• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Mobil Zalanie oleju C3 gdy wymagany jest C2. Co się stało z Mobil1 ESP 0W30?

wszystko o produkatach Mobil

leuler271

Użytkownik
Samochód
Toyota Auris II
Cześć,

w moim dieslu 1.4 D4D (Toyota) używałem Mobil 1 ESP 0W-30, ACEA C2/C3. Przy ostatniej wymianie 3kkm temu zalałem z rozpędu ten olej i sprawdzając wczoraj butelkę okazało się, że nie ma na niej już normy C2.

Zastanawiam się co się stało, zmienili formułę czy tylko ulotkę?

Czy to duży problem dla silnika - Toyota wymaga C2 a olej jest C3? Musiałbym jeździć na nim jeszcze ok. 2kkm.
 
Nic się nie stało, te normy różni tylko to, że C2 względem C3 oszczędza paliwo, reszta parametrów dokładnie taka sama. I żeby nie było, to paliwo oszczędza w testach laboratoryjnych, w codziennym użytkowaniu praktycznie ilość niemożliwa do zaobserwowania.
 
Nic się nie stało, te normy różni tylko to, że C2 względem C3 oszczędza paliwo, reszta parametrów dokładnie taka sama. I żeby nie było, to paliwo oszczędza w testach laboratoryjnych, w codziennym użytkowaniu praktycznie ilość niemożliwa do zaobserwowania.
Jeśli tak to zastanawiam się dlaczego usunęli C2? C2 od C3 różni parametr HTHS. '>=2,9 mPas' dla C2 i '>=3,5 mPas' dla C3. Sprawdziłem starą specyfikację z C2 i mają tam 3,5mPas, tak samo w nowej. Na stronie w angielskiej karcie produktu nie ma C2 a w niemieckiej jest - na obu kartach HTHS wynosi 3,5 mPas, reszta parametrów też jest ta sama.

Zgodnie z tym testem Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W30 ma HTHS 3,72mPas i norma C2 jest wpisana do specyfikacji.

Z Mobila jestem zadowolony - zużycie paliwa jest małe i zużycie oleju stosunkowo też. Pytanie czy dalej go stosować i nie przejmować się czy zmienić na jakiś inny z wpisaną z normą C2?
 
Różnice są w dodatkach, olej w parametrach C3 magicznie paliwa nie oszczędza. Czy coś się stanie po zalaniu C2? Raczej nie, normy są bardzo podobne. Chyba że silnik jest przeprojektowany i łyknie tylko C2 ale wątpię.
 
Jeździłem na tym oleju kilka lat - silnik/DPF działają ok. Z tego co się dowiedziałem u sprzedawcy i sprawdzałem w starej specyfikacji to formuła się nie zmieniła. Co ciekawe Mobil nie rekomenduje go już dla tego auta na stronach innych poza niemiecką. Ciekawe czy jest to jakoś powiązane z brakiem ograniczenia prędkości na autostradach 🤔 - czyli długą jazdą na wysokich obrotach.
 
Wyczytałem jeszcze, że wprowadzono zmiany do norm w tym roku. Od maja 2021 producenci mogą stosować nowe normy a muszą od maja 2022. ACEA C2-21 wprowadza HTHS w zakresie ≥ 2.6 and <2.9, podczas gdy dla ACEA C2-16 było to ≥ 2.9. To by tłumaczyło usunięcie normy z butelki.

Ciekawa zmiana zakładając, że silniki były projektowane pod starą normę. Chyba, że obniżenie tego parametru aż tak bardzo nie szkodzi.
 
Wyczytałem jeszcze, że wprowadzono zmiany do norm w tym roku. Od maja 2021 producenci mogą stosować nowe normy a muszą od maja 2022. ACEA C2-21 wprowadza HTHS w zakresie ≥ 2.6 and <2.9, podczas gdy dla ACEA C2-16 było to ≥ 2.9. To by tłumaczyło usunięcie normy z butelki.

Ciekawa zmiana zakładając, że silniki były projektowane pod starą normę. Chyba, że obniżenie tego parametru aż tak bardzo nie szkodzi.

Coś ci się potentegowało. ACEA C2 nadal ma HTHS >=2.9
 
Ja jestem ciekaw tego wejścia w życie ACEA 2021 już w maju przyszłego roku.
Mniemam , że zmiany w trakcie ostatnich kilkunastu miesięcy to dostosowanie do wymogów ACEA 2016.
Na przykładzie Texaco Energy MS które w 2020 straciło z tego powodu A5/B5. A Total Ineo First stracił klasę C2 i została tylko C1 której z kolei już nie będzie w ACEA 2021.
 
Nie wiem co jest ważniejsze acea czy lubrizol. Wg acea hths 2.6-2.9 mają klasy C5 i C6.
C2 HTHS ma =>2.9

Coś im się potentegowało w lubrizol. Trzy klasy C mają taki sam HTHS. Ale w narzędziu już jest ok. Nie ma różnic między C2-16, a C2-21
Screenshot_20211105-114704_Samsung Internet.jpg
 
Last edited:
C2-16, tak ma HTHS ≥ 2.9, ale już C2-21 ma ≥ 2.6 and <2.9

Prosz: ACEA C2-16 i ACEA C2-21

Czyli, kasując C1, pałeczkę oleju stricte lekkobieżnego przejmuje C2.
To się lubrizolowi coś też potentegowało, bo na stronie ACEA jest jak byk w dokumencie >=2.9. Zresztą nasz pochodzi właśnie od ACEA.

 
Też popełniłem ten błąd i zalalem mobil 1 0w30 C2/C3.
Różnica tylko w hths ale wyczuwalna turbo dziura, silnik trochę głośniej pracował i DPF wypalał się 10min dłużej. Przejechałem 800km i zmieniłem na ravenol fes 0w30 C2 i wszystko wróciło do normy. Nigdy więcej mobila
 
może trafiłeś na podróbkę? coś za wiele ten Mobil u Ciebie naszkodził..
 
Może to był superol cb50
 
wyczuwalna turbo dziura
Przez olej? Jakim sposobem? Gdybyś zamiast 5W30 zalał tam jakiegoś 20W50 to może na zimno...
silnik trochę głośniej pracował
A to może być fakt, u mnie na ESP 5W30 też TDCi troszkę inaczej pracował, ale to zapewne ze względu na GTL+PAO w bazie. Później dodałem AR i było tylko...gorzej ;).
DPF wypalał się 10min dłużej
Wkręciłeś sobie tak samo jak z turbiną...przecież olej nie ma najmniejszego wpływu na wypalanie filtra...jeżeli silnik nie bierze oleju, to i na jego zapełnianie ma marginalny wpływ.

Trochę sobie nawkręcałeś na wzór np. fordziarzy, którzy po zalaniu Motula zamiast Fordowskiej Formuły twierdzą, że im się silnik na obroty szybciej wkręca. Czy też jak użytkownicy tegoż forum, twierdzący, że po dodaniu AR przestał im samochód silnikiem hamować :p.
 
Back
Top