• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

VW Polo IV 9N3, silnik 1,2 12V BME (1198 ccm) benzyna, 47kW, 64 kM, 200 kkm, 2007

DWojtek

Użytkownik
Samochód
Suzuki SX4 (M16A) | VW Polo IV (BME)
Marka samochodu
Volkswagen Polo IV 9N3
Budżet/ile litrów
125 / 3 l
Styl jazdy
Silnik
1,2 12V BME (1198 ccm) benzyna, 47kW, 64 kM
Data produkcji
2007
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
?
Jakiego oleju wymaga instrukcja
VW 500 00, 501 01, 502 00, 503 00 lub ACEA A2, A3
Jaki olej masz obecnie
Mobil 5W30 long life
Cześć Wszystkim. Zapisałem się na forum po tygodniach wertowania różnych wątków, dlatego na początek poproszę o radę odnoście doboru oleju silnikowego.
Zakupiliśmy VW Polo z przebiegiem 200 tys. km (szczegóły w temacie). Pod maską wisi karteczka "Mobil 5W30 long life", wymiana 10 tys. km temu, a przewidziana po 20 tys. km. Chciałbym porzucić LL i przejść na olej zgodny z normą 502 00, wyczyścić silnik jakąś płukanką postojową i może długodystansową. Po long lifie, który nie wiadomo jak długo był stosowany, silnik pewnie jest dość brudny.
Norma 502 00 przewiduje lepkości 0W30, 0W40, 5W30, 5W40, 10W40. Silnik zalany jest obecnie 5W30.
Nie przewidujemy długich tras, przejazdy głównie po mieście, w większości od 10 do 20 km, korki, częste odpalanie na zimno, a więc trudne warunki pracy dla silnika. Sam silnik chyba nie jest w złym stanie. Ostatnio wymieniliśmy świece zapłonowe i zmierzyliśmy kompresję w cylindrach - 12, 11.8, 12 atm. Nie wiem jeszcze czy pobiera olej - a krótko go mamy. Niedawno zapalił się check engine z błędem dotyczącym stanu katalizatora. Błąd wykasowany i na razie nie powrócił. Czasami, nie ciągle, nierówno pracuje na wolnych obrotach.
Proszę Zacne Grono o radę w sprawie doboru oleju, który najbardziej pasowałby silnikowi pracującemu w ww. warunkach.
Wstępnie wybrałem kilka typów o lepkości 5W30:
- Specol Gold 5W30
- Eurol Super Lite 5W30
- Gulf Formula G 5W30
- Shell Helix Ultra 5W30
Nastawiłem się na 5W30, pisałem też do kilku sprzedawców na znanym portalu na A i część proponuje mi lepkość 5W40. Czy słusznie? I dlaczego? Wybierałem oleje bez norm C2, C3, bo silnik nie jest aż tak nowoczesny i nie posiada filtra cząstek stałych, jedynie EGR. Chociaż ze względu na sygnały z katalizatora może warto zastosować coś niskopopiołowego, tylko czy to ma sens? Generalnie jestem otwary na różne propozycje.
 
Bierze: "Przez te 6500 km jazdy wlałem dodatkowo 1,75 l oleju, co na 10 kkm daje zużycie ok. 2,7 l, czyli prawie drugie tyle".
Denek tłoków nie oglądałem. W takich kwestiach muszę zdawać się na mechanika. Nie mam warsztatu i sprzętu.
 
Dramatu nie ma (z tego co piszesz bierze 3 setki na 1000 km), ale ze względu na małą miskę trzeba pilnować mocno stanu.
Ja bym tych długodystansowych nie lał, bo dolewkami ją sukcesywnie wypłukujesz.

Przed następną wymianę bym wlał np. zielonego Proteca albo jakąś mocniejszą płukankę przed wymianą i dodatkowo zapodał na tłoki po 50 ml (z tej płukanki), albo Antykoksa i zmienił olej, obserwował.
 
Ostatnio wlałem całą płukankę (Oilsyn LL) do silnika, a potem, w miarę ubywania, dolewałem już sam olej. Płukanka w większości pewnie się przepaliła przez pierwsze tysiące km. Teraz zrobiłem inaczej. Wlałem ją w całości (250 ml) do butli z 4. litrami oleju przeznaczonego na wymianę, wymieszałem i taka mikstura poszła do silnika. Wchodzi ok. 3 l, w butli mam jeszcze ok. 1 litra na dolewki, ale już z płukanką, więc w miarę przepalania płukanka będzie proporcjonalnie uzupełniana. Teraz chciałbym stwierdzić czy spalanie oleju zmniejszyło się, co oznaczałoby uruchomienie pierścieni przez płukankę, czy też pozostaje na tym samym lub wyższym poziomie, czyli płukanka nie zadziałała lub olej ucieka gdzieś indziej, np. uszczelnianiami zaworowymi.
 
Last edited:
@DWojtek zamiast dywagować, którędy żre olej, zrób próbę szczelności sprężonym powietrzem i wszystko będziesz wiedział.
 
Co jasne? Wykonywałeś taki test? A jeśli tak to co zdiagnozowałeś?
Wykonywałem i wykonuję. Co zdiagnozowałem? Silniki w doskonałej kondycji (8x97-96%, 4x96-95%, 4x95%).
 
Gratulacje. Zabawy przy sprawnym silniku nic nie wnoszą w diagnostyce usterek. Masz szczelne komory spalania nic poza tym nie wiesz.Ciekawe jak by tak zdemontować pierścień olejowy czy coś by się zmieniło
 
Wszystko? Pokaże niewiele więcej niż pomiar kompresji.
ad vocem: "Ostatnio (rok temu) wymieniliśmy świece zapłonowe i zmierzyliśmy kompresję w cylindrach - 12.0 atm, 11.8 atm, 12.0 atm."
Jeszcze zrobię zdjęcie tych wyjętych świec i okażę do oceny. Ale to trochę później.
 
I zdjęcia świec wykręconych niedługo po zakupie ponad rok temu.
 

Attachments

  • NGK_Polo_1.jpg
    NGK_Polo_1.jpg
    178,7 KB · Odwiedzin: 76
  • NGK_Polo_2.jpg
    NGK_Polo_2.jpg
    154,3 KB · Odwiedzin: 78
  • NGK_Polo_3.jpg
    NGK_Polo_3.jpg
    147,4 KB · Odwiedzin: 78
  • NGK_Polo_4.jpg
    NGK_Polo_4.jpg
    153,3 KB · Odwiedzin: 80
Proszę pana te świece za ciekawie to nie wyglądają, bo są zużyte (np. elektrody), widać nagar może od krótkich dystansów, ale bez tłustego oleju. Nierównomierny wygląd izolatora wokół elektrody, może nr. 3 od lewej się trochę przegrzewała.
 
Jedna ze świec nie chciała się do końca wykręcić (pewnie przez nagar na gwincie). Trzeba było użyć szuwaksów. Przeszłości auta niestety nie znam, ale pobieżnie patrząc to raczej nikt o nie specjalnie nie dbał. Świece wymieniłem na Iskry SFZ55LXS U-SUPER.
 
Dziś kolejna wymiana oleju poprzedzona płukanką postojową Olisyn Flush. Eurola Super Lite 5W-40 z płukanką długodystansową Oilsyn LL zastąpił Gulf GX 5W-40 z dodatkiem AR9200 V2. Ostatni interwał trwał 7370 km i silnik zjadł ok. 1,75 oleju, czyli spalanie oleju wynosi ok. 2,4 na 10 kkm. Jest to mniej o 0,3 l niż poprzednio, czyli: (1) płukanka LL coś chyba podziałała lub (2) błąd pomiaru. Zobaczę co będzie się działo po AR 9200 V2. Jazda 90% miejska. Średnie spalanie od kupna: 7,73 l/100 km (min. 6,73 - max 8,59).
 
Last edited:
Tak. Miałem namieszaną LL w bańce z pozostałym olejem i dolewałem tę miksturę w miarę ubywania oleju.
 
Last edited:
No to zachowanie wzorowe i pobór nie jest jakiś wielki - najważniejsze ze bez tendencji wzrostowej ;)
 
Back
Top