• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Eneos X Prime 5W-30

wszystko o produkatach Eneos

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Eneos X Prime 5W-30

Analiza oraz olej do badania ufundowany przez @Analyser . Serdecznie dziękujemy.

Analiza SSI oraz olej ufundowane przez: @Analyser , @pluttek , @Hlava , @michalm83 , @soszo , @lukasrs , @Noel , @egonzet , @pietrasek211 , @DWojtek , @DjStar oraz anonimowych. Serdecznie dziękujemy.

Jakość:

  • API SP+RC
  • ILSAC GF-6A
Strona produktu:


ENEOS-X-PRIME-5W30-NL-Z-309484-Sev0-1.jpg


eneos-primex-5w30-ssi.jpg


Właściwości oleju
  • Lepkość w 40 stopniach Celsiusza: 40,7 cSt
  • Lepkość w 100 stopniach Celsiusza: 9,6 cSt
  • Viscosity Index: 232
  • Liczba kwasowa: 2,56 mg KOH/g
  • Liczba zasadowa: 7,57 mg KOH/g
  • CCS: 5992 mPa*s
  • Minimalna temp. rozruchu: -30 stopni Celsiusza
  • Popiół siarczanowy: 0,980%
Olej wyróżniający się z całą pewnością zawartością pierwiastków przeciwzużyciowych: 222 ppm boru i ponad 300ppm molibdenu to nie są wartości często spotykane w olejach silnikowych. Wysokie VI wynoszące 232. Nie jest ono jeszcze rekordowo wysokie, niemniej jednak wyróżnia się na tle olejów europejskich i amerykańskich mających najczęściej tą wartość w okolicach 160-180.

Uzupełnienie - SSI
Po badaniu SSI można powiedzieć, że olej wypadł bardzo dobrze, jeżeli nie rewelacyjnie. Różnica między nowym olejem, a olejem po 90 cyklach ścierania wyniosła 1,5%.

W naszej opinii olej jest nowoczesnym środkiem smarnym sformułowanym z myślą o starszych silnikach hybrydowych pracujących na olejach o wyższych lepkościach oraz nowoczesnych jednostek benzynowych, czy to tradycyjnych czy z miękką hybrydą. Wysokie VI z niskimi wartościami KV w obu temperaturach (KV 100 na granicy normy dla SAE 30) ułatwi ochronę silników hybrydowych, dla silnika benzynowego będzie stanowić ułatwienie w pracy podczas jazdy miejskiej.

Na chwilę obecną olej można polecić do wszystkich silników hybrydowych oraz benzynowych gdzie polecane są normy API SP lub niższe. Wydaje się, że będzie także stanowił dobre zastępstwo dla olejów wymagających norm C3 i C4 oraz A5/B5.

Nie znamy jeszcze wyników pozostałych zleconych badań, dlatego opis może zostać uzupełniony lub zmieniony.
 

Attachments

  • ENEOS-X-PRIME-5W30-NL-Z-309484-Sev0-2.pdf
    153,8 KB · Odwiedzin: 144
Last edited:
a czy opinie do 0w20 możemy prosić?
 
Last edited:
Jest OK, ale po samym ICP powiedzieć za wiele nie można.
Dla mnie najważniejsza jest stosunkowo niewielka zawartość zw Ca, która pozwala przypuszczać że olej został dostosowany do silników podatnych na LSPI.
Dodatki przeciwzużyciowe (te co widać w analizie) wyglądają bardzo podobnie do pakietu DEX1/Yacco GDI/Fuchs D1/Motul Eco Lite z tym, że tutaj mamy o 50% więcej zw Mo i o 100% więcej zw B.
Nic nie wiadomo jakiej "jakości" i jakie konkretnie te związki zastosowano, co chyba dla "forumowych specjalistów" to już za wysokie progi.
Sam olej parametrami lepkościowymi "szoruje po dnie" klasy SAE30 i może być alternatywą dla SAE 20, gdzie użytkownik obawia się zbyt niskich lepkości "wód po parówkach".

Czekam z niecierpliwością na FTIR, a przede wszystkim na SSI.
 
Eneos jest w EOLCS i wszystkie X Prime (poza 5W-40) mają API SP więc teoretycznie powinny przejść testy na LSPI. Na FTIR raczej wielkich niespodzianek nie będzie, MSDS jest dostępny i większość to rafinaty, pewnie W-base. Mnie interesuje w sumie tylko SSI.
 
Czy te 3ppm Antymonu robią tu jakąś robotę? W 0W20 jest chyba nawet 8ppm
 
Jako zamiennik dla ZDDP lub jego uzupełnienie najczęściej stosowany, ale takie małe ilości czy coś dają?
 
@Analyser kiedy będą pozostałe badania (SSI głównie)?
Trochę wody (oleju) w Wiśle już upłynęło 😀
 
Wrzucam zdjęcia z mrożenia w -20 °C. Taki miodek jakich wiele. Płynność zachowana
 

Attachments

  • 20230601_213753.jpg
    20230601_213753.jpg
    2,7 MB · Odwiedzin: 165
  • 20230601_123411.jpg
    20230601_123411.jpg
    7 MB · Odwiedzin: 163
  • 20230601_120447.jpg
    20230601_120447.jpg
    2,4 MB · Odwiedzin: 159
Ktoś już zalał i jeździ na tym oleju? Jakieś spostrzeżenia?
 
W sierpniu planuję wymianę po powrocie znad morza. Może ktoś do tej pory będzie szybszy😉
 
@Hlava Mnie też w tym okresie wypada wymiana, zależy od przebiegu, pewnie do tego czasu ukręce jeszcze z 3-4 tyś km i rozważam zalać ten olej.
 
@Iron Będziesz zalewał mimo braku rekomendacji do silników wysokoprężnych?

@Analyser dysponujesz jakimś info Eneosa w tej kwestii? Czy można stosować ten olej do silników diesla?
 
@soszo Pytałem @Analyser i nie widać przeciwskazań. Specyfikacja oleju "wygląda", jak dopakowany C3, poza tym popraw mnie, jeśli się mylę, ale norma ILSAC GF-6A ma bardzo ogólne zastosowanie.
 
 
Uważam podobnie jak @soszo . Xprime ma podobny pakiet jak w Dex1 i paru innych (tylko na bogatości), a tam też jest wyraźne zalecenie do GDI. Gdyby Xprime był spoko do diesla to byłaby taka informacja raczej. Nie bez powodu raczej tego nie ma. A taki Fuchs D1 pisze wprost, że nie stosować do diesla.
 
Ogólnie dużo olejów z Dex1 posiada gdzieś zapiski o przeciwwskazaniu do stosowania w silnikach diesla, też o to pytałem na forum i też nie dostałem odpowiedzi, co jest w tych olejach takiego, że nie podchodzą do diesli.
 
Dzięki chłopaki za odpowiedzi, ważne że można podyskutować i rozwiać ewentualne wątpliwości.
 
Back
Top