• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

ZnDDP czyli zinc dialkyl dithiophosphates

  • Thread starter Deleted member 925788
  • Start date
Doprecyzując: Ze względu na niską polarność (ma to swoje zalety) PAO znakomicie współpracuje z ZnDDP, tworząc na powierzchni tzw. tribofilm, związek Mo dodatkowo uzupełnia, czas reakcji jest stosunkowo szybki, lecz oczywiście to tylko olej bazowy bez innych dodatków polarnych np. Ca. Dlatego istotne jest, aby uzyskać odpowiednią równowagę, a to wymaga odpowiednich testów i wiedzy. Jak są jakieś pytania to postaram się odpowiedzieć.
Post automatically merged:

1.thumb.jpg.c72c15b13d5c06f0b346d6dd5d7f48c3.jpg

Odnośnie tribofilmu, lepiej widoczny.
 
Jak pisałem wyżej, a co @poziom1989 uzupełnił - takie testy dobrze pokazują, że liczy się równowaga między dodatkami i że przesadzenie w którąkolwiek stronę działa wprost przeciwnie niż mogłoby się wydawać. Dlatego tak często piszemy, żeby na olej patrzyć jako na całość w którą firma produkująca (olej i/lub dodatki na których bazuje) włożyła dużo czasu i pieniędzy na opracowanie. A nie tylko przez pryzmat pojedynczej wartości z karty parametrów czy obecności (bądź nie) jakiegoś pierwiastka w analizie.

Mam w którejś z bibliotek całkiem ciekawe podsumowanie dotyczące tego tematu (ZDDP i tribofilmu), postaram się je streścić i zamieścić z przykładami - może trochę więcej się wyjaśni.
 
Gdzie który rodzaj ma zastosowaniei jakie są ich własności?
 
Raczej ICP nam na to pytanie nie odpowie, ale to są tylko przykłady np. są do silnika wysokoprężnego dedykowane.
 
Zależy mocno od kierunku jaki przyjęto w zastosowaniu ZDDP. To jest mocno wszechstronny dodatek: od ochrony przeciwzużyciowej, przez przeciwutleniacz aż do inhibotora korozji. Z ICP dowiemy się że jest i w jakich ilościach, ale dlaczego i do czego głównie go zastosowano to nie wiadomo.

Ciekawe w ZDDP jest też to, że tribofilm może być bardzo gruby, ale faktyczna warstwa dająca maksymalną ochronę jest zawsze taka sama. Maks dla ZDDP to chyba 140 nm, ale nawet przy tak grubym tribofilmie ochronę zapewnia tylko "ostatnie" 50nm. Więc chwalone tu często oleje z dużą ilością ZDDP nie dają "większej" ochrony niż te z mniejszą ilością. Po prostu ZDDP wykorzystano w nich także jako dodatek z inną funkcjonalnością, który w olejach z mniejszą ilością ZDDP mogą spełniać inne dodatki.
 
Jako ciekawostkę podam, że niektóre płukanki są napakowane ZnDDP jak np. Millers Engine Flush. Info z etykiety.

Tec2000 również -> https://tec2000.pl/wp-content/uploads/2020/06/KARTA_CHARAKTERYSTYKI_EF.pdf
Phosphorodithioic acid, mixed O,O-bis(iso-Bu and pentyl) esters, zinc salts - tutaj chowa się nasz pacjent być może jako zmodyfikowana sól cynkowa.

Oryginalny, homogeniczny ZDDP występuję pod: CAS number 68649-42-3

Polecam również ten dokument mówiący wprost: albo chronimy albo ekologizujemy: http://www.millersoils.pl/wp-content/uploads/2012/11/ZDDP-PL.pdf
 
No nie, te dokument mówi że brak ZDDP czy jego niższe poziomy wymagają innego utwardzania powierzchni wałków niż w wypadku zastosowania olejów z wysokim ZDDP. I że to nie jest problem w silnikach samochodów osobowych, a tylko może być problemem jeżeli stosuje się takie oleje w sporcie i w zabytkowych samochodach.

Nie pisz takich rzeczy, bo ludzie będą bali się zalewać nowoczesne oleje i będzie najazd na allegro w poszukiwaniu olejów z lat 90 :D
 
To prawda, aktualnie nie ma potrzeby stosować wysokiego stężenia ZnDDP (absolutne min. ca. 500 P ppm). Przypomnę również, że to dodatek wielofunkcyjny, wysokie stężenie nie jest aktualnie wymagane, stosuje się mieszankę wraz z innymi dodatkami, gdzie dochodzi do synergii, dodatkowo niektóre przepisy mają tzw. aktywatory np. związków Mo.
 
No nie, te dokument mówi że brak ZDDP czy jego niższe poziomy wymagają innego utwardzania powierzchni wałków niż w wypadku zastosowania olejów z wysokim ZDDP. I że to nie jest problem w silnikach samochodów osobowych, a tylko może być problemem jeżeli stosuje się takie oleje w sporcie i w zabytkowych samochodach.

Nie pisz takich rzeczy, bo ludzie będą bali się zalewać nowoczesne oleje i będzie najazd na allegro w poszukiwaniu olejów z lat 90 :D
To fakt, nowe dodatki przejmują skutecznie rolę AW czego najlepszym przykładem jest nowa norma 504.00/507.00 v.2020 wg mnie mistrzostwo jeśli chodzi o użytkową ocenę jakości oleju. Niemniej cynku nie wyeliminujemy z oleju. I słusznie zauważacie, że jego poziom ma krytyczne znaczenie - przedawkowanie nie służy. Co innego jako dodatek właśnie do płukanki - to dobry pomysł, żeby wykluczyć potencjalne uszkodzenia powierzchni w przypadku tarcia metal-metal.

Cały czas jednak nurtuje mnie fakt, czy zalanie oleju z większą ilością ZDDP i wytworzenie warstwy na powierzchni metalu jak jest trwałe? Tj. po interwale powiedzmy 2kkm na ciepło czy po zmianie oleju na mid-saps powierzchnia nadal jet chroniona przez cynk.
 
Last edited:
Kiedyś na forum padło stwierdzenie (posty z 2019 r.), że im więcej ZnDDP w oleju silnikowym, tym niekorzystniej dla łańcucha rozrządu. Z czego to wynika i ewentualnie co jest wówczas korzystniejsze w oleju silnikowym dla łańcucha rozrządu ?
 
Last edited by a moderator:
@poziom1989 o jak wysokim stężeniu mowa? Czy ok. 1000 ppm to dużo?
 
Dajcie se siana z takimi rewelacjami. Potem się dziwicie , że ktoś szuka się oleju z Mo czy B czy z czym tam jeszcze, zamiast oleju z wymaganą normą.
 
Które to oleje,możesz podać kilka przykładów?
 
Cynk z zddp sprzyja rozciąganiu łańcucha, tak samo sadza i kwasowe środowisko, związki boru i niektóre związki molibdenu zapobiegają temu.
Wartości, jakie zostaną tu osiągnięte maja znaczenie "czysto laboratoryjne".
 
Cynk z zddp sprzyja rozciąganiu łańcucha, tak samo sadza i kwasowe środowisko, związki boru i niektóre związki molibdenu zapobiegają temu.
Czyli jaka ilość cynku w oleju jest odpowiednia w silniku z łańcuchem .
Da się to jakoś określić.
 
@Hubert1 optymalnie ca. 700 ppm lecz P. Ale trzeba zachowac odpowiedni stosunek Mo do Zn tzn. 0,2:1 oraz Zn do P +/- rowny 1:1.

@sprajt2 ale po to sa testy na silnikach itp., aby pracowac nad formulacjami i je udoskonalas, testowac.
 
W API SP jest test łańcucha. Ciekawe czy w każdym takim oleju znajdzie się Molibden 🤔
 
Back
Top