• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Wpływ hBN na olej silnikowy

Pozwolę sobie wrzucić taki tekst jako zaczyn do ewentualnej dyskusji.


Ogólnie badanie dotyczy wpływu hBN na olej silnikowy oraz sam silnik i jego parametry. Test przeprowadzono na silniku diesla, smarowanym olejem 15W-40. Podsumowując, badacze zaobserwowali wzrost mocy (o około 9%) i momentu (~12%) w stosunku do oleju bez dodatku hBN. Także zużycie paliwa oraz emisje CO2 spadły o 32% i 25%. Ciekawe są zakresy pracy, bo wpływ na moc i moment były zauważalne, realnie, dopiero w wyższych zakresach obrotów czyli tam, gdzie przeciętny użytkownik raczej silnika nie rozkręca. W niższych, typowo użytkowych zakresach wpływ był stosunkowo niewielki. Ciekawy jest także gwałtowny (w porównaniu do czystego oleju) spadek mocy i momentu w granicach maksymalnych obrotów.

Dalej jest porównanie zużycia na czystym oleju i na oleju z dodatkiem hBN, tutaj "ważono" pierścienie i w wypadku oleju w hBN utrata masy była o 50% niższa w cyklu badawczym niż w wypadku czystego oleju. Ciekawie wyglądają natomiast zdjęcia w powiększeniu samej powierzchni pierścieni - te sparowane olejem z hBN wyglądają na znacznie bardziej zniszczone, jednak powiększenie pokazuje wypełnienie uszkodzeń przez hBN. Czyżby dodatek hBN z jednej strony działał agresywnie, z drugiej wypełniając ubytki leczył to co sam uszkodził?

Zamieściłem ten tekst ponieważ jest to jedno z niewielu opracowań pokazujących wpływ nowoczesnych smarów stałych (bo tym w sumie jest hBN) jako dodatków do oleju. Badań o MoS2 jest trochę, z hBN niekoniecznie, w każdym razie powszechnie dostępnych. A same dodatki są dość gorącym i budzacym kontrowersje tematem.

Ciekaw byłbym badania w nowoczesnym oleju (0W-20) i silniku GDI/TGDI z uwzględnieniem wpływu na turbinę ale nie udało mi się nigdzie czegoś takiego znaleźć. W każdym razie inaczej niż dodatki modyfikujące olej, smary stałe wydają się mieć pozytywny bądź neutralny wpływ na silnik i praktycznie żadnego na olej i jego kompozycję.

Z ciekawostek dorzucę, że inne formy azotku boru (cBN) są wykorzystywane wprost przeciwnie, czyli jako materiał ścierny.
 
hBN, czyli heksagonalny azotek boru.
Kurde, rozwalają mnie te wszystkie skróty...
 
Ten akurat jest naukowy i wynika z ułożenia atomów. Tworzą siatkę sześciokątów :) Heksagonal Boron Nitride :D
 
Mogli przeprowadzic szersze badania np. czy zachodzi synergia z klasycznym ZnDTP, jak wygladaja tribofilmy ? W roznych stezeniach, jaki jest wspolczynnik tarcia ?
 
Wiesz, mogli i nawet są opracowania gdzie przeprowadzili sądząc po tytule i streszczeniu, ale za paywallem.

Tutaj trochę więcej o BN w oleju: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2397791420911811 , są nawet zdjęcia tribofilmów, chociaż tutaj jest tylko jedno stężenie (1%).

I jeszcze jedno mało opracowanie, tym razem 15W-40 i 0,5%: https://www.researchgate.net/public..._modifier_and_antiwear_additive_in_engine_oil

Biorąc pod uwagę że testy przeprowadzane są na olejach raczej mocno bazujących na ZnDDP to hBN nie stanowi tutaj problemu.

Tutaj też dość ciekawe opracowanie, chociaż dotyczące smarów, więc uwaga. Ale dość ciekawie pokazuje ogólne właściwości hBN (i innych nano-dodatków) i tego jak formują tribofilm: https://www.cell.com/cell-reports-physical-science/pdf/S2666-3864(22)00045-5.pdf

COF dla hBN to 0,25 ale to też powyciągane z abstraktów, bo wiadomo, paywall.
 
Back
Top