• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Wpływ lepkości oleju na działanie automatycznej skrzyni biegów

Poprostu zalałeś gówniany Mannol.
U mnie na mannolu ATF skrzynia zaczęła mniej poszarpywać przy zmianie z 2 na 3 i przestała stukać przy wrzucaniu wstecznego.

Ale z kolei jest taki efekt że jak nie zredukuje biegu i idzie na 5 z niskiej prędkości to potrafi przerywać napęd.
Takie jakby przerwy w dostarczaniu mocy na koła.

Choć może to jest wina zajechania skrzyni.
 
Nie koniecznie. Poprostu zalałeś gówniany Mannol. Sprawdź dokładnie jaki olej powinien iść do Twojej skrzyni. I zamów oryginalny olej ZF i nowy filtr. Po wymianie -adaptacja skrzyni koniecznie. Nie szukaj tańszych zamienników (jeśli już to Ravenol albo LM, ale wraz optuje za ZF). W końcu w skrzyni wymieniasz olej co 60-90 tys i nie warto na tym oszczędzać.
Post automatically merged:

Jaki masz przebieg???
broń boże żadnego kasowania adaptacji!
z własnego doświadczenia powiem że mannol najgorzej mi sie spisywal w 6hp
nie warto go lać szkoda kasy.
 
z własnego doświadczenia powiem że mannol najgorzej mi sie spisywal w 6hp
A w jaki sposób było to zauważalne?

Skoro używałeś różnych olei to jakie są godne polecenia?
 
@Jacek Cz Przecież zrobię tak jak doradziliście.
Wkleiłem informację bardziej jako ciekawostkę ale skoro wszyscy wszystko wiedzą więc nie ma problemu już usunięte.
Rozumiem, że czytać też już więcej nie powinienem?
 
Last edited:
@Jacek Cz Przecież zrobię tak jak doradziliście.
Wkleiłem informację bardziej jako ciekawostkę ale skoro wszyscy wszystko wiedzą więc nie ma problemu już usunięte.
Rozumiem, że czytać też już więcej nie powinienem?
Olejem stanu skrzyni nie zweryfikujesz. Ale... Zalewając znowu jakiś inny olej wydasz kilka stówek. Jak znowu będzie źle, będziesz musiał i tak wlać oryginał ZF.
Więc sprawdź po VINe (np. na stronie częścidobmw.pl) jaki dokładnie olej idzie do tej skrzyni i taki zamów z oryginalnym filtrem/miską. I ja bym zrobił kasowanie adaptacji. (U mnie pomogło, ale ja mam młodsza skrzynie z 2014 r 8hp).
Z jakiego rejonu kraju jesteś?
 
ZF to producent skrzyni a nie oleju. Nie ma czegoś takiego jak oryginalny olej ZF.
Dostawcą oleju do fabrycznie nowych automatycznych skrzyni biegów firmy ZF na pierwsze zalenie jest ROWE.
W przypadku skrzyni 8HP jest to ROWE HIGHTEC ATF 9008,
w przypadku skrzyni 6HP jest to ROWE HIGHTEC ATF 9006.
Jest on sygnowany jako ZF tak jak Mopar w przypadku koncernu Chryslera.
 
Last edited by a moderator:
@GEKO są Święta, więc nie będę kąśliwy.
Chodziło mi o ten na załączonym zdjęciu.
 

Attachments

  • 12c935594f4dbf1dcf81b57acc4a,w_360,_small.jpg
    12c935594f4dbf1dcf81b57acc4a,w_360,_small.jpg
    13,1 KB · Odwiedzin: 155
Wiem o co Ci chodziło. Producentem i dostawcą tego "płynu" był do tej pory, tak jak napisałem w poprzednim poście ROWE

Chociaż ostatnio obiło mi się o uszy, że dostawcą ZF Lifeguard Fluid 8, od 2021r miał zostać Shell (M-L12108), ale nie wiem czy tak się w końcu stało.
 
Last edited by a moderator:
Tak to najczęściej wygląda w przypadku tych "oryginalnych " produktów. "Problemem" jest też to , że często dana firma produkuje przez jakiś czas ale potem zmienia się dostawca. Czasami kilku dostawców dostarcza dany produkt jednocześnie. To jest biznes i liczą się przede wszytskim aspekty ekonomiczne.
 
Poprzednio usunąłem, wkleję jeszcze raz, źródło oilclub.ru

Według ZF TE-ML 11, dla 6-biegowych skrzyń biegów 6HP26, tylko ZF Lifeguardfluid 6 (ZF No. S671 090 255), AML Oil No. 4G4319A509 / AA / S, Audi / VW Nr oleju G 055005 A1 / A2 / A6, Bentley Oil nr PY112995PA, nr oleju BMW 8322 0142516, nr oleju Hyundai 040000C90SG, nr oleju Jaguar Jaguar Fluid 8432, olej Land Rover nr. TYK500050, olej Maserati nr. 231603. Te płyny to nic innego jak Shell-1375.4.

Istnieją również analogi z SWAG ( 30934608 ) i Febi (34608) są tańsze i prawdopodobnie są to te same Shell-1375,4. Płyny te są używane przez wielu kierowców do napełniania skrzyń ZF.

Analiza Shell-1375,4 i jego analogów pokazuje, że jest to zwykły ATP, taki jak Dextron VI, tylko nieco cieńszy, o dobrych właściwościach oleju bazowego i temperatury (lepkość przy 100 stopniach 5,6, przy minus 40 stopniach 8500, temperatura zamarzania -51, wskaźnik lepkości 151 , temperatura zapłonu 210 stopni), jak wskazuje sam ZF jest częściowo syntetyczny.

Producenci zewnętrzni oferują nam następujące (lista okazała się nie tak mała, więc wskazuję najpopularniejsze i najbardziej przystępne cenowo płyny w popularnych sklepach internetowych):

1. Pentosin ATF 1 LV jest cieczą najbliższą w swoich właściwościach oryginałowi, a nawet przewyższa ją pod względem temperatury i innych wskaźników. Informacje zwrotne na temat użytkowania są pozytywne (jednostki zauważają, że biegi są przełączane bardziej miękko na bardziej lepkim ATP). Kody do zamówienia nr 1088107 - 1l., 1088206 - 5l. Wadą jest cena.

2. Ravenol ATF 6 HP Fluid - używa go wiele osób, głównie pozytywne recenzje. Parametry temperaturowe oleju są alarmujące: lepkość przy -40 wynosi 17900, lepkość przy 100 wynosi 7,1, błysk 135, a temperatura krzepnięcia -42. Powyższe wskazuje na możliwą przeciętną jakość oleju bazowego, przedstawiciele w Rosji odmawiają podania pełnych parametrów tego produktu. Pojawiają się skargi dotyczące szybkiego wypływu cieczy. Kody zamówień nr 4014835732711 - 1 l., nr 4014835732797 - 4 l. Plusy - cena.

3. LIQUI MOLY Top Tec ATF 1800 - zaczął być aktywnie stosowany w skrzynkach ZF od 2014-15, pozytywne opinie (wskazano zgodność z tolerancjami dla 6 HP 26 ). Wydajność zbliżona do oryginału. Kody zamówień nr 2381 - 1 l., nr 3688 - 20 l. Cena jest porównywalna do Ravenol ATF 6 HP Fluid.

4. Motul ATF 6 - zgodny z BMW - 1375,4 używany przez zwolenników tej marki. Recenzje są pozytywne. Wadą jest cena. Kod zamówienia nr 103217 - 1l.

5. Total Fluidmatic MV LV - posiada homologację BMW -1375.4 i zgodność dla 6 i 8 biegowych skrzyń ZF . Serwisy napraw pudeł ZF oficjalnie oferują ten płyn jako zamiennik oryginalnego. Kod zamówienia nr 199475 - 1 l. Kosztowny.

6. Ford MERCON SP XT-6-QSP - stosowany w Ameryce w samochodach, w których montowane są skrzynie ZF. Recenzje są pozytywne. Podobny w parametrach do oryginału. Kod zamówienia nr XT6QSP - 1 litr.

7. Wolf - belgijska firma pozycjonuje się jako producent olejów premium, oferuje aż 3 rodzaje płynów do skrzynek ZF 6HPxx.

WOLF OFFICIALTECH ATF LIFE PROTECT 6 - do 6-biegowych automatycznych skrzyń biegów ZF montowanych w BMW, Jaguar i Land Rover, kody zamówieniowe nr 8305900 - 1 litr, nr 8305269 - 20 litrów.

WOLF OFFICIALTECH ATF LIFE PROTECT 8 - do 6, 8 i 9-biegowych automatycznych skrzyń biegów ZF, kody zamówieniowe nr 8326479 - 1 litr, nr 8326677 - 20 litrów.

WOLF ECOTECH MULTI VEHICLE ATF FE to uniwersalny płyn z homologacją BMW M-1375.4. Kody zamówień nr 8329449 - 1 arkusz, nr 8320057 - 20 arkuszy.

Wszystkie trzy płyny mają podobne parametry, dobre właściwości temperaturowe. Nigdzie nie znalazłem opinii na temat tych olejów, są pozytywne opinie na temat innych rodzajów olejów tego producenta (olej silnikowy, olej przekładniowy). Cena jest adekwatna.

8. Yokki to japońsko-singapurska firma, część koncernu United oil (Singapur), niewiele jest na jej temat informacji. Oferuje olej przekładniowy YOKKI ATF MV 1375,4 Plus. Zaprojektowany dla nowej generacji wszystkich 6, 8 i 9-biegowych skrzyń biegów firmy ZF. Kod zamówienia nr YCA111001P - 1 litr. Parametry oleju są średnie.

9. EUROL ATF 6700 - zgodny z BMW -1375.4, lepkość w niskich temperaturach nie jest imponująca. Kod zamówienia nr E1136531L - 1 litr.

10. Petro Canada - oferuje nam multi ATF DuraDrive MV Synthetic zgodny z BMW LT71141 i jednocześnie 83220 142516 z zastrzeżeniem, że ten ostatni nie osiągnie deklarowanej przez producenta oszczędności paliwa (ma lepkość 100 stopni 7,4). Według opinii olej jest godny, z powodzeniem stosuje się go w zaprawach 5 i 6 ZF, a także w pudełkach innych producentów. Kody zamówień nr 055223610390 - 1 l., nr 2200000013866 - 20 l.

11. Na zagranicznych forach fanów BMW, LR itp., gdzie montowane są 6-biegowe skrzynie ZF, wielu używa płynu Fuchs (Fuchs Titan ATF 4134). Według opinii jest lepszy niż oryginał, w tym pod względem właściwości ochronnych. W Australii olej ten wlewa się do skrzynek ZF w oficjalnych służbach. Kody zamówieniowe nr 4001541226818 - 1 l., nr 4001541226825 - 4 l.

Wybierając olej ATF do regionów o temperaturach zimowych, gdzie często jest poniżej 30 stopni, eksperci zalecają wybór oleju o lepkości -40 nie większej niż 12 000 - 13 000. Różnica w zwiększonej lepkości wynosi 1-2 jednostki. przy 100 stopniach nie ma większego znaczenia, bo jest niwelowana różnicą temperatur, gdy automatyczna skrzynia biegów pracuje w różnych warunkach klimatycznych i stylu jazdy (optymalna temperatura to 85-90 stopni). W Ameryce wielu kierowców ze skrzyniami biegów ZF przechodzi teraz na oleje Dextron VI. Na przykładzie Total i Motul widać, że dane dla oleju Dextron VI, tylko producenci wskazali również zgodność dla 6-biegowych skrzyń ZF. Lista oficjalnych olejów zgodnych z Dextron VI jest dostępna w Internecie.
 
Dostawcą oleju do fabrycznie nowych automatycznych skrzyni biegów firmy ZF na pierwsze zalenie jest ROWE.
W przypadku skrzyni 8HP jest to ROWE HIGHTEC ATF 9008,
w przypadku skrzyni 6HP jest to ROWE HIGHTEC ATF 9006.

Przecież parametry tych olejów są zupełnie inne niż parametry ZF lifeguard 6/8
 
Więc wychodzi na to, że jest sporo prawdy w tym co napisał tomek evo, bo jak grzebałem kilka lat temu odnośnie Lifeguarda 6/8 to właśnie karty charakterystyki dokładnie pokrywały się ze wspomnianym ROWE.
Ja do 8HP używałem Fuchs Titan 6008 auto miało 200tyś przelotu i skrzynia dalej jak nowa.
 
Last edited by a moderator:
Fuchs generalnie jest chyba dostawca nr 1 olejów przekładniowych dla Europejskich producentów na pierwsze fabryczne zalanie i wiele ich olejów z oferty 1:1 pokrywa się z tym co było zalane przez fabrykę (w silnikowych wygląda to nieco inaczej).
 
Fuchs jest właścicielem marki Pentosin, w BMW i VW (pewnie do innych marek też) do wspomagania na pierwsze zalanie używano właśnie Pentosin CHF 11S czy Pentosin CHF 202
 
A jeszcze taka ciekawostka, przeglądając kartę charakterystyki oleju Petro-Canada DuraDrive MV Synthetic ATF, który ma dużo większą lepkość niż ZF Lifeguard 6HP jest napisane:
"DuraDrive MV Synthetic ATF is a high viscosity formulation and does not meet the viscosity profiles of these low viscosity
specifications. Field testing results have demonstrated proof of no harm but product will not provide the potential fuel
economy benefits of the low viscosity genuine oils."
Czyli ten olej o wysokiej lepkości nie spełnia wymagań olejów o niskiej lepkości jakie zostały ustanowione przez producentów. Wyniki testów wykazały brak negatywnego wpływu używania tego oleju w skrzyni ZF 6HP ale nie spełni on wymagań dotyczących oszczędności paliwa tak jak to robią oryginalne oleje.
Jeżeli to jest prawda, to stosowanie oleju o wyższej lepkości nie powoduje, że skrzynia nagle się rozpada ale nie mogą być zatwierdzane przez producentów właśnie ze względu na zadeklarowane normy spalania, które mogą zostać przekroczone po użyciu bardziej lepkich olejów. Oczywiście wyliczenia inżynierów, którzy zaprojektowali skrzynię należy brać pod uwagę ale to chyba nie jest tak do końca, że poza olejem sygnowanym ZF nie wolno wlewać nic innego.

tempsnip.png
 
Koledzy czy posiadacie inf kto obecnie produkuje olej do skrzyń dwu sprzeglowych STronic ? Dostałem inf ze w beczkach przychodzi olej od Shella do ASO.
 
Rowe Hightec ATF DCG II
Informacja sprzed roku od zaczerpnięta z warsztatu spacjalizujacego się w naprawie skrzyń automatycznych jak szukałem oleju do Audi A5 z 2019r z S tronic.

Czy od tamtej pory zmienił się dostawca? Nie wiem.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top