• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Zmiana oleju mb229.5 na mb229.51/52/6

tomekteo

Nowy użytkownik
Samochód
Infiniti Q50, 2.0t (M274)
Szanowni,

mam w aucie silnik M274 DE20 LA, pojemność 1991cc (2.0l) o mocy 155 kW, którego producentem jest Mercedes-Benz.

Zgodnie z instrukcją obsługi producent silnika zaleca stosowanie oleju spełniającego normę mb229.5.
Czy mogę zmienić olej na spełniający bardziej restrykcyjną normę, tj. jedną z tych: mb229.51, mb229.52 lub mb229.6?
 
Ja mam silnik M270 (poprzeczna wersja Twojego), aktualnie używam oleju MB229.51/52 . Nic złego się nie dzieje. W menu serwisowym mam do wyboru kasowanie inspekcji olejowej dla mb229.3/5/51, wybieram odpowiednią i kasuję.

podobny temat już był
 
Dokopałem się do zaleceń Mercedes-Benz: https://bevo.mercedes-benz.com/d/d/en/Spec_223_2.pdf

Odrębne zalecenia są dla West Europe, odrębne Worldwide (poza West Europe) - zakładam, że wynika to z innej jakości paliwa w WE w stosunku do reszty świata lub samych olejów. Ciekawe czy Polska jest zaliczana do West Europe?

Na rynku West Europe dla silników M270 i M274 można stosować: mb229.5, mb229.51, mb229.52, mb229.6.
Wszędzie poza rynkiem West Europe dla silników M270 i M274 można stosować: mb229.5 lub mb229.6.

A tutaj wyszukiwarka wszelkich olejów spełniających normy Mercedes-Benz: https://bevo.mercedes-benz.com
 
Polska zalicza się go gorszej części świata :p
Na prawdę nie ma to znaczenia. Śmiało możesz lać oleje średnio popiołowe. Dla silnika z bezpośrednim wtryskiem to nawet lepiej. O wiele czystszy będzie układ dolotowy i wydechowy +ekologia.
Jak spytasz na forum Infiniti to tam sztywno trzymają się wysokiego popiołu :)

Jaki olej Cię interesuje?
Ja obecnie mam ESP X3 +ceratec. Uważam, za świetne połączenie.
 
Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30 (mb229.51, mb229.52) - ASO takim zawsze zalewało silnik.
Ewentualnie Total Quartz 9000 Energy 0W-30 (mb229.5) - poprzednie auta zalewałem olejami tej marki i zawsze było ok (oczywiście innym rodzajem oleju - zgodnie ze specyfikacją, chodzi o markę).

Dodaję co dowiedziałem się oraz konkluzję na samym końcu.

mb229.5 i mb229.6 to oleje typu Full SAPS
mb229.51 i mb229.52 to oleje typu Mid-Low SAPS

Te "popioły" o których piszesz to dodatki uszlachetniające olej (a w zasadzie produkty spalania dodatków): SAPS - czyli Sulfated Ash, Phosporus, Sulfur. Poczytałem trochę o Full/Mid-Low SAPS i jaką rolę pełnią. Spalanie dodatków uszlachetniających (czyli SAPS) powoduje zatykanie filtrów DPF/GPF oraz katalizatora. Oleje Mid-Low SAPS nie są lepszymi/gorszymi olejami od Full SAPS (wysoko popiołowe jak to je nazywasz). Mid-Low SAPS jest olejem o innym zastosowaniu niż Full SAPS. Otóż oleje Mid-Low SAPS są olejami przeznaczonymi do silników z DPF/GPF, ponieważ mają mniej dodatków uszlachetniających, więc spalanie oleju (więc i dodatków) nie blokuje tak bardzo DPF/GPF oraz katalizatora (mniej dodatków - mniej produktów spalania tych dodatków). Za to oleje Mid-Low SAPS wymagają częstszej wymiany w porownaniu do Full SAPS, ponieważ oleje Mid-Low SAPS nie trzymają tak długo parametrów jak Full SAPS oraz nie chronią silnika tak dobrze przed korozją i łatwiej zerwać film olejowy w porównaniu do olejów Full SAPS.

Biorąc pod uwagę to jaki mam silnik (brak GPF) oraz styl używania auta, powinienem używać oleju Full SAPS - czyli mb229.5 lub mb229.6.

Aha, te "popioły" - produkty spalania SAPS i sadza to dwie różne rzeczy. Sadza jest produktem utleniania węgla (czyli spalania węgla), węgiel jest częścią składową oleju oraz paliwa (a nie dodatków SAPS) - w końcu oleje i paliwo to węglowodory. Więc dla "czystości dolotu", we wtrysku bezpośrednim to czy olej jest Full SAPS albo Mid-Low SAPS nie ma znaczenia.
 
Last edited:
Back
Top