• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Eneos X-prime 0w20 po 8600km

wszystko o produkatach Eneos

dirdkiggler

Nowy użytkownik
Samochód
Subaru x 3
Użytkuję na codzień auto Subaru Outback 2022 z silnikiem wolnossącym 2,5i, auto sporo jeździ, mam je od nowości, kupiony w polskim salonie.

Doszła analiza zużytego oleju 0W20.

Poza zagadkową zawartością aluminium w próbce referencyjnej oraz próbce badanej, wyniki raczej bez niespodzianek (to aluminium może z kapselków butelek do próbek?).

Zapytałem lab o przekształcenie jednostek zawartosci wody z Abs/cm na jakąś bardziej ludzką jednostkę.
Potem uzupełnię.

Koniec końców pozostanę zatem przy 5W30

SmartSelect_20231124_105756_Samsung Notes.jpg

SmartSelect_20231124_105805_Samsung Notes.jpg
20231027_174041.jpg
 
Last edited by a moderator:
To już drugie badanie tego oleju i takie duże rozbieżności ? Jak dla mnie Venturo ma bardziej realne wyniki.
 
Pojawił się bor w badaniu ale nie ma molibdenu. Może aparatura odczytuje za to te 28ppm aluminium? W badaniu Castrol Edge 0W40 RN17RSA też były jakieś dziwne rozbieżności.
 
Może być inny pierwiastek (niekoniecznie molibden). Ciężko powiedzieć. Parę ppm to mogłoby być zanieczyszczenie z linii produkcyjnej, ale więcej to już dziwne.
 
Niech ktoś dopisze do tytułu, że to w Subaru 2,5i bo brak informacji.
Odnośnie analizy:
@dirdkiggler jakie masz interwały dla trudnych warunków? (Zazwyczaj to połowa z normalnego trybu użytkowania)
 
@soszo bo wszyscy rozkminają te analizy jak James Bond kolejną blondynkę.

Jest alu w próbce wzorcowej, jest w tej samej ilości w próbce z silnika czyli pochodzenie nie jest z silnika (bo nie przybyło), przechodzimy do pkt następnego. Po to się wysłało próbkę wzorcową żeby z nią porównywać, a nie po to żeby kombinować jak koń pod górkę czy to czy tamto jest źle w analizie.
 
Może i racja ale z drugiej skąd masz wiedzieć w takim razie ile masz ppm zużycia aluminium? Przecież m.in. za to płacisz.

A jeśli już chodzi o samą analizę to napisali, że olej jest mocno zdegradowany. Prócz zawartości paliwa to jakiejś mocnej degradacji nie widzę
 
Last edited:
Niech ktoś dopisze do tytułu, że to w Subaru 2,5i bo brak informacji.
Odnośnie analizy:
@dirdkiggler jakie masz interwały dla trudnych warunków? (Zazwyczaj to połowa z normalnego trybu użytkowania)
Ja niestety już nie mogę edytować.

A co do interwałów dla.trudnych warunków to muszę sprawdzić w książce serw.
Aczkolwiek moje użytkowanie to ultra normalny tryb. Krajówki do 90km/h 90%.
Spokojnie i łagodnie zgodnie z charakterem wozu.
Miasto max 10%.
 
niestety już nie mogę edytować.
Dorzuciłem info o samochodzie do pierwszego postu skopiowane z analizy Sustiny. Tytuł może zostać, jest sporo wątków bez marki auta w tytule nie chce mi się wszystkich poprawiać.
 
Może i racja ale z drugiej skąd masz wiedzieć w takim razie ile masz ppm zużycia aluminium? Przecież m.in. za to płacisz.
Jeżeli w próbce wzorcowej jest 28 ppm, a w zużytym 24 to z silnika nic nie pochodzi.

Samego aluminium nie powinno być w ogóle, w olejach silnikowych się go nie używa jako dodatku. Na zanieczyszczenie z taśmy raczej za dużo, ale nie wiemy czy nie stało się coś przy otwieraniu, choćby brudny nóż czy co tam innego. Na badaniu jest że próbka używanego pobrana w ASO, jeżeli ASO otwierało olej przed odlaniem próbki wzorcowej to mogli choćby i brudnym paluchem coś dorzucić.

Serio, za bardzo rozkminiacie. Dla badającego olej liczy się wzrost względem badania wzorcowego albo poprzedniego i tyle.

Co do samego oleju to jest rozrzedzony paliwem. Nie przeliczymy sami absolutnie na procenty, to musi lab podać bo oni wiedzą jak maja skalibrowane maszyny. Reszta wyglada ok, KV100 spadło ale nadal mieści się w normie, chociaż ledwo. Do 10000 by dociagnął wg mnie.
 
Co doprzeliczenia zawartości paliwa dostałem takie info:

ABS/cm to całka (pole powierzchni) między odpowiednimi zakresami wykresów z obrazka na górze po prawej. Nie da się tego przeliczyć na procenty. Jeżeli auto jest zasilane olejem napędowym to musielibyśmy wykonać badanie temperatury zapłonu i wtedy bylibyśmy w stanie oszacować ile % ON jest w oleju. Jeżeli silnik jest benzynowy, to niestety sensownymi kosztowo metodami nie ma jak tego dokładnie sprawdzić.
 
Skoro nie da się przeliczyć na procenty to skąd wiedzą, że jest to za dużo i oznaczają np na czerwono? Przeglądając analizy z venturo lab mozna znaleźć np 0.28 zakresie na żółto, a 0.1 na czerwono, 0.06 znów na żółto 🤔
Hitem jest paliwo diesel w silniku benzynowym. Podsumowując - biorąc pod uwagę wszelkie wtopy wolę jednak analizy z Polaris.
 
Back
Top