• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Skoda Citigo 1.0 44 kW

Kennoway

Nowy użytkownik
Samochód
Skoda, Citigo, 1,0 60KM
Marka samochodu
Skoda Citigo
Budżet/ile litrów
4 litry
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.0 44 kW w gazie
Data produkcji
2017
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie wiem
Pobór oleju na 1000 km
Nie wiem
Jakiego oleju wymaga instrukcja
VW 502.00
Witam,
Kupiłem Skoda Citigo 1.0 44 kW z 2017 r. z gazie i planuję wymianę oleju silnikowego i innych płynów eksploatacyjnych. Poprzedni właściciel nie pamiętał jaki olej był zalany do silnika i kiedy to było... W instrukcji obsługi samochodu wyczytałem, że norma producenta dla tego modelu auta to VW 502.00. Wyczytałem na forum Skody, że polecają olej 0W-40 tylko nie wiem czy warto tego typu olej zalać do auta które ma na liczniku blisko 300 tys. km.
Proszę o jakieś sugestie co do wyboru oleju. Nie zależy mi na tym aby zaoszczędzić jakieś 30 zł na 4 l oleju. Chcę zdroworozsądkowo podejść do tematu i liczę na Waszą pomoc
 
Rozumiem, że dla mnie jako laika w temacie olejów silnikowych różnice między 0W a 5W przy zimnych startach mogą być niezauważalne. I pewnie będą. Analizując wszystkie odpowiedzi jakich mi udzielono zastanawiam się nad zaproponowanym przez szoszo 0W40 Castrol Edge i zastosowaniem płukanki postojowej, o której wspominał orzeszpole.
Mam nadzieje, że to wpłynie pozytywnie na silnik mojego citigo :)
 

Attachments

  • Screenshot_20230423_210140_Opera.jpg
    Screenshot_20230423_210140_Opera.jpg
    400,2 KB · Odwiedzin: 126
Przecież soszo napisał, że nieco no i wykres potwerdza, że nieco
 
Ostatni raz:

KV to duże ułatwienie. Nie mówi wszystkiego, brakuje innych danych o których wspominałem.
 
Troche danych jest. To dział doboru oleju, możnaby konkretniej.
Zaproponowany przez @soszo Castrol 0w40:
Screenshot_20230423-224530_Drive.jpg
Screenshot_20230423-224612_Drive.jpg


Jest grupa IV, jest ccs, jest VI, mozna obliczyć KV0. @poziom1989 dlaczego nie będzie łatwiejszego zimnego startu na Castrolu w stosunku do Specola 5w40 który wrzucił @SACZI w kalkulator lepkosci?
 
Może po niemiecku napiszę?

Charakterystyka płynu, jakim jest 0W-40 stawia pewne ograniczenia! To juz trudne kwestie, nie wystarczy wlać olej do słoika, przekręcić go i obserwować. Trzeba mieć wiedzę w szerszym zakresie m. in. plastyczności płynów. Nie wchodzę w szczegóły, bo to bez sensu. Zakładając, że w prostych obliczeniach inny 0W-40 wyjdzie korzystniej to nie gra żadnej roli, to są tak małe różnice. Np. różne typy VMs będą inaczej reagować. Inaczej się również będzie zachowywać mieszanina czystych olejów bazowych w szczególności reologicznie. Nie wszystkie dane są dostępne od ręki. Ciężko wam to zaakceptować?

Najlepsze wyniki uzyskają 0W-16, 20 itp. To są optymalne oleje jak to określacie na "zimne starty" oraz przede wszystkim w okresie zimowym. Taka lepkość spokojnie może bazować tylko i wyłącznie na gr. IV, gdyż obniżenie lepkości eleminuje/minimalizuje wady tej grupy olejowej.

_________________________________________
 
Jeszcze raz. Spróbuj zrozumieć, że to o czym napisałem doświadczyłem na własnych silnikach stosując oleje o różnych lepkościach. Po prostu widać i czuć wg mnie start zimnego silnika porównywalny jest na oleju 5W30 i 0W40. Na 5W40 już jest nieco gorzej, a na 10W40 dużo gorzej.

Obstawiam bez naukowych teorii, że na 0W16 będzie jeszcze lepiej ale nie próbowałem jeszcze takiej lepkości.
 
Na pewno dla przeciętnego usera będą dostępne w TDS, które ledwie zaciągnie z www producenta w formie pdf takie parametry jak KV0 czy wynik pompowalności ASTM D4684 dla porównania.

Chyba, że hasłem będzie wynik z obliczeniem liczby Sommerfelda.
 
Ja Was pogodzę - proponuję ENEOS X PRIME 5W30. Lepkość KV40=39 cSt... Git na zimne starty? Wiadomo, że 0W20 jeszcze lepszy, ale jak ktoś ma obawy...
 
Last edited:
Rozmawiamy o olejach do tytułowej skody i różnic między lepkościami 5W40 vs 0W40. Zaproponowałem Castola Edge A3/B4 API SP (Mam nadzieję że takie już są w sprzedaży) i Mobil1 FS 0W40. W tych olejach występuje VI grupa , w mobil zaś jak to w mobilu mix wszystkiego. Macie lepsze propozycje? To dawajcie.
 
Rozmawiamy o olejach do tytułowej skody i różnic między lepkościami 5W40 vs 0W40. ...
Przyjmij do wiadomości, że analiza TYLKO KV w kontekście pompowalności i tzw "zimnych startów", mówi niewiele lub nic.
@poziom1989 opisał to dokładnie i nie ma tu więcej co dywagować...
SAE40 to ogólnie zbyt duże lepkości i w tego typu zastosowaniach są po prostu złe.
Chcąc cokolwiek poprawić, trzeba stosować choćby SAE30 z HTHS 2.9-3.1, a najlepiej SAE20.
Można stosować i 0w40 i 5w40, ale spektakularnych efektów z tzw zimnymi startami oczekiwać nie ma co!
Castrol Edge jest dobrym wyborem, ale to nietani olej, więc decyzja należy do OP.
Rozważyć również można Shell Helix Ultra w obydwóch lepkościach.

Macie lepsze propozycje? To dawajcie.
Tak.
0w20 508/509, 5w30 C2 lub chociaż 5w30 API SP/ILSAC GF6, ale "takie oleje nie są przewidziane w instrukcji", więc OP nawet na taką propozycję nie zwróci uwagi.
Sam silnik to potwór z 60KM mocy i 90 Nm momentu nie wymaga oleju z HTHS>3.5 ...
 
Przyjmij do wiadomości, że analiza TYLKO KV w kontekście pompowalności i tzw "zimnych startów", mówi niewiele lub nic.
Dokladnie. SAE J300 praktycznie sie nie nadaje do okreslenia, daje z grubsza informacje w przyblizeniu.

Kolejna istotna kwestia to np. CCS nie sa wstanie okreslic dylatacji (wzrost objetosci plynu spowodowany scinaniem).

0w20 508/509
Przepis Infineum jest niezly dla tego OEM (chodz sam nie jestem zwolennikiem), ktory przewiduje mieszanine Yubase 4 +, PAO 6 cSt, VM HSD czyli star polymer (niski SSI, wysoki wskaznik zageszczenia) oraz z OFM (C9440) z aminowym AO. Podoba mi sie ten przepis.
 
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Nie spodziewałem się tak żywej dyskusji w tym temacie.
Postanowiłem wybrać 0w40 Castola Edge A3/B4
 
Nie wiem tylko czy da radę ten olej w tym kipiącym mocą potworze.
Ejj... bo jeszcze nie zamówiłem :p Miało być zdroworozsądkowo, a widzę że mój wybór dla niektórych to przerost treści nad formą. Ten silnik nie potrzebuje takiego oleju? Jestem jeszcze bardziej zielony i niezdecydowany niż przed napisaniem tęgo wątku :)
 
Back
Top