• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Abarth 595

DeMeo

Użytkownik
Samochód
Abarth 595 ; BMW E38 ; BMW X2 X-Drive 18d ; BMW 328i E46
Marka samochodu
Abarth 595
Budżet/ile litrów
3 litry
Styl jazdy
Silnik
1.4 T-Jet 165KM
Data produkcji
2018
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
10W50
Jaki olej masz obecnie
Millers CFS NT+ 10W50
Fabrycznie auto zalane było Selenią Abarth 10W50 ale ze względu na dostępność i cenę od początku zalane Millersem.
Obecny przebieg 55000 km. Auto jeżdżone średnio na dystansach 30km w większości na drogach ekspresowych i trochę miasta.
Styl jazdy adekwatny do charakteru auta czyli dość ostro ale bez jakiegoś pałowania. Co byście koledzy polecili jako alternatywę dla Millersa w tej lepkości?
Czy jest coś równie dobrego/lepszego czy może raczej nie zmieniać? Lubię testować różne oleje i dlatego myślę nad zmianą. Myślałem ostatnio nad Ravenol RSE Racing Sport 10W50 USVO.
 
Ciekaw jestem dlaczego zalecają 10W, możliwe że są jakieś względy konstrukcyjne, chociaż w Abarthach poza turbo i programem to chyba wiele nie zmieniali. Może w Biposto, ale raczej nie w wersjach 165 KM. No, ale jeżeli tak jest to nie ma co walczyć z instrukcją.

10W-50 z górnej półki znowu za wiele nie ma, więc wybór masz ograniczony i jeżeli chcesz mieć coś dostępnego na miejscu to albo Millers bo rozumiem że jest w twoich okolicach albo Ravenol skoro go wspomniałeś.

Ja również jestem ciekaw dlaczego FCA do tego samego silnika zaleca różne oleje:

1. Tytułowy ABARTH - (również wersja 135KM) - Turbo IHI VL38 - olej 10W50
strona 140: Manual ABARTH

2. ALFA ROMEO MITO - moc 155KM - Turbo również IHI VL38 - lepkość 5W40
strona 246: Manual ALFA ROMEO

3. Fiat Bravo - wersja 150KM - turbo IHI VL36 (VL38 to następca VL36, tylko nie zawiera ołowiu - info od producenta, niektórzy twierdzą, że nie pęka tak, jak IHI VL36; teraz nie da się kupić VL36, więc jeśli jest wymieniane, to tylko na VL38) - lepkość 5W40
strona 229: Manual FIAT Bravo

4. ABARTH GRANDE PUNTO - moc 163KM - turbo, o ile się nie mylę również IHI VL38 - zalecana lepkość 5W40
strona 216: Manual ABARTH GRANDE PUNTO

Może producent stwierdził, że klient, który kupuje ABARTHA nie będzie jeździł delikatnie, więc zaleca olej 10W50. Być może to auto przy "cywilnym" użytkowaniu może jeździć na oleju 5W40. Analogicznie, jeśli ktoś zamierza "upalać" Bravo czy Mito, to być może można spokojnie zalać 10W50.

Co myślicie?
 
@Radek1983 dobrze kombinujesz, Abarth jest na pewno najbardziej bezkompromisowym samochodem który już fabrycznie może spokojnie dawać dużo frajdy na torze. Sam silnik to nie wszystko, liczy się wszystko dookoła, pojemność układu chłodzenia itd. z tego co kojarzę w 500'tkach jest ona bardzo mała coś ok. 4l. Ilość miejsca pod maską też gra jakąś tam rolę w termice, oczywiście nie tak dużą jak rozmiar turbo i np. zestrojenie. Znajomy który upala 695 pokazywał mi, że te auta fabrycznie mają tak agresywnie zestrojony zapłon, że od 4,5k rpm na zwykłym paliwie 95 (akurat Vpower) stukają i komp cofa zapłon, więc Abarth to jednak nie to samo co Bravo czy Mito, nawet jeśli wszystkie mają jako wyjściową jednostkę T-Jeta.
 
Ciekawe info z tym stukaniem...Ja mam Bravo z IHI VL38 i te ~164KM, ale strojone na RON95, jednak leje kilka litrów RON 100 Shella. Co do fabrycznych ustawień zapłonu, to mogę jedynie powiedzieć, że BRAVO ma 150KM na RON95. Natomiast MITO ma 155KM, ale już na RON98, podobnie ABARTH ma 160KM na RON95, a 165KM na RON98 - zapisy z manuala, co wskazuje na to, że producent dopuszcza zarówno RON95, jak i RON98 - sterownik się dostosuje. Inną sprawą jest to, że przy cofaniu zapłonu EGT rośnie...

MITO.PNG

ABARTH.PNG
 
Myślę, że nikt nie kupuje Abartha żeby jezdzić nim delikatnie. Z resztą tym autem nie da się spokojnie jezdzić. Nie ma co tego porównywać do Bravo nawet po programie. Abarth jest zupełnie inaczej zestrojony i ma ostrzejsze wałki. Do tego jak wiadomo miejsca pod maską jest bardzo mało i silnik dość mocno się grzeje. Czasami aż ciężko otworzyć maskę żeby się nie poparzyć.😄 Myślę, że dlatego olej jest 10W50.
Co do benzyny to staram się tankować zawsze V-power 100 bo różnica jednak jest nawet porównując to z paliwami premium z innych koncernów. Na Shellu nawet wydech jakoś tak bardziej basowo chodzi i strzela praktycznie przy każdej zmianie biegu. Na zwykłej 98 jest różnie. Co do oleju to może was zaskoczę ale ostatecznie zalałem Mobil 1 FS 5W50. Poczytałem na forum analizę i ma bardzo fajne parametry. Na zagraniczych forach Abartha też go leją i nikt nie narzeka. Będę wymieniał co 7 tyś km. Myślę, że motoru na nim nie zatrę😄
 
Back
Top