• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

wpływ rozmiaru opon na zużycie paliwa - Renault Clio 1,4 16V

acer66

Użytkownik
Lokalizacja
Przemyśl
Samochód
Mistsubishi ASX- 1,6 Mivec benzyna 4A92
Witam Potrzebuje porady, czy obecnie używany olej, jest odpowiedzi do sposobu eksploatacji oraz interwału.
Po kolei:
Autko jeżdżone w 75% po mieście, odcinki rzędu 6 km , często korki i niedogrzany silnik.
Olej wymieniamy co roku/ ok co 7 tys km, czasem nawet mniej.

Problemów z poborem oleju brak, silnik ma "dopiero 140 t km"

Dziek
Taki sam problem niedogrzanego silnika miała żona w swoim Clio 1,2 16V /75 KM z 2019r jeździ głównie po mieście.
Silnik zalany był olejem ELF Evolution 900 SXR 5W-40 zrobiła zamianę na ELF Evolution 900 SXR 5W-30 i problem zniknął. normy tego oleju
ACEA: A5 / B5
API: SL / CF
RENAULT: RN 0700
 
Last edited by a moderator:
Niedogrzany silnik? Rozumiem w dieslu, ale w benzynie
 
Temperatura płynu chłodniczego to nie temperatura oleju. Przyjmuje się że nagrzanie oleju do temperatury roboczej zajmuje 2x tyle czasu ile nagrzanie płynu chłodniczego. 6 km, jak się jeździ spokojnie to moze być na granicy porządnego nagrzania oleju. Niedogrzany to może za duże słowo, ale dobrze wygrzany to on na pewno nie jest.
 
@acer66 ile Clio pali w miescie?
Mialem taki zastepczy, muł i zużycie 9l/100 przy krotkich ale spokojnych trasach. Zastawiam sie czy nie zalali bez sensu grubego SXR 5w40 zamiast 5w30.
Yaris na tych trasach ponizej 7l/100

Pozdrawiam,
 
Temperatura płynu chłodniczego to nie temperatura oleju. Przyjmuje się że nagrzanie oleju do temperatury roboczej zajmuje 2x tyle czasu ile nagrzanie płynu chłodniczego. 6 km, jak się jeździ spokojnie to moze być na granicy porządnego nagrzania oleju. Niedogrzany to może za duże słowo, ale dobrze wygrzany to on na pewno nie jest.
U mnie temperatura oleju na czujniku idzie w parze z temperaturą płynu chłodzącego, różnica 1-2stC.
 
zrobiła zamianę na ELF Evolution 900 SXR 5W-30 i problem zniknął.

a skąd taki wniosek? Macie w Clio wskaźnik temperatury oleju? Ile tej różnicy?
 
@acer66 ile Clio pali w miescie?
Mialem taki zastepczy, muł i zużycie 9l/100 przy krotkich ale spokojnych trasach. Zastawiam sie czy nie zalali bez sensu grubego SXR 5w40 zamiast 5w30.
Yaris na tych trasach ponizej 7l/100

Pozdrawiam,
Trafiłeś w sedno. Jak był zalany olejem ELF Evolution 900 SXR 5W40 to spalanie było na poziomie 9 litrów w mieście , a po silniku wyczuwało się , że niechętnie wchodzi na obroty i opieszale reagował na dodanie gazu.Po wymianie oleju na ELF Evolution 900 SXR 5W-30 nastąpiła zmiana na lepsze o 180* Aktualne spalanie na poziomie 6,6 litra/ 100km w mieście.
 
a skąd taki wniosek? Macie w Clio wskaźnik temperatury oleju? Ile tej różnicy?
Jedziesz CLIO 8 km zimą a na zewnątrz jest -10*C masz włączone ogrzewanie na 22*C stajesz w korku i okazuje się że po kilku minutach wyraźnie czujesz spadek temperatury w kabinie po mimo że ogrzewanie pracuje i nie zmieniałeś ustawień.Może to być 2-3 stopnie ale odczuwalne,To jednoznacznie wskazuje ,że spadła temp.płynu chłodzącego.Jak na zewnątrz jest temp. po między 0*C -2*C to tego nie odczujesz.Podobnie było w moim Mitsubishi ASX jak jeździłem na oleju 0W20 tylko ,że tam jest wskaźnik temp. i na nim wyraźnie widziałem ten spadek temperatury nawet o 1/3 wartości tej którą mam zawsze latem.Po wymianie na 5w30 problem zniknął
ud52175_6_1.jpg
 
(..).Podobnie było w moim Mitsubishi ASX jak jeździłem na oleju 0W20 tylko ,że tam jest wskaźnik temp. i na nim wyraźnie widziałem ten spadek temperatury nawet o 1/3 wartości tej którą mam zawsze latem.Po wymianie na 5w30 problem zniknął
To teraz ja potwierdzę - na 0w16 (PAO) zimą dużo dłużej samochód się nagrzewał niż na 5w30 (HC)
Nie mierzyłem temp OBD, więc nie mam twardych danych. W samochodzie jest tylko lampka "Cold".
Ta sama trasa, te same korki.

Pozdrawiam,
 
Jedziesz CLIO 8 km zimą a na zewnątrz jest -10*C masz włączone ogrzewanie na 22*C stajesz w korku i okazuje się że po kilku minutach wyraźnie czujesz spadek temperatury w kabinie po mimo że ogrzewanie pracuje i nie zmieniałeś ustawień.Może to być 2-3 stopnie ale odczuwalne,To jednoznacznie wskazuje ,że spadła temp.płynu chłodzącego.Jak na zewnątrz jest temp. po między 0*C -2*C to tego nie odczujesz.

Czyli domysły, bo wskaźniki temperatury wody nie mają nic wspólnego z olejem.

Jak był zalany olejem ELF Evolution 900 SXR 5W40 to spalanie było na poziomie 9 litrów w mieście , a po silniku wyczuwało się , że niechętnie wchodzi na obroty i opieszale reagował na dodanie gazu.Po wymianie oleju na ELF Evolution 900 SXR 5W-30 nastąpiła zmiana na lepsze o 180* Aktualne spalanie na poziomie 6,6 litra/ 100km w mieście.

Sugeruję zainteresować się sondą lambda i układem chłodzenia. Takie wahania NIE MAJĄ NIC wspólnego z olejem.
 
U mojej żony spalania w lecie oscyluje w okolicach 8,5 -9 L /100 w mieście, w trasie to jest ok 6l/100 na drogach z ograniczeniami do 90. Jak chce to zejdę do 5 z kawałkiem. Po zmianie z 5w40 na 5w30 spalanie spadło może o 0,1-0,2 L/100 km ale to może mieć też związek z różnymi warunkami na drodze. Na pewno spadek spalania rzędu 2l nie może mieć nic wspólnego ze zmianą lepkości oleju
 
Czyli domysły, bo wskaźniki temperatury wody nie mają nic wspólnego z olejem.



Sugeruję zainteresować się sondą lambda i układem chłodzenia. Takie wahania NIE MAJĄ NIC wspólnego z olejem.
Auto z salonu z listopada 2019r o przebiegu 9 tys km sonda Lambda i układ chłodzenia jest OK. Auto było we wrześniu 2020 na przeglądzie w ASO i diagnostyka nic nie wykazała.A wysokie spalanie to zapewne efekt szerokich fabrycznych zimowych opon w tym aucie 195/65 (chyba trochę zbyt szerokie ).Latem to zjawisko nie występuje
 
Auto było we wrześniu 2020 na przeglądzie w ASO i diagnostyka nic nie wykazała.

Prawie 3L na 100 to nie jest wina żadnych opon. Mam na lato 225/45/17, na zimę 205/55/16 i różnica w spalaniu jest znikoma.
 
Last edited by a moderator:
Nie do końca, mój ojciec zmienił 195/65/r16 na 215/65/r16, przez co zmieniła się średnica koła i spalanie znacznie.
Różnica wychodziła blisko 1.5L, na jednych prędkość liczkowa pokrywała się 1:1 z gps, na drugim było coś ok. 10km/h różnicy, przez co np. na rzeczywistych 100km wychodziło że auto przejechało np. 110km czy tam 90km (nie pamiętam w która strone oszukiwało) więc i spalanie było inne.

Oba rozmiary są homologowane do tego auta, żeby było śmieszniej.
 
Last edited by a moderator:
9 litrów na 100km w puszcze rozmiarów Clio? Jestem zaskoczony. Mój 3.0 w dieslu z masą 2300kg pali średnio 10l/100km. Jednym słowem idź pan w c#uj z tymi miejskimi "oszczędnymi" autkami.
 
Nie porównuj diesla do benzyny.
 
Im auto ma słabszy silnik tym większa, bardziej zauważalna będzie różnica w spalaniu przy zmianie szerokości opon. Na silniku 2.0L może taka zmiana nie robić wrażenia, a na 1.2L już tak.

@acer66 Dałeś radę przetestować auto z 2019 r. przy -10st na dwóch olejach?
 
Nie do końca, mój ojciec zmienił 195/65/r16 na 215/65/r16, przez co zmieniła się średnica koła i spalanie znacznie.
Różnica wychodziła blisko 1.5L, na jednych prędkość liczkowa pokrywała się 1:1 z gps, na drugim było coś ok. 10km/h różnicy, przez co np. na rzeczywistych 100km wychodziło że auto przejechało np. 110km czy tam 90km (nie pamiętam w która strone oszukiwało) więc i spalanie było inne.

Oba rozmiary są homologowane do tego auta, żeby było śmieszniej.
To, że są homologowane to jedno. Być może trzeba również zmienić konfiguracje w ecu i zmienić rozmiar opon. W oplu tak mam dla przykładu.
 
W renault w kazdym modelu trzeba zmienić na komputerze rozmiar opon i felg i czasem zaznaczyć czy stalowe czy aluminiowe. W autach Vag też trzeba zmienić w kompie.
 
Back
Top