• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Yamaha Majesty 125 - Nie śmiejcie się :D

Qlek

Użytkownik
Samochód
Volvo V40 2.0T 2002
Witam.

Szukam oleju do sprzętu wzbudzającego uśmiech na twarzy- do skutera Yamaha Majesty 125cm 11HP z 1999 roku. Producent w serwisówce przedstawia dwie lepkości 10w30 i 10w40, oraz klase jakości SE lub wyższą i nic poza tym.

Wybór na pewno pada na 10w40 z racji grubszego filmu olejowego natomiast dylemat czy ma to być syntetyk czy półsyntetyk to raz.

Druga sprawa to wkurzająca mnie norma JASO. Skuter nie ma mokrego sprzęgła więc powinien być MB - gdzie takich olei znalazłem dwa na całym allegro, jeden minerał a drugi półsyntetyk. W 99% każdy inny olej spełnia normę MA2 czyli z podwyższonym współczynnikiem tarcia, i też zalecają je do skuterów.

Może ktoś się wypowie?

Pytam bo generalnie bardzo temat olei silnikowych mnie ciekawi już długi czas, w wolnych chwilach siedzę właśnie na tym forum i czytam Wasze wypowiedzi i analizy.
 
analizy olejów kilkuletnich z aut odpalanych od święta i nadal trzymały odpowiednią relację TAN/TBN oraz deklarowaną lepkość
To też jest ciekawy temat, nad którym się zastanawiałem, bo jest wielka nagonka na to, że w motocyklach to olej musi (MUSI) się wymienić po lub przed sezonem choćby przejechać na nim raptem 5km to trzeba. Ja się pytam dlaczego, bo pytam z ciekawości ludzi, którzy mają z tym doczynienia i słyszę różne opinie, jak dla mnie żadnych konkretów a te niby konkretne nie są prawdziwe np to, że silnik od środka rdzewieje i olej go zabezpiecza i musi być nowy- rozebralem kilka silnikow w swoim życiu od skutera po lokomotywe przez te samochodowe i jakoś nigdy rdzy tam nie widziałem nawet po kilku letnim postoju. Drugi argument jaki slyszałem, to, że jest w oleju wilgoć skoro stał- tu się mogę zgodzić, ale jedno zagrzanie do roboczej i wilgoci nie ma. Więc o co chodzi z tymi wymianami, że po lub przed sezonem olej wymienić?
Ja w zeszłym sezonie zrobiłem raptem 2500km, serwisówka mówi wymień co 5000, pomyslalem ja wymienie co 4000. W tym roku zmienie ten olej pomimo, że do interwału daleko, ale chciałbym wiedzieć po co :)
 
Nie ujrzysz takiego silnika, bo oleje posiadaja z reguly odpowiednie inhibitory. Z ta wymiana to raczej kwestia gustu.
 
Nie znam specyfiki olejów do motocykli. Jeżeli nie ma tam baz grup I/II ani nie dochodzi do dużego rozcieńczenia paliwem to przy Twoich przebiegach rozważałbym wymianę co 2 lata. Zawsze można zlecić analizę oleju dla pewności.
 
Dodaje ciekawy artykuł na temat norm JASO MA i MB którymi kiedyś się zainteresowałem apropo skuterów.

Ciekawe jest to, że opisuje się oleje MB jako, że mają inne pakiety dodatków zmniejszających tarcie w kontekście tylko zużycia paliwa, a nikt nic nie mówi o zużyciu silnika i temperatury pracy takiej jednostki, która myślę będzie ciut wyższa na MA- oczywiście tylko spekuluje bo tego nie testowałem.

https://360.lubrizol.com/2016/Under...ecific-Performance-for-the-Right-Applications

Mam jeszcze jedno pytanie. Te moje zlewki, o których ostatnio pytałem czy zrobić mix i wlać do silnika wykorzystałem (mam takiego delikwenta, którego lubię i pomagam mu czasem z jego chinolkiem 50ccm- po pytaniu czy wymieniał kiedyś w nim olej, odpowiedź- myślisz, że trzeba? Padłem :D) więc do swojego sprzęta potrzebuję oliwy.

Kupiłem na allegro eneosa MB. Link poniżej:
https://allegro.pl/oferta/eneos-city-perfor-scooter-10w40-1l-8979475815

Gość dzwoni do mnie z pytaniem czy może być ten sam olej z napisem gear oil bo "tylko nalepka inna a w karcie produktu parametry się pokrywają". (link poniżej) Co o tym myślicie? Czy to ta sama oliwa?
W kilku manualach do japońców, które miałem przewidują do przekładni kątowej skutera dokładnie ten sam olej co do silnika.

https://allegro.pl/oferta/eneos-city-performance-scooter-gear-oil-9626753325
 
IMG_20210316_134751.jpg

Po lewej Eneos Gear Oil 10w40, po prawej Eneos City Performance Scooter.
Kolor i zapach dokładnie taki sam.
Post automatically merged:

W smaku nie wiem, nie próbowałem :D :D
 
Back
Top