• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

VW Polo IV 9N3, silnik 1,2 12V BME (1198 ccm) benzyna, 47kW, 64 kM, 200 kkm, 2007

DWojtek

Użytkownik
Samochód
Suzuki SX4 (M16A) | VW Polo IV (BME)
Marka samochodu
Volkswagen Polo IV 9N3
Budżet/ile litrów
125 / 3 l
Styl jazdy
Silnik
1,2 12V BME (1198 ccm) benzyna, 47kW, 64 kM
Data produkcji
2007
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
?
Jakiego oleju wymaga instrukcja
VW 500 00, 501 01, 502 00, 503 00 lub ACEA A2, A3
Jaki olej masz obecnie
Mobil 5W30 long life
Cześć Wszystkim. Zapisałem się na forum po tygodniach wertowania różnych wątków, dlatego na początek poproszę o radę odnoście doboru oleju silnikowego.
Zakupiliśmy VW Polo z przebiegiem 200 tys. km (szczegóły w temacie). Pod maską wisi karteczka "Mobil 5W30 long life", wymiana 10 tys. km temu, a przewidziana po 20 tys. km. Chciałbym porzucić LL i przejść na olej zgodny z normą 502 00, wyczyścić silnik jakąś płukanką postojową i może długodystansową. Po long lifie, który nie wiadomo jak długo był stosowany, silnik pewnie jest dość brudny.
Norma 502 00 przewiduje lepkości 0W30, 0W40, 5W30, 5W40, 10W40. Silnik zalany jest obecnie 5W30.
Nie przewidujemy długich tras, przejazdy głównie po mieście, w większości od 10 do 20 km, korki, częste odpalanie na zimno, a więc trudne warunki pracy dla silnika. Sam silnik chyba nie jest w złym stanie. Ostatnio wymieniliśmy świece zapłonowe i zmierzyliśmy kompresję w cylindrach - 12, 11.8, 12 atm. Nie wiem jeszcze czy pobiera olej - a krótko go mamy. Niedawno zapalił się check engine z błędem dotyczącym stanu katalizatora. Błąd wykasowany i na razie nie powrócił. Czasami, nie ciągle, nierówno pracuje na wolnych obrotach.
Proszę Zacne Grono o radę w sprawie doboru oleju, który najbardziej pasowałby silnikowi pracującemu w ww. warunkach.
Wstępnie wybrałem kilka typów o lepkości 5W30:
- Specol Gold 5W30
- Eurol Super Lite 5W30
- Gulf Formula G 5W30
- Shell Helix Ultra 5W30
Nastawiłem się na 5W30, pisałem też do kilku sprzedawców na znanym portalu na A i część proponuje mi lepkość 5W40. Czy słusznie? I dlaczego? Wybierałem oleje bez norm C2, C3, bo silnik nie jest aż tak nowoczesny i nie posiada filtra cząstek stałych, jedynie EGR. Chociaż ze względu na sygnały z katalizatora może warto zastosować coś niskopopiołowego, tylko czy to ma sens? Generalnie jestem otwary na różne propozycje.
 
Dobrze Ci proponują - 5w40 jest pierwszym wyborem, chociaż 5w30 również możesz stosować.
Wynika to z tego, że większość olejów z normą 502 to sae40, czyli 5w40 i 0w40.
Wybrałeś dobre, budżetowe oleje. Znajdź je w wersji 5w40 i problem doboru oleju masz z głowy.
Od siebie dodam jeszcze Lotosa 5w40 z tych tańszych propozycji.
Odrobina drożej Total 9000, Castrol 5w40, Fuchs Titan.
W załączeniu masz wykaz olejó posiadających aprobatę 502/505.
Wybieraj dowoli.
 

Attachments

  • step_50200_50500.pdf
    158,8 KB · Odwiedzin: 503
Dzięki za potwierdzenie moich dociekań. O Lotosie zapomniałem, ale z tą marką mam dobre doświadczenia.
Przyjrzę się jeszcze lepkościom 5W40 i - skoro taką też można lać - będę spać spokojniej.
Pierwszy raz mam do czynienia z normami olejowymi VW. W innych autach instrukcje podają specyfikacje bardziej szczegółowo, zwykle wg API lub ACEA. Tutaj jest bardziej "na czuja", więc i możliwość złego wyboru większa.
Wybór oleju silnikowego zawsze był moją małą pasją, każdy kupowałem i zalewałem świadomie, po wertowaniu stosów specyfikacji.
Nie stosowałem tylko płukanek silnika, jedynie jakieś środki do paliwa. Po lekturze forum chyba zdecyduję się jednak na przepłukanie.
 
Last edited:
VW wychodzi z założenia, że ważniejsza jest klasa jakości oleju, potem lepkość.
Tak, tylko co na to silniki, które muszą w imieniu całego VAG wykonywać tę czarną robotę :mad:
 
Pytanie było retoryczne...
 
A wracając jeszcze do uwagi o stanie katalizatora (włączył się raz check engine z błędem informującym o zużyciu):
Czy znacie jakieś oleje w normie VW 502 00 (5W), które jakoś tam oszczędzają katalizator i nie doprowadzają go do ruiny, czyli zanadto nie plują w niego popiołami, węglem i wszystkim, co go zapycha?
 
które jakoś tam oszczędzają katalizator i nie doprowadzają go do ruiny, czyli zanadto nie plują w niego popiołami, węglem i wszystkim, co go zapycha?
Wszytstkie z normą C3 czyli te co mają obniżoną zawartość popiołów.
Natomiast jeśli nie bierze ci oleju, a pokazuje błąd to czas na zmianę stylu jazdy.
Miejska jazda, a co gorsza miejska jazda na niskich obrotach znacząco skraca żywotność katalizatora.

Wlać jeden z dostępnych środków do czyszczenia katalizatora i przeciągnąć auto po autostradzie.
 
Jak widać lepkość oleju nie jest aż tak ważna jak się nam wydaje. Popatrzcie na silniki japońskich producentów, jeżdżą na wszystkim od 0W20 do 10W40 ;)

Do Polo zastosował bym Lotos Synthetic 5W40 C3
 
Czy masz na myśli Lotos Synthetic Turbo Diesel C3? Tylko takie C3 w Lotosie Synthetiku znajduję, chyba że źle szukam. Wzmiankowane Polo to ani turbo, ani tym bardziej diesel... Chociaż czasem pracuje jak diesel - 3 gary.
 
C3 kata nie wyleczysz. Lej normalny olej jaki przewidział producent. Możesz podeprzeć się norma MB229.5 ma większe wymagania niż VW 502 , a z reguły oleje z tą norma MB spełniają normę VW. Takim olejem jest chociażby lotos syntetic Plus 5W40. Do próby uzdrowienia kata można zastosować jakiś dodatek do paliwa .Np Ar6400 lub pisz PW do @wlyszkow może ma w "składziku" coś lepszego.
 
Kata nie uzdrowisz niczym, stosowanie oleju C3 tylko nieznacznie przedłuży jego żywotność.

C do oleju to wydawało mi się, że Lotos występował też w wersji bez napisu "Turbodiesel" ale może już mi się coś pomieszało od natłoku olejów ;)
 
Nie mam pretensji i nie dziwię się. Mi też się miesza. Zwłaszcza, kiedy więcej poczytam...
 
Nie mogę znaleźć w instrukcji obsługi informacji ile oleju przekładniowego wchodzi do skrzyni biegów i jaką olej ten ma specyfikację. Albo mam niekompletną instrukcje. Samochód jak w temacie. Kod skrzyni: JUS.

I wczytałem się dogłębnie w rachunki i wydruki znajdujące się w książce obsługi. Ostatnio jest wzmianka o oleju silnikowym Castrol Edge 5W30 LL (15.05.2020). Ilośc: 2. Czyżby mega dolewka?
 
Last edited:
Dzięki za informację. Przydałoby się przed wymianą przepłukać i skrzynię...
Skoro już jesteśmy przy płynach eksploatacyjnych, to zapytam się jeszcze o normy i pojemności (VW Polo, BME, JUS):
- płynu do chłodnic
- płynu do wspomagania układu kierowniczego.
Wiem, że w internecie można znaleźć, ale to forum traktuję jako najbardziej miarodajne i fachowe. Posiadana przeze mnie instrukcja nie podaje tych danych.
 
Last edited by a moderator:
C3 kata nie wyleczysz. Lej normalny olej jaki przewidział producent. Możesz podeprzeć się norma MB229.5 ma większe wymagania niż VW 502 , a z reguły oleje z tą norma MB spełniają normę VW. Takim olejem jest chociażby lotos syntetic Plus 5W40. Do próby uzdrowienia kata można zastosować jakiś dodatek do paliwa .Np Ar6400 lub pisz PW do @wlyszkow może ma w "składziku" coś lepszego.
Według mnie najlepsze lekarstwo na kata to, jak pisze kolega, dodatek do paliwa + przepałowanie auta po autostradzie z dużym otwarciem przepustnicy przez kilkadziesiąt km. :p W starych silnikach z lat 80-tych, gdzie można było wpływać na skład mieszanki, był patent na kata i zakopcone zawory, polegający na zubożeniu mieszanki, co za tym idzie, podniesieniu temperatury spalania i przejechaniu tak kilkudziesięciu km. Dawało to dobre rezultaty.
 
Back
Top