• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Valvoline MaxLife 5W-40

To akurat olej nie dla mnie, ale ja chciałbym "widzieć" te specjalne własności dla "starszych" silników.
Gdzie one są i czy taka analiza (lub w ogóle jakakolwiek) jest w stanie je wykazać.
Bo póki co, to olej podobny do każdego innego.

Sa dodatki na uszczelnienia, utrzymują je w dobrym stanie, przy pomocy podstawowej analizy nie widoczne. A który olej je posiada i w jakiej ilości? Tajemnica. Estrow ten olej nie posiada, przy nawet ok. 2 % na spektroskopii było by widać absorbcje w konkretnych regionach.
 
A z tego wykresu widać jaki rząd wielkości i czy wogóle jest kilka % PAO?
 
Last edited by a moderator:
@morfe1 można używać lotosa w nowszych konstrukcjach, niższy popiół :)
W Euro 6 da rade nawet
 
A z tego wykresu widać jaki rząd wielkości i czy wogóle jest kilka % PAO?
HC bez wyraźnego udziału PAO bo niestety ze spektrum ir nie jesteśmy w stanie określić precyzyjnie z dokładnością do kilku procent ile PAO tam jest. Olej dokładnie taki jak się mozna było spodzietwac po valvo.
 
Ale fala 722 w Valvo idzie wyżej niż w Orlenie, a zasada jest taka, że im większy pik, tym olej "bardziej syntetyczny".
Tylko, czy 0,45 vs 05 to tylko inne HC, czy w Valvo dolali odrobinę PAO?
(Eneos miał chyba 0,55)
 
Niestety to nie takie oczywiste, nawet obecność estrow wpływa na absorpcje w tym obszarze, również PAO niskolepkosciowe dają z reguły wyższe "piki".

Dlatego się powtórzę, do tego służy chromatograf gazowy.
 
A analiza z tego chromatografu jest droga, więc sens takich analiz do celów amatorskich jest znikomy ...
 
Na podstawie ir można stwierdzić jedynie zawartość PAO w widelkach. Eneos mial 0,59 i to też nie byl olej na bazie PAO, a z dodatkiem PAO. Imo kolo 40% ale równie dobrze moze tam być 30% albo 50%. 0,55 mialo PMO z zawartością PAO w okolicach 20%. W Valvo peak nie daje jednoznacznej informacji o PAO bo jest na granicy ale imo PAO tam nie ma w ilościach takich aby wpływało na jakość oleju.
 
1. Olej spełnia standardy dla 5w40 - chociaż lepkości 40/100C nie są najwyższe a więc jest ukłon w stronę ekonomii.
2. Pakiet dodatków charakterystyczny dla olejów "starszej generacji", wyższy poziom związków wapnia (detergenty), oraz ZDDP (cynk/fosfor)
Molibden jako dodatek redukujący tarcie - poziom wyższy niż standardowo (przeważnie 50-100 ppm). Może "wyciszać" silnik ;)
3. TBN 11,2 wysoki i bardzo dobry poziom, jak to w olejach starszej generacji opartych na większej ilości wapnia. Bardzo dobre właściwości neutralizujące w oleju. TAN - 0,44 - rekordowo nisko - czyżby błąd w badaniu?
4. VI - 172 dobra ale typowa wartość jak na olej tej kategorii, działa w szerokim zakresie temperatur.
5. Widmo - bazowo olej jest oparty na HC , jeżeli jest dodatek PAO to niewielki.

Olej dla starszej generacji silników, ze starszym pakietem dodatków - wysokim poziomem wapnia i ZDDP. Świetny stosunek TBN/TAN jeżeli parametry są prawidłowe (TAN). Bardzo dobre właściwości neutralizujące efekty spalania oraz utrzymujące czystość w silniku.
Olej bardziej z tych ekonomicznych, parametry 40/100C są blisko "trzydziestek".
 
No właśnie o takie informacje - wnioski są potrzebne po analizie.
Ja nie wymagam podania % zawartości PAO/Estrów na podstawie takiej analizy, a jedynie informacji, że może zawierać PAO/Estry.
Pomijam fakt w jaki sposób taki dodatek wpływa na własności oleju, a tym bardziej na ochronę silnika.
 
Ja o tym już pisałem kilka razy - olej mógłby być troszkę tańszy.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
 
TAN jest OK chociaż nawet niższe wartości są osiągalne;-)
 
Z tego co wiem to tam PAO nie ma ani kropli. Valvoline generalnie używa baz HC a PAO to u nich rzadkość w kilku wybranych olejach i najczęściej udział też nie jest wielki.
 
Na pewno PAO w niedużej ilości (ale ponad 20 procent) jest w Synpower XL-III C3 5W30 z normą 504/507 a także w 0W40. Na pewno jest też w tym 0W20 z normą 508/509 (norma to wymusza) i powinien byc też obecny w kilku innych 0W20 i 0W30. Synpower 5W40 z tego co mi wiadomo jest w całości HC.
Wiekszośc producentów daje PAO tak gdzie trzeba dać a jak nie trzeba to w większości przypadków PAO nie znajdziemy bo to tylko podnosi koszt produkcji a przeciętny użytkownik i tak nie bedzie w to wnikał a w większosci przypadków nie bedzie nawet wnikał z parametry tylko kierował się obiegową opinia o marce. Wiele osób traktuje Valvoline-a czy Motula jak produkty z wyższej półki. To w większości dobre produkty (niektóre nawet bardzo) ale w większości tez nie wybijają się poza dobry średni poziom. Plusem Valvolina na pewno jest korzystny stosunek cena/jakość i bardzo szeroka oferta.
 
To tak na chłopski rozum teraz :) dobry to olej?

Dobry HC za troszeczkę zbyt wysoką cenę. Średnia półka, bo są i lepsze i gorsze. Ja natomiast testuję go od tej strony "Max Life" mającej niby redukować pobór oleju. Czy to prawda, okaże się po zalaniu Meguina.
 
Valvo stosuje detergenty, które dają niski TAN w olejach full saps
 
Back
Top