• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Z32SEE V6 3.2 - Opel Antara/Chevrolet Captiva

majster-b

Użytkownik
Samochód
Opel Antara V6 3.2, Toyota C-HR Hybrid 1.8
Marka samochodu
Opel Antara
Budżet/ile litrów
250 - 8L
Styl jazdy
Silnik
Z32SEE 3.2 V6 227hp
Data produkcji
2008
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Dexos 5W30
Jaki olej masz obecnie
Helix Ultra 5w40
Cześć,

Jest to mój pierwszy post tutaj. Witam i pozdrawiam wszystkich obecnych. Chciałbym poruszyć temat silnika Z32SEE - podobno opracowanego przez Holdena, wykorzystywanego w wielu autach GM - w europie najczęściej spotykane są w Captivach i Antarach. Nie jest to ten sam motor co Omegach czy Vectrach. rozrząd działa na 3 łańcuchach i ponoć dużo zależy od oliwy.

Producent zaleca w kartach oleje Dexos 2 - C3, dopuszczając również oleje starszych norm:
1622118289136.png

To co mnie interesuje to właśnie Dexos2? Czy w tym silniku jest on naprawdę konieczny?
Silnik jest zasilany PB, później będzie konwersja do LPG. Jednostka ma zapewne jakieś EGR, nie wiem jak wygląda odma - auto dopiero kupiłem. Być może jest rzeczywiście jakaś przesłanka, ale z tego co mi wiadomo, oleje C3 wcale nie są jakieś zdrowsze dla samego układu korbo-tłokowego. Po prostu mają chronić głównie DPF. Być może się mylę - jestem laikiem, ale do rzeczy.
Po kupnie auta (200tyś przebiegu) niewiele myśląc, postanowiłem zalać go czymś co go porządnie wypłuka - na 5kkm. Padło na Shell Helix ultra 5w40. Ten olej nie ma dopuszczenia GM, ale jest to olej A3 więc na upartego ujdzie. Docelowo planowałem zalać go Helixem Ultra 5w30 Dexos2.
Czy to nie była zbyt pochopna decyzja? Może mu to zaszkodzić?

Pozdrawiam
Kuba
 
Nawet nie zagłębiem się w to co napisałeś - co wlejesz, będzie dobre.
Wymagania odnośnie oleju są tak szerokie pod względem lepkości, jak i jakości, że praktycznie rzecz biorą każdy dostępny olej je spełni.
W praktyce, jeździsz na Shellu i moim zdaniem możesz przy nim zostać.
... rozrząd działa na 3 łańcuchach i ponoć dużo zależy od oliwy. ...
Co to znaczy?
Pod jakim względem olej jest tutaj krytyczny?


Jeżeli chodzi o propozycje olejów, to nawet najtańszy (~50PLN/4L), ale bdb Lotos 5w40 powinien być "wystarczający" do tego silnika.
Inne propozycje na pewno się pojawią, więc ich nie podaję.
 
silnik konstrukcyjnei z czasów Omegi/calibry. 5w30/5w40- specol 5w40 np. i orać.

No i to właśnie nie jest prawda - o ile dobrze rozumiem to co znalazłem w sieci, to nie jest ten sam silnik:

"Holden has built its own 3.2 L (3,195 cc) version of the High Feature engine in Australia produced between 2005 and 2010 with a bore and stroke of 89 mm × 85.6 mm (3.50 in × 3.37 in). Branded with the Alloytec name like the 3.6 litre version, this version produces 227 hp (169 kW; 230 PS) at 6600 rpm and 297 N⋅m (219 lb⋅ft) at 3200 rpm. It has a 10.3:1 compression ratio. Its fuel economy is 4–6 km/L (11–17 mpg‑imp; 9.4–14.1 mpg‑US) in city, and 7–9 km/L (20–25 mpg‑imp; 16–21 mpg‑US) on highway.[citation needed]. Holden also produced the 3.2 L engines that were used by Alfa Romeo as the basis of its JTS V6 engine."

* - za wikipedią - https://en.wikipedia.org/wiki/GM_High_Feature_engine

jeśli chodzi o omegi i vectry to:

"The 3.2 L; 193.8 cu in (3,175 cc) LA3 or Y32SE is a complete redesign of the L81 for the Cadillac CTS and Opel Omega B. It had fixed (non-variable) valve timing, and a variable length intake manifold. The engine has a 87.5 mm × 88 mm (3.44 in × 3.46 in) bore and stroke with a 10.0:1 compression ratio. This engine produced 220 hp (164 kW; 223 PS) at 6000 rpm and 220 lb⋅ft (298 N⋅m) at 3400 rpm. Production started in July 2001, but the engine was replaced by the new GM High Feature engine starting in 2004."

jednak... nie wiem na ile one różnią się konstrukcyjnie i co idzie za tymi różnicami.

Co do łańcuchów, to z tego co mówił mi mechanik co grzebie w tych silnikach, to napinacze rozrządu są tam jakieś hydrauliczne i w przypadku niestabilnego ciśnienia (np. zbyt mały poziom, syf w silniku itd) ma to ogromny wpływ na trwałość łańcucha.

Oczywiście, nie upieram się broń boże, że ten silnik ma inne wymagania co do oleju niż omega. Pytam, bo zazwyczaj jest tak że producent zaleca coś tam, ale wcale nie jest to najlepsza opcja. Np. w mojej starej zafirze stosowałem MaxLife 5w40 od Valvo pomimo tego że wielu "speców" mówiło mi że to jest syfiasta blenda i że noack wysoki i że ogólnie lipa. Jednak olej ten jest dość tani a silnik na nim pracował cicho i równo, nigdy nie musiałem czyścić ani odmy ani przepustnicy. Zrobiłem na nim 24 wymiany w sumie co 10k. Dziś silnik ma ponad 400k i chodzi jak żyleta - niestety auto korniki zjadły.
W saabie natomiast pomimo zaleceń dexos nie stosuje go w ogóle, bo wiedza powszechna mówi, że ten silnik znakomicie sobie radzi na olejach A3 więc zalewam go Shell-em Helix Ultra 0w40 z uwago na turbo (lepsza pompowalność na zimnym w przypadku 0w prawdopodobnie daje lepszą ochronę zaraz po odpaleniu auta).
Jeśli Więc uważacie że tam ten Helix jest ok to pewnie przy nim zostanę, albo później przejdę na Maxlife 5w40. Planuje interwał 10kkm.
 
Last edited:
napinacze rozrządu są tam jakieś hydrauliczne i w przypadku niestabilnego ciśnienia (np. zbyt mały poziom, syf w silniku itd) ma to ogromny wpływ na trwałość łańcucha.
Więc podstawa to nie przeciągać interwałów i stosować płukanki przy każdej wymianie oleju. Olej to jedno, ale ważne jest, aby pompa oleju była sprawna.

MaxLife 5w40 od Valvo pomimo tego że wielu "speców" mówiło mi że to jest syfiasta blenda i że noack wysoki i że ogólnie lipa.
No bo to są właśnie "specjaliści". Ogólnie na Max Life zrobiłem około 100-120 tysięcy przebiegu. Fajny olej HC do starszych, prostych konstrukcji.

(lepsza pompowalność na zimnym w przypadku 0w prawdopodobnie daje lepszą ochronę zaraz po odpaleniu auta).
Nie ma to kompletnie znaczenia w naszym klimacie.

Jeśli Więc uważacie że tam ten Helix jest ok to pewnie przy nim zostanę, albo później przejdę na Maxlife 5w40. Planuje interwał 10kkm
Oba oleje będą spoko. Jednak postawiłbym na Shella
 
Nie wprowadzaj ludzi w błąd. Z chemicznego punktu widzenia są różnice.

P. S.

GTL zalicza się z reguły do grupy III +.
 
mozna zalać cos podobnego w lepszych pieniądzach?
Czyli co masz podobnego do GTL w lepszych pieniądzach? Druga kwestia, że nie każdy kieruje się przy wyborze oleju jedynie kwestią finansową.

Przy pojemności miski olejowej na poziomie 8L faktycznie, może to mieć znaczenie. Na szczęście mamy przy tym silnik bardzo trwały, konstruowany w latach 90tych. Nie musimy brać pod uwagę jakichś szczególnych norm, ale też nie przesadzajmy w drugą stronę. Mamy silnik o sporej pojemności i o sporym momencie obrotowym.

Shell, Valvoline, Total, Elf, Orlen, Lotos, Gulf, Texaco - A3/B4.
 
gtl to nadal HC
GTL ma mniej wspólnego z HC niż PAO. Bo PAO jest z ropy naftowej. Tak tak, to "minerał" taki sam jak grupy I-III, tyle że o innym sposobie pozyskania. GTL przynajmniej jest z gazu ziemnego :p
 
A ten maxlife 5w40 do tej konstrukcji obleci czy będzie gorszy niż ten Shell? Bo się zastanawiam czy przy nim nie zostać już w obu autach. Jutro będę w saabie wymieniał Helixa 0w40 na tego maxlife 5w40. Moja żona robi średnie przebiegi - ok 50-80km dziennie w spokojnym trybie. Auto ma już 240kkm i zastanawiam się czy ta Antara też na nim obleci. Kupowałem go zazwyczaj na najlepszeoleje.pl i tam są spoko ceny, i mam nadzieje że to nie jakaś lipna podróba.
 
mam podobny silnik ;-) (omega 3.0)
silnik po remoncie
miałem najpierw shell helix ultra 5w40
potem eurol 5w40

lepiej chodził moim zdaniem na shellu, ale ciszej na eurolu. i myślę czy pakować dalej shell czy może próbować np. specol lub lotos
 
Trochę odgrzewam tego kotleta, bo zaraz pyknie 8kkm w antarze odkąd założyłem ten wątek. Za nami dwa wakacyjne wyjazdy i sporo innego jeżdżenia. Pojawił się jeden malutki wyciek który będę na dniach chciał zlokalizować i usunąć. Zdecydowałem, że jednak wrócę do tego Maxlife - przynajmniej na jeden interwał aby zobaczyć co i jak. Lubię ten olej bo mam wrażenie, że zarówno w saabie jak i w zafirze silnik chodził ciszej i bardziej kulturalnie (wiem wiem, subiektywne odczucie).

Co mnie zastanawia, i co chciałbym z Wami przedyskutować to ew. dodatek do oleju w postaci jakiego modyfikatora tarcia. Otóż, ten samochód - a w zasadzie jego skrzynia (AF33) - redukuje dość brutalnie przez co dla tego auta czerwone pole obrotomierza to dość często odwiedzane przestrzenie. Dodatkowo dzwięk tego silnika mocno prowokuje, dlatego zastanawiam się czy nie dolać jednej puszeczki AR9200v2. Do silnika wchodzi ponad 7L oliwy - czy jeśli doleje jedną to nie będzie robota na darmo? A może coś innego? LM? Jakiś Xado?
 
Back
Top