• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Zjawisko LSPI a normy

murgos

Użytkownik
Samochód
FCA & スバル
Wg mojej wiedzy, aby spełniać wymagania Dexos 1 / Dexos 2 pod kątem LSPI, było by miło przejść z pozytywnym wynikiem GM stochastic pre-ignition test procedure (GMSPI).

W temacie zawartości Ca i LSPI, podrzucam slajd z jednego opracowania - obrazuje pewne zależności.

1571867634889.png
 
Last edited:
@murgos, ale za normy, które przywołujesz, to nie do silników z LSPI ...
Czepiam się, ale potem ludzie to czytają i głupoty powtarzają.
Sam wapń w oleju jest tylko jednym z kilku czynników wywołujących LSPI i nie jest to czynnik główny.
 
@murgos, ale za normy, które przywołujesz, to nie do silników z LSPI ...
Czepiam się, ale potem ludzie to czytają i głupoty powtarzają.

"Czepianie się" jest mile widziane :D
Obie specyfikacje GM, w swych najnowszych odsłonach, odnoszą się do wskazanego przeze mnie testu.

1571908523191.png

Jeśli jest coś nowszego, albo nie mam racji, z chęcią poznam i doedukuję :D

Sam wapń w oleju jest tylko jednym z kilku czynników wywołujących LSPI i nie jest to czynnik główny.

Pojawił się temat wapnia i LSPI. Jako istotny składnik powstawania tego zjawiska, została określona zależność jego występowania od zawartości w składzie oleju. Wrzucam wykres dotyczący tej zależności jako ilustrację.

Nie postrzegam dyskusji w tym wątku jako ogólnej rozprawy o przyczynach i i czynnikach LSPI, jak i o wymaganych specyfikacjach dla silników z tendencja do występowania LSPI. Raczej jako rozmowę o konkretnym produkcie, stąd pewna wybiórczość.

Sam jestem ciekaw odpowiedzi właściciela marki.
 
Z tego co wiem, to dexos2 nie ma nic wspólnego z Dexos2, ale jest już Dexos2 gen2, więc ...
Reszta później.
 
@murgos, możesz zamieścić cały dokument, który przywołujesz?
Bo podejrzewam, że jest dość już leciwy, albo nieprecyzyjny.
Jak wspominałem wcześniej, Dexos2 nie ma odniesienia do testu LSPI, bo to olej C3; głównie do diesli.
Dexos1 jest "starą" normą. Podejrzewam, że pochodzi z czasów, gdy GDI/TGDI nie występowały na rynku, czyli 2005-2010, więc LSPI wtedy nie było ujęte w normie olejowej.

Natomiast Dexos 1 gen2, to już jest ta norma, która wprowadzona została do ratowania 1.4T w Astrach 5.


@Bonker, masz jakieś informacje nt wapnia w oleju GTJ?
 
Co najmniej jedna firma w swoim portfolio ma dwa pakiety dodatków które spełniają normę Dexos1Gen2 a przy okazji także inne np. GF6, a w opracowaniu mają już następne generacje. Jeden z nich datuje się na 2015 a drugi od 2017.
 
Oczywiście.
Oparłem się na wersji jaką widziałem z 2016, z racji że zmiana Dexos1 zaszła w 2015.
Sprawdzając zauważyłem ze w 2017 usunięto zapis o Dexos2 (też w załączeniu)
Informacje prasowe o Dexos2 i LSPI pojawiły się w sieci, np :

Co do nazwy, dla mnie aktualny Dexos1 to jedna specyfikacja, która ewoluuje i zmienia się w zależności od wymagań GM-a.
Zmianę wprowadzoną 2015 nazywa się też gen2. Nie jest to jednak, z moich doswiadczeń, jedyna stosowana forma. Obie są stosowane.
1571930235476.png

Niemniej, powyższe rozważania to jednak off-topic, bo odchodzimy od tematu.

To co miałem na myśli to odniesienie do zapisu, który gdzieś wcześniej pojawił się w wątku, że olej spełnia obecne wymagania Dexos1 dla LSPI. Nawet jeśli zestaw dodatków je spełnia. Byłbym spokojniejszy gdyby finalny produkt był przetestowany.
Dla mnie bez testów GMSPI i zaliczenia wyników w/g wymagań takie słowo budzi u mnie mieszane uczucia.
Mogę być jednak odosobniony w takich odczuciach :D
 

Attachments

  • SPI test monitoring system Jan 2016.pdf
    135,4 KB · Odwiedzin: 311
  • SPI test monitoring system Aug 2017.pdf
    126,4 KB · Odwiedzin: 313
Co najmniej jedna firma w swoim portfolio ma dwa pakiety dodatków które spełniają normę Dexos1Gen2
...
Jeden z nich datuje się na 2015 a drugi od 2017.
Ja się dogrzebałem do 2 pakietów dodatków z dwóch różnych firm.
Odróżnia je dodatek tytanu.
Oleje z tytanem charakteryzują się niższą lepkością w 100C; tak w granicach 10-10,5.
Natomiast oleje bez tytanu lepkość mają przeważnie 11.5-12 w 100C.


@cytrynowiec, chyba czas na wydzielenie tematu pt LSPI ...
 
Back
Top