mechanizmu, jest naturalnym procesem zgodnym z wykresem wannowym:
1604170944740.png


Ja uważam, że wymiana oleju po 1, 2, czy 3 pierwszych tys km nie jest najlepszym pomysłem.
Można dojechać do tych 10 tys km i dopiero wtedy wymienić olej na docelowy ustalając sobie tym stały interwał wymian.
Akurat 10 tys km nie jest przypadkowe, bo analizy pokazują, że właśnie po takim dystansie oleje zaczynają być martwe, tzn parametry mierzalne zaczynają spadać do zera (TBN). TAN często jest kilka razy wyższe niż resztka TBN. Ilość metali zużyciowych w oleju już jest wyraźna.
Podejrzewam, że przy około 15 tys km od wymiany zaczyna się zwiększać utlenienie oleju, a stąd już prosta droga do odkładania się depozytów w silniku.
 
@SACZI wykres z zawodówki? U mnie wyglądał inaczej, znaczy zaczynał się od 0 ;)
To pierwszy olej więc jest spoko. Nie ma rozcieńczenia paliwem co staje się zmorą forum. Przy jeździe miejskiej musi być.
Kurcze nie znam się ani trochę ale myślę , że jest spoko. Z reszta ja wymieniłem pierwszy raz olej po 13tys to co mam powiedzieć ;)
 
Jak na 3tys. to zuzycie metali bardzo wysokie ale co się dziwić jak silnik się dociera i będzie jeszcze jakiś czas docierał. Dopiero 3-4 analiza będą odpowiednio miarodajne. Potrzebne też dokładne wypłukanie silnika jeśli ma być analiza zrobiona bo przy docierającym sie silniku i szybkiej wymianie oleju to pełno dziadostwa dalej zostaje co zakłóca wynik.
 
Nikiel i krzem z Nikasilu na cylindrach.
 
Silnik się dociera + pewnie jeszcze to co zostało po fabryce. Ciekawsza będzie analiza (jeśli zrobisz) po Eurolu.

Jak widać, warto stosować płukanki i być może warto też pomyśleć o wymianie filtra oleju w połowie planowanego interwału. Potem już normalnie 🙂
 
Wg. mnie jak pisałem wiarygodne dane da 3 lub nawet 4 interwał. Silnik się układa nawet przez 20 tys. i więcej (choc najbardziej przez pierwsze kilka tysiecy) a trzeba jeszcze silnik dobrze przepłukać co znajac sposób działania ASO (i większości serwisów) może być trudne. Wymiana filtra w połowie interwału w tym wypadku może być zasadna.
 
Nikiel i krzem z Nikasilu na cylindrach.
@luckyboy Bardzo ciekawa uwaga. Byłem przekonany, że zastosowanie Nikasilu ogranicza się do motorsportu. Najwyraźniej presja ekologiczna powoduje transfer technologii.
Skoda chwali się, że wprowadziła w rodzinie jednostek EA211 EVO plazmowo powlekane tuleje cylindrowe warstwą o zmniejszonym tarciu... dopiero we wrześniu 2020: Plasma-coated cylinder blocks

Silnik się dociera + pewnie jeszcze to co zostało po fabryce. Ciekawsza będzie analiza (jeśli zrobisz) po Eurolu.

Jak widać, warto stosować płukanki i być może warto też pomyśleć o wymianie filtra oleju w połowie planowanego interwału. Potem już normalnie 🙂
@tkm / @tomek evo Nie planuję UOA Eurola. Być może za kilka wymian celem weryfikacji stanu silnika i pracy docelowego oleju.
Analizę wykonałem niejako przy okazji UOA oleju z mojego trzynastoletniego staruszka, gdzie byłem ciekaw kondycji silnika z nalotem pod 200 tys km. Grosz lepiej przeznaczyć na dobry olej i płukankę ;)

Natomiast gorąco namawiam na jednorazowe UOA bratową w Skodzie Scali z identycznym motorem - przy przebiegu na drugim oleju 13kkm (wymiana przy 3kkm, kolejne przy 16kkm oraz 30kkm).
Spodziewam się wciąż sporej ilości metali, jednakże intencją jest określenie stopnia przepracowania oleju i ustalenie czy ma potencjał do docelowego interwału 15kkm.
A może lepiej przełożyć analizę na kolejny serwis olejowy przed 30 kkm?

Szczegóły w moim wątku olejowym: tutaj
 
Nikasil był juz w jednostkach BMW M52, zdaje się do 1998 roku. Pewnie w innych tez. Zreszta, chyba nie tylko w BMW.
Ciekawy wynalazek ten Nikasil.
 
Nikasil był juz w jednostkach BMW M52, zdaje się do 1998 roku. Pewnie w innych tez. Zreszta, chyba nie tylko w BMW.
Ciekawy wynalazek ten Nikasil.
Mam w BMW w dobrym stanie- jeśli warstwa nieprzerwana to jest genialna natomiast jeśli odkruszy się to po silniku. Nikasil nie toleruje siarki.
 
@Pedros dlatego M52 powinno być zagazowane: mniej siarki
//Edit: cofam, jest na odwrót

Wiadomo. Dobrze, że w Pl mamy bdb paliwo bezsiarkowe👍
Sorry za Off Topic:
Problem M52 - i nie tylko - z nikasilem, spowodowany zasiarczeniem benzyny wystepował w USA w drugiej połowie lat 90-tych - inne normy zawartosci siarki, i w GB, ale tam, gdzie było sprowadzane paliwo z USA. Reszta UE była wolna od tego problemu. Przynajmniej takie info znalazłem.
Szukałem tego tematu swojego czasu, bo mamy BMW M52B28 z '98, a to rok wycofania nikasilu w tych silnikach, ważny miesiac produkcji.
 
Back
Top