• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dacia Duster 1.0Tce LPG 2021

R70

Użytkownik
Samochód
Dacia Duster II FL 1.0Eco-G euro6d, RENAULT Captur 1.2TCE EDC 120KM Euro5
Marka samochodu
Dacia Duster 1.0 Tce LPG PF
Budżet/ile litrów
300pln/4.1L
Styl jazdy
Silnik
1.0
Data produkcji
2021
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
Nie zauważyłem
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0w20 RN17fe, 5w30 RN17
Jaki olej masz obecnie
OEM -zalany fabrycznie
Sposób eksploatacji zdecydowanie spokojny. Większość na LPG.
Bardziej rozglądam się za 0w20 RN17FE.
Samochód jest objęty umową serwisową i kolejna zmiana będzie robiona w ramach umowy. Podejrzewam że zalany będzie wtedy Castrolem albo Elfem 5w30 RN17, ale jako że cena oleju w ASO jest z dokładnością do 20zł za 4L taka sama, więc być może będę mógł zaproponować kontynuację 0w20 RN17fe - Castrol albo ELF
 
Jakieś mocne przekonanie w kierunku RN17FE? Użytkowanie w bardzo niskiej temperaturze? MyDacia tak pokazuje? Kilka wątków było na temat samochodów Reno i raczej ciężko będzie na podstawie doswiadczenia zaproponować jakiś RN17FE. RN17 mamy na forum kilka zanalizowanych jak i używanych.
 
Na gwarancji to ja bym zalał shella RN17
 
Użytkowanie w bardzo niskiej temperaturze?
A to tylko po to stosuje się oleje o niskich lepkościach?

więc być może będę mógł zaproponować kontynuację 0w20 RN17fe - Castrol albo ELF
Jeśli serwis to klepnie i manual do tego silnika dopuszcza taką lepkość, to nie powinni robić problemów i jak najbardziej możesz zastosować olej o takiej lepkości.
 
Dzięki za zainteresowanie :)
MyDacia dla mojego VIN obecnie zaleca tylko olej RN17fe, ale w manualu mam podane RN17 5w30, albo RN17fe 0w20. Nie jest natomiast dozwolony RN17RSA. Rozmawiałem z ASO i tak jak napisałem - leją 0w20 albo 5w30 Castrol ewentualnie ELF. Oba kosztują w ASO ok. 85zł/L

Ravenol:
RNF SEA 0w-20 CleanSynto
albo
RNV SEA 5w-30 CleanSynto

Castrol:
GTX 5W-30 RN17, ale wersja RN17fe występuje tylko jako produkt RN-SPEC GROUPE RENAULT - czyli nie jest objęte doborem oleju na stronie Castrola

SHELL:
Helix Ultra Professional AR-L 0W-20 tylko - nie ma alternatywy

MOTUL:
SPECIFIC 17 FE 0W-20

ELF rekomenduje:
EVOLUTIOION FULL-TECH R FE 0W-20

Tyle mi na razie przyszło do głowy :)
Generalnie - niektórzy producenci rekomendują tylko olej RN17fe 0W-20, pomimo tego że mają w fercie RN17 5W-30. Wydaje mi się że ASO nie będzie robiło żadnych problemów jeśli olej będzie w odpowiedniej lepkości i będzie zgodny z normą. Pytanie który najlepiej chroniłby silnik, przy spokojnej eksploatacji. Zakładam przebiegi do 15tyś - max 12miesięcy. Być może zweryfikuję swoje założenia, robiąc niebawem analizę oleju przepracowanego (jaką powinienem zlecić ?), ale do tej pory moje samochody miały taki interwał i żadnemu nic nie dolegało.
Zakładam dolanie do oleju ML Ceratec-a który do tej pory służył mi w samochodach od ok. 8 lat i zawsze silnik równo i cicho pracowały, mało paliły, nie wymagały dolewek ale nie wiem czy już, przy przy następnej wymianie ?

Zakładam także że przy wyborze, istotna będą opinie, dostępność ale i cena - jeśli oleje miałyby być podobnej jakości, to po diabła przepłacać ? ;)

Doszukałem się że ELF ma najwyższy wskaźnik TBN - na poziomie 10.2. Nie wiem, czy nie byłby to dobre przy jeździe na LPG ?
 
Last edited:
Mamy analizę Shella RN17 która wypada bardzo dobrze i taki bym zasugerował.

W oficjalnej dystrybucji kosztuje 41 zł za litr.
 
Nie patrz na TBN bo to dla Ciebie nieistotne, norma C3 wymaga żeby było więcej niż 6, a czy będzie 7 czy 10 to kompletnie nie ma znaczenia. Skróć interwał na max 10 tys. km, ja bym poszedł na Twoim miejscu w 0w20 i wybrałbym Shella. Dodatki typu Ceratec albo inne to raczej już po gwarancji, ewentualnie jak bardzo chcesz na gwarancji to dopiero jak się silnik dotrze, wg. tego co wyczytałem na tym forum to można przyjąć, że bezpiecznie będzie po przejechaniu 15000 km. Natomiast do każdej wymiany oleju zastosuj płukankę, możesz dać coś lepszego niż te tanie naftowe, ja polecam Archoil AR2820.
Polecam też zrobić pierwszą wymianę oleju przy przebiegu ok. 2 - 3 tys. km.
W mojej Dacii jak zmieniłem olej przy przebiegu 1500 km to było dużo opiłków w filtrze, a olej mienił się tak jakby dosypać srebrnego brokatu. Kolejna wymiana już było czysto.
 
A to tylko po to stosuje się oleje o niskich lepkościach?

Nie, ale kiedy producent dopuszcza trzy możliwe typy oleju do tego silnika, to pozostałe cechy 0W20 są mniej znaczące. Jeżeli coś istotnego pomijam w tej sytuacji, proszę o edukację 👍

Dzięki za zainteresowanie :)
MyDacia dla mojego VIN obecnie zaleca tylko olej RN17fe, ale w manualu mam podane RN17 5w30, albo RN17fe 0w20.

MyDacia do samochodu żony, Sandero III Stepway 1.0 LPG, podaje RN17. Ciekawią mnie kryteria tychże sugestii do tego samego silnika. Jeżeli kolega zdecyduje się na RN17FE i zostanie troche w bańce, i będzie możliwość zrobienia VOA to się dołącze. Sam się zastanawiałem pomiędzy RN17 a RN17FE i wybrałem RN17 z interwałem 7.5kkm bo RN17 ma rozsądną cenę i dobrą dostępność.
 
Sądzę że stanie na którymś oleju RN17fe i bardzo możliwe że będzie w kupiony w bańce 5L także spokojnie zostanie coś na ewentualne dolewki - oraz do analizy.
Tak jak napisałem, być może będę chciał zrobić test oleju przepracowanego żeby zobaczyć czy jeszcze skrócić interwał zmiany czy jest wystarczający.

Interwał 7.5tyś w pewnych warunkach optymalny, ale u mnie wydaje się że tylko niepotrzebnie obciążałbym środowisko, dlatego będzie 10, 12.5 albo 15. 10 albo 15 dobrze się wpiszą w umowę serwisową - czyli robiłbym jedną albo 2 dodatkowe wymiany pomiędzy planowanymi w ramach umowy. Nawet 15tyś to skrócenie o połowę interwały maksymalnego zalecanego przez wszystkich producentów olejów. Moje warunki eksploatacji samochodu z racji wielkości miasta w jakim mieszkam oraz typowych przebiegów, na pewno nie nazwałbym "ciężkimi" ;) Zobaczymy - na razie zrobiłem test "jednokroplowy" i proszę o opinie ekspertów jak to wygląda wg tego prostego testu ?
Co do płukania silnika, to praktycznie zawsze stosuję Liqui Moly Engine Flush Pro Line 2662. Ceratec-a zakładam zalać właśnie po 15tyś km - po zmianie oleju. Nie wiem tylko czy będzie go ewentualnie "widać" przy spuszczaniu przepracowanego oleju przy kolejnej wymianie ? Może dopytam znajomego z ASO - co oni na to ?
 
Last edited:
Jak chcesz zalać cerateca czyli wprost wbrew zaleceniom producenta, to po co trzymać się olejów z RN17? Tak czy tak w razie fakapu silnika nie przyznasz się że w misce pływa coś niezgodnego z instrukcją. Jeśli ASO zrobi analizę oleju to przegrałeś a jeśli nie to wygrałeś.

Po dotarciu zalej 5W30 C3 na gotowo z dodatkami i już. Orlen XD, Lotos C2/C3, jak chcesz drogo to jakiś LM albo Magnatec. Będzie dobrze. Każdy olej spełniający MB 229.52 spełni RN17 z zapasem.
 
Dziękuję za informację. Analizę w takim razie zrobię bliżej zmiany, tylko nie wiem czy będzie miała duży sens jeśli nie wiem dokładnie producent zalał nowy silnik ?
 
pozostałe cechy 0W20 są mniej znaczące
Wręcz przeciwnie. Niskie lepkości mają niezaprzeczalne zalety, takie, jak chociażby szybszy odbiór ciepła z miejsc narażonych na wyższą temperaturę.


Narosło wiele nie potrzebnych opinii na temat olejów niskiej lepkości. Nie pomagają w tym osoby uznawane za autorytety na YT, które w żartach wygłaszają opinie w stylu "tłusta woda po parówkach".

Pytanie który najlepiej chroniłby silnik, przy spokojnej eksploatacji.
Wszystkie w równym stopniu.

Zakładam dolanie do oleju ML Ceratec-a który do tej pory służył mi w samochodach od ok. 8 lat i zawsze silnik równo i cicho pracowały
Wygłuszenie komory silnika da ci to samo. Nie widzę sensu stosowania.

Doszukałem się że ELF ma najwyższy wskaźnik TBN - na poziomie 10.2. Nie wiem, czy nie byłby to dobre przy jeździe na LPG ?
Trudno powiedzieć, ale raczej nie ma to większego znaczenia. Szczególnie jeśli tankujesz LPG na stacjach sprawdzonych, żadnych typu firma "krzak LPG" bo jest 2gr taniej, niż na Auchan, LeClerc, czy Orlen.

Co do płukania silnika, to praktycznie zawsze stosuję Liqui Moly Engine Flush Pro Line 2662
Prawidłowo. Plus interwały 10 tysięcy i święty spokój.
 
Wręcz przeciwnie. Niskie lepkości mają niezaprzeczalne zalety, takie, jak chociażby szybszy odbiór ciepła z miejsc narażonych na wyższą temperaturę.

Dzięki. Tak, to wiem. Ale... wychodząc z założenia, że producent dopuszcza 0W20, 5W30 i 0W40 przy gwarancji na 5lat i 150kkm przebiegu, wnioskuje, że każdy z tych olejów spełni swoją robotę jeżeli chodzi o odbiór temperatury.

Od razu pytanie, na przykład, taki Shell AR-L RN17 który ma MRV i CCS mniejsze niż Ravenol 0W20 RN17FE, czy to nie znaczy, że nie będzie spełniał założenia szybszego dotarcia gdzie trzeba oraz odprowadzenia ciepła z miejsc narażonych?
 
Tak, każda lepkość dopuszczona przez producenta będzie ok. Wg mnie im niższa lepkość tym lepiej.

MRV i CSS są mierzone w granicznych temperaturach dla oleju. W rzeczywistej eksploatacji w naszych warunkach nie mają znaczenia. Jak będziesz się zimą do Finlandii wybierał to wtedy takie rozważania :)
 
Od razu pytanie, na przykład, taki Shell AR-L RN17 który ma MRV i CCS mniejsze niż Ravenol 0W20 RN17FE, czy to nie znaczy, że nie będzie spełniał założenia szybszego dotarcia gdzie trzeba oraz odprowadzenia ciepła z miejsc narażonych?
Nie ma to żadnego znaczenia.
 
Dzięki. Nagonka internetowa na 0w20 trochę mnie odstraszała.
Przemyślałem temat ewentualnego rozcieńczania paliwem (ale w 1.0tce w przeciwieństwie do 1.2TCE jakoś nie czuję paliwa w oleju) i wydaje mi się że przy mieszanej eksploatacji pewnie systematycznie Pb zdąży odparować, zwłaszcza że ten silnik bardzo szybko przełącza się na LPG więc raczej nie ma co spływać do oleju. Nie grozi mi raczej za wysoka temperatura oleju, bo nawet na autostradzie poruszma się poniżej max dopuszczalnej prędkości i nie czuję frajdy z bicia rekordów w przyspieszaniu (nie taki samochód i nie takie przeznaczenie) . Zakładam mi się ze zyskam na szybszym i lepszym smarowaniu po zimnym starcie, w niskich temperatura (samochód nie garażowany), do tego szybsze nagrzewanie zimą (i przełączani sie na LPG), a poza tym mniejsze opory silnika więc mniejsze spalanie, przy dobrym zabezpieczeniu silnika.
 
Last edited:
@poziom1989 dzięki. W takim razie daruję sobie.
A czy po zalaniu nowym olejem uważasz za sensowne zrobienie analizy świeżego oraz po przejechaniu założonego dystansu drugiej - już przepracowanego i na tej podstawie określenie czy interwał jest dobrze dobrany ?
 
Back
Top