• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

A3/B4 zamiast A1/B1

Obywatel

Użytkownik
Samochód
Rav4 III 2.0 Valvematic 3ZR-FAE
Witam. Olej, którego używam - Valvoline Synpower 5W30 - występuje w dwóch wersjach - jedna spełnia normę A1/B1, a druga A3/B4. Producent auta zaleca A1/B1. Czy mogę zamiast oleju A1/B1 zastosować wersję oleju spełniającą normę A3/B4?
 
Last edited:
Możesz, ale bardziej poprawną będzie norma A5/B5, która już w tym momencie jest zastępowana przez A7/B7.
Możesz również, ze względy na dostępność, zastosować olej z zestawem norm ILSAC GF5, API SN, Dexos1 gen2.
 
OK, dzięki za wskazówki. Zgadza się - Valvoline nawet podaje na wersji A1/B1, że jednocześnie ten olej spełnia normy A5/B5.

Czy zatem można założyć, że A1/B1 oraz A5/B5 to oleje niskolepkościowe, a A3/B4 standardowe?

Czy silnik w pewnych warunkach będzie miał lżej / ciężej na A3/B4?
 
Last edited:
To tak wprost nie działa lżej/ciężej. Oleje A5/B5 to oleje o niskiej lepkości (HTHS poniżej 3,5 cP). Tak po chłopsku i w dużym uproszczeniu są to oleje "lekkobieżne" o niskim współczynniku tarcia. Jeśli masz auto z podpisu powinieneś stosować olej w takiej właśnie specyfikacji. Jaki jest Twój cel w zmianie na A3/B4 bo szczerze nie rozumiem?
 
Chcę lać taki sam olej do obydwu aut. Drugie to Corsa E 1.4 z fabrycznym LPG i tam producent odradza oleje "lekkobieżne" i zaleca właśnie A3/B4 Dexos 2.
 
Oleje Dexos 2 to chyba C3 a nie A3/B4. Ty z tego co pamiętam już raz założyłeś temat odnośnie swojej Toyotki i tam już temat został wyczerpany i wszyscy Ci powiedzieli jak powinno być. Mam taką Corsę 1.4 i tam zalewam 5W40 C3. Masz bardzo prostą sytuację: do jednego auta producent zaleca lekkobieżne oleje, do drugiego producent nie zaleca. Moim zdaniem nie powinno się używać jednego rodzaju oleju w przypadku tych dwóch aut. Ale jak będziesz chciał to i wlejesz do obu 15W40, Twój wybór. ;)
 
Może łatwiej by było zastosować olej C2C3 do obu? Nie będzie lekkobieżny, ale do obu może być złotym środkiem.
 
Czyli jednak mogę ułatwić sobie życie wybierając do obydwu aut, np to:
Valvoline Synpower MST 5W30 C3

❓
 
Last edited:
@Obywatel, jakie dokładnie masz te samochody i z których roczników?
Bo jak dla mnie, to 5w30 A5/B5 lub Dexos1 gen2 to oliwa, która "obskoczy" obydwa jeździdła (Corsa o RAV4)?

Masz bardzo prostą sytuację: do jednego auta producent zaleca lekkobieżne oleje, do drugiego producent nie zaleca. Moim zdaniem nie powinno się używać jednego rodzaju oleju w przypadku tych dwóch aut.
Bo?
w naszym klimacie 5w40 jest optymalny.
Kolejne teorie spiskowe?
 
@Obywatel, jakie dokładnie masz te samochody i z których roczników?
Bo jak dla mnie, to 5w30 A5/B5 lub Dexos1 gen2 to oliwa, która "obskoczy" obydwa jeździdła (Corsa o RAV4)?

Rav4 III 2.0 Valvematic 3ZR-FAE rocznik 2012 - zalecany A1/B1

Corsa E 1.4 z fabrycznym LPG rocznik 2016 - zdecydowanie niezalecany A1/B1 oraz A5/B5. Zalecany Dexos 2 lub A3/B4 lub C3.
 
Czyli tak jak myślałem - A1/B1 w RAV4 to olej 0w20.
Ale jak to u Toyoty bywa, oni zalecają oleje od 0w20 do 15w40.
I tak naprawdę każdy silnik spalinowy może jeździć na takiej rozpiętości lepkości.

Ja Ci proponuję do obydwóch samochodów lać coś z norma Dexos1, czyli taki niskopopiołowy a5/B5.
Nie obawiaj się o silnik w Corsie, bo od pewnego czasu Opel D1 zalecał do Astr J 1.4T z roczników 2012, gdzie wcześniej jeździły na Dexos2.
Jak się nie przełamiesz do ww propozycji, to lej 5w30 C2+C3 do obydwóch samochodów.
 
Back
Top