• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dacia Duster 1.0Tce LPG 2021

R70

Użytkownik
Samochód
Dacia Duster II FL 1.0Eco-G euro6d, RENAULT Captur 1.2TCE EDC 120KM Euro5
Marka samochodu
Dacia Duster 1.0 Tce LPG PF
Budżet/ile litrów
300pln/4.1L
Styl jazdy
Silnik
1.0
Data produkcji
2021
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
Nie zauważyłem
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0w20 RN17fe, 5w30 RN17
Jaki olej masz obecnie
OEM -zalany fabrycznie
Sposób eksploatacji zdecydowanie spokojny. Większość na LPG.
Bardziej rozglądam się za 0w20 RN17FE.
Samochód jest objęty umową serwisową i kolejna zmiana będzie robiona w ramach umowy. Podejrzewam że zalany będzie wtedy Castrolem albo Elfem 5w30 RN17, ale jako że cena oleju w ASO jest z dokładnością do 20zł za 4L taka sama, więc być może będę mógł zaproponować kontynuację 0w20 RN17fe - Castrol albo ELF
 
Graniczny poziom HTHS jest coś poniżej 2.0, więc nie ma czym się za bardzo przejmować.
Na tak, ale wiele razy tu padło że złoty "środek" to ok 2.6 a niż wartości zbliżają sie do niebezpiecznych - więc przyjąłem że olej ze zmierzonym 2.6-2.7 będzie bezpieczniejszy
Post automatically merged:

A po co Ci "mocny" indeks?
Przyjąłem żę bardziej stabilna w funkcji temperatury lepkość to zaleta a nie wada. Źle przyjąłem ?
Post automatically merged:

Wielokrotnie pisaliśmy, że porównywanie danych uśrednionych z kart, czy nawet z analiz ma średni sens.
To na jakiej podstawie wnioskować ?
 
YACCO LUBE RN-17 FE ?
najtaniej znalazłem 246zł - ale to akceptowalna kwota :)

czy 6 w teście - czyli Motul ?
 
Last edited:
Źle przyjąłem
Trzeba wiedzieć, jaki VII został zastosowany w formacji, oraz pamiętać on tym, że zbyt wiele może być na dłuższa metę szkodliwe w postaci depozytów.

więc przyjąłem że olej ze zmierzonym 2.6-2.7 będzie bezpieczniejszy
Dałem wyżej link do całego tematu zbiorczego. Myślę, że wartość nieznacznie poniżej 2.6 nie będzie szkodliwa.
 
@R70 Mozna rzucic okiem na wlasciwosci fizyko-chemiczne, lecz trzeba miec wiedze, aby poprawnie je interpretowac. Czasem mniej/wiecej nie znaczy lepiej.

@Zielony34 zalezy w jaki sposob te wysokie VI zostalo osiagniete, jak w duzej mierze mieszanina olejow bazowych to mozna to zaakceptowac. Rowniez zalezy od zastosowanego VM, dlatego chetnie powtorze ogolna zasade: Im mniej, tym lepiej.

nieznacznie poniżej 2.6 nie będzie szkodliwa
Tu juz kwestia dodatkow AW/FM.
 
Dałem wyżej link do całego tematu zbiorczego. Myślę, że wartość nieznacznie poniżej 2.6 nie będzie szkodliwa.
Ok. doczytałem - ale napisałem skąd moje założenie:)
@R70 Mozna rzucic okiem na wlasciwosci fizyko-chemiczne, lecz trzeba miec wiedze, aby poprawnie je interpretowac. Czasem mniej/wiecej nie znaczy lepiej.
Nie czuję żeby mi to coś pomogło ;)
 
Last edited:
VI wedlug mnie najlepiej +/− 150-180.
Kurcze... staram się czytać ze zrozumieniem. Ale jak widać mój poziom wiedzy jest jaki jest. Index lepkości to index lepkości ;) skąd ja mam wiedzieć że to "VI" ;)
Doszukałem się - dzięki za opinię eksperta :)
 
Olej kupiony (1L/45zł) i zmieniony w ASO (wpis w historii samochodu w okresie trwania umowy mile widziany) :)
Na razie pomimo najmniej korzystnych warunków pracy takiego oleju (37stC) nic niepokojącego nie widać - wydaje się że samochód mniej spala paliwa na luzie (żeglowanie z prędkością 30km/h, silnik pracuje na wolnych obrotach - poprzednio komp pokazywał 2-2.1L/100, teraz 1.6-1.8/100).
 

Attachments

  • shell_0w20.jpg
    shell_0w20.jpg
    99,5 KB · Odwiedzin: 101
Na razie pomimo najmniej korzystnych warunków pracy takiego oleju (37stC)
Są to standardowe warunki pracy. Olej jest całoroczny.
 
W polskim klimacie to chyba jednak najgorsze ;) Stawiaj chyba największe wymagania układowi chłodzenia oleju..

Przyznam że jeszcze kilka miesięcy temu w życiu bym się nie zdecydował na zastąpienie 5w30 -> 0w20, ale lektura tego forum i linkowanych materiałów spowodowała otwarcie na "nowe" ;)
 
Last edited by a moderator:
W polskim klimacie to chyba jednak najgorsze
W USA na takich samych lepkosciach już dawno temu jeździli. W cieplejszych stanach również i były to tak z 6x większe silniki, niż ten twój 1.0, więc spokojnie.
 
prawda :)
 

Masz rację :)
Już doczytałem się na tym forum, że obecnie ważne jest żeby samochód był sprawny -m.in. żeby miał sprawny system chłodzenia - w tym kontroli temp. oleju. A wtedy wszystko będzie ok, tym bardziej że jak sprawdzałem do mojego silnika 0w20 jest zalecane bezwarunkowo.


Kolejny wybór jest nadal aktualny (następna zmiana już ramach umowy serwisowej) jest znacznie zawężony do:
1. albo 3. z tej listy
ponieważ takie oleje będę miał do wyboru (prawdopodobnie).
Biorąc pod uwagę że GTX Castrola to podstawowa linia olejów, a FULL-TECH Elfa jest w gamie pozycjonowana wyżej, to skłaniałbym się w kierunku Elfa. Ale mam czas na wybór -może koledzy coś podpowiedzą ? :)
Nie było marudzenia w ASO, że lejesz to co oni nie leją ? ;)
Za długo się znamy i szanujemy w kilkoma osobami z ASO w Nawrot Długołęce żeby ktoś kręcił nosem :) Jeszcze zrobili mi taką cenę że nie warto było zmieniać oleju w lokalnych warsztatach :)
 
Last edited:
To zadne porownanie...

Bardziej stwierdzenie, ze nawet taki 0W-16 mozna stosowac w szerokim zakresie temperatur.
 
Nowy olej w dusterze ma za sobą prawie 1.5tyś km a próbka nowego 100ml czeka na koniec urlopów na analizę. Czy mając kolejną próbkę tego samego, ale przepracowanego oleju po 10-12tyś km będziemy mogli określić właściwy interwał wymiany (przy podobny sposobie eksploatacji) ?
 
Back
Top