• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Wpływ lepkości oleju na działanie automatycznej skrzyni biegów

I właśnie tu powstaje pytanie jak zmienia się lepkość powyżej 100 stopni celcjusza. O ile przy 100 stopniach producenci deklarują lepkość na poziomie 7 to ciekawe jaka jest jest lepkość przy temperaturze 120 stopni. Ciekawe czy lepkość oleju o niskim VI spadnie np do 5 a olej o wysokim VI utrzyma lepkość np na poziomie 6,5.
To samo tyczy się lepkości przy -40 stopniach. Jeżeli jeden olej ma wartość 9000 to może nie czuć różnicy od samego startu a jak inny olej ma wartość na poziomie 16000 to pierwsze kilkaset metrów lub więcej skrzynia zmienia biegi dość późno przy wyższych obrotach po prostu je przeciąga. Ja tego nie wiem i dlatego chcę wlać wyżej wspomniany Total Fluide XLD FE, ponieważ ciężko o lepsze parametry więc może porównując dwie skrajności najlepiej da się odczuć różnicę :) Wymianę planuję najwcześniej w kwietniu.
 
Używam tego oleju. Robiłem test mrożenia jednoczesnie z Aisin ATF 6+ i oba wypadły jednakowo
 
I wniosek taki że na Specolu ATF skrzynia pracuje poprawnie co wskazuje że jest wystarczającym olejem bez przepłacania
 
Poprzednio usunąłem, wkleję jeszcze raz, źródło oilclub.ru

Według ZF TE-ML 11, dla 6-biegowych skrzyń biegów 6HP26, tylko ZF Lifeguardfluid 6 (ZF No. S671 090 255), AML Oil No. 4G4319A509 / AA / S, Audi / VW Nr oleju G 055005 A1 / A2 / A6, Bentley Oil nr PY112995PA, nr oleju BMW 8322 0142516, nr oleju Hyundai 040000C90SG, nr oleju Jaguar Jaguar Fluid 8432, olej Land Rover nr. TYK500050, olej Maserati nr. 231603. Te płyny to nic innego jak Shell-1375.4.

Istnieją również analogi z SWAG ( 30934608 ) i Febi (34608) są tańsze i prawdopodobnie są to te same Shell-1375,4. Płyny te są używane przez wielu kierowców do napełniania skrzyń ZF.

Analiza Shell-1375,4 i jego analogów pokazuje, że jest to zwykły ATP, taki jak Dextron VI, tylko nieco cieńszy, o dobrych właściwościach oleju bazowego i temperatury (lepkość przy 100 stopniach 5,6, przy minus 40 stopniach 8500, temperatura zamarzania -51, wskaźnik lepkości 151 , temperatura zapłonu 210 stopni), jak wskazuje sam ZF jest częściowo syntetyczny.

Producenci zewnętrzni oferują nam następujące (lista okazała się nie tak mała, więc wskazuję najpopularniejsze i najbardziej przystępne cenowo płyny w popularnych sklepach internetowych):

1. Pentosin ATF 1 LV jest cieczą najbliższą w swoich właściwościach oryginałowi, a nawet przewyższa ją pod względem temperatury i innych wskaźników. Informacje zwrotne na temat użytkowania są pozytywne (jednostki zauważają, że biegi są przełączane bardziej miękko na bardziej lepkim ATP). Kody do zamówienia nr 1088107 - 1l., 1088206 - 5l. Wadą jest cena.

2. Ravenol ATF 6 HP Fluid - używa go wiele osób, głównie pozytywne recenzje. Parametry temperaturowe oleju są alarmujące: lepkość przy -40 wynosi 17900, lepkość przy 100 wynosi 7,1, błysk 135, a temperatura krzepnięcia -42. Powyższe wskazuje na możliwą przeciętną jakość oleju bazowego, przedstawiciele w Rosji odmawiają podania pełnych parametrów tego produktu. Pojawiają się skargi dotyczące szybkiego wypływu cieczy. Kody zamówień nr 4014835732711 - 1 l., nr 4014835732797 - 4 l. Plusy - cena.

3. LIQUI MOLY Top Tec ATF 1800 - zaczął być aktywnie stosowany w skrzynkach ZF od 2014-15, pozytywne opinie (wskazano zgodność z tolerancjami dla 6 HP 26 ). Wydajność zbliżona do oryginału. Kody zamówień nr 2381 - 1 l., nr 3688 - 20 l. Cena jest porównywalna do Ravenol ATF 6 HP Fluid.

4. Motul ATF 6 - zgodny z BMW - 1375,4 używany przez zwolenników tej marki. Recenzje są pozytywne. Wadą jest cena. Kod zamówienia nr 103217 - 1l.

5. Total Fluidmatic MV LV - posiada homologację BMW -1375.4 i zgodność dla 6 i 8 biegowych skrzyń ZF . Serwisy napraw pudeł ZF oficjalnie oferują ten płyn jako zamiennik oryginalnego. Kod zamówienia nr 199475 - 1 l. Kosztowny.

6. Ford MERCON SP XT-6-QSP - stosowany w Ameryce w samochodach, w których montowane są skrzynie ZF. Recenzje są pozytywne. Podobny w parametrach do oryginału. Kod zamówienia nr XT6QSP - 1 litr.

7. Wolf - belgijska firma pozycjonuje się jako producent olejów premium, oferuje aż 3 rodzaje płynów do skrzynek ZF 6HPxx.

WOLF OFFICIALTECH ATF LIFE PROTECT 6 - do 6-biegowych automatycznych skrzyń biegów ZF montowanych w BMW, Jaguar i Land Rover, kody zamówieniowe nr 8305900 - 1 litr, nr 8305269 - 20 litrów.

WOLF OFFICIALTECH ATF LIFE PROTECT 8 - do 6, 8 i 9-biegowych automatycznych skrzyń biegów ZF, kody zamówieniowe nr 8326479 - 1 litr, nr 8326677 - 20 litrów.

WOLF ECOTECH MULTI VEHICLE ATF FE to uniwersalny płyn z homologacją BMW M-1375.4. Kody zamówień nr 8329449 - 1 arkusz, nr 8320057 - 20 arkuszy.

Wszystkie trzy płyny mają podobne parametry, dobre właściwości temperaturowe. Nigdzie nie znalazłem opinii na temat tych olejów, są pozytywne opinie na temat innych rodzajów olejów tego producenta (olej silnikowy, olej przekładniowy). Cena jest adekwatna.

8. Yokki to japońsko-singapurska firma, część koncernu United oil (Singapur), niewiele jest na jej temat informacji. Oferuje olej przekładniowy YOKKI ATF MV 1375,4 Plus. Zaprojektowany dla nowej generacji wszystkich 6, 8 i 9-biegowych skrzyń biegów firmy ZF. Kod zamówienia nr YCA111001P - 1 litr. Parametry oleju są średnie.

9. EUROL ATF 6700 - zgodny z BMW -1375.4, lepkość w niskich temperaturach nie jest imponująca. Kod zamówienia nr E1136531L - 1 litr.

10. Petro Canada - oferuje nam multi ATF DuraDrive MV Synthetic zgodny z BMW LT71141 i jednocześnie 83220 142516 z zastrzeżeniem, że ten ostatni nie osiągnie deklarowanej przez producenta oszczędności paliwa (ma lepkość 100 stopni 7,4). Według opinii olej jest godny, z powodzeniem stosuje się go w zaprawach 5 i 6 ZF, a także w pudełkach innych producentów. Kody zamówień nr 055223610390 - 1 l., nr 2200000013866 - 20 l.

11. Na zagranicznych forach fanów BMW, LR itp., gdzie montowane są 6-biegowe skrzynie ZF, wielu używa płynu Fuchs (Fuchs Titan ATF 4134). Według opinii jest lepszy niż oryginał, w tym pod względem właściwości ochronnych. W Australii olej ten wlewa się do skrzynek ZF w oficjalnych służbach. Kody zamówieniowe nr 4001541226818 - 1 l., nr 4001541226825 - 4 l.

Wybierając olej ATF do regionów o temperaturach zimowych, gdzie często jest poniżej 30 stopni, eksperci zalecają wybór oleju o lepkości -40 nie większej niż 12 000 - 13 000. Różnica w zwiększonej lepkości wynosi 1-2 jednostki. przy 100 stopniach nie ma większego znaczenia, bo jest niwelowana różnicą temperatur, gdy automatyczna skrzynia biegów pracuje w różnych warunkach klimatycznych i stylu jazdy (optymalna temperatura to 85-90 stopni). W Ameryce wielu kierowców ze skrzyniami biegów ZF przechodzi teraz na oleje Dextron VI. Na przykładzie Total i Motul widać, że dane dla oleju Dextron VI, tylko producenci wskazali również zgodność dla 6-biegowych skrzyń ZF. Lista oficjalnych olejów zgodnych z Dextron VI jest dostępna w Internecie.

Mam Audi A4 B8 3.0tdi ze skrzynią tiptronic 6HP28 o oznaczeniu KXS i chciałbym wymienić w niej olej. Czy powyższe z wymienionych będą dobre? Np. chwalony Fuchs Titan ATF 4134 czy lepiej wlać zalecany ATF 6006 z normą G055005 lub Total Fluidmatic MV LV czy coś innego?

 
zrobione ok 20tyś na najtaszym dostepnym oleju do 8hp 15k sam olej 5k z ar9100 moje subiektywne odczucie to że z ar9100 skrzia zauważalnie chodzi gorzej.
W sumie przez rok płukałem skrzynie ok 40l oleju poszlo i trzy filtry... muszę jeszcze raz zmienić bo nie podoba mi się praca skrzyni z ar9100 za kilka tygodni wleci Ravenol 8HP
a niedługo chęć wrzucić XHP generalnie miałem w 6hp i byłem bardzo zadowolony
w seryjnym 35d 286KM stage2 zbił 0.5s do paki
 
Last edited:
@Seagull co to za olej XHP? Akurat bede zmieniał u siebie po 9 tys od statycznej wymiany i zastanawiam się co wlać. Czy Fuchsa 4134 czy Fuchs 6008 , Ravenol czy ZF
 
@Seagull co to za olej XHP? Akurat bede zmieniał u siebie po 9 tys od statycznej wymiany i zastanawiam się co wlać. Czy Fuchsa 4134 czy Fuchs 6008 , Ravenol czy ZF
wszystko jedno co wlekesz... xhp to soft do skrzyni
Post automatically merged:

Ravenol robi bardzo dobre oleje do skrzyń automatycznych i sprzedaje je w przystępnych cenach.
zależy gdzie w uk droższy od oryginału
Post automatically merged:

stanowczo odradzam ar9100 w 8hp!
 
Widze ze temat zapomniany a ja chciałbym kontynuować, czy w końcu autorowi @dualfuel udało się zmienić ten olej na gęstszy i czy jest poprawa? Ja aktualnie jeżdżę w 6hp19a na oleju zf8 ale skrzyni ewidentnie brakuje ciśnienia na rozgrzanym oleju bo bieg 5 wchodzi z oporem, gdy skrzynia jest zimna wchodzi jak masło (widać po adaptacji ze na koszu gdzie jest bieg 5 bardzo dużo dodaje ciśnienia). Oryginalnym zf6 nie było problemu ale był od nowości przez 280tys km. Olej zleciał dość brudny opiłków standardowo jak to po takim przebiegu. I zastanawiam się co wlać, można lać olej zf6 ale chciałem próbować coś innego i zastanawiam się co, może Bizol ATF LV?
 
olejem nic już nie zdzialasz wiem z własnego doświadczenia na 6hp zjadłem żeby...jak brakuję cisnienia w skrzyni to pompa do rewizji , panewki tarczki z przekładkami do wymiany i regeneracja mechatroniki najlepiej na nowych zaworach i z hydra-testem ( bo często na same zestawy naprawcze jest już za późno)
Typowa przypadłość 6hp wysokia adaptacja na koszu E to dowód na to że zbliża się remont a w mocnym dieslu skarzynia już może się ślizgać pod obciążeniem przy zmianie z 4 na 5 bieg. Najgłupsze co mógł byś teraz zrobić to reset adaptacji skrzyni....
Te skrzynie regularnie serwisowane (olej co 60k i mechatronika co 200k) robią naprawdę solidne przebiegi rzędu 600k+
 
Last edited:
Back
Top