• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Akumulatory - wskrzeszanie do życia całkiem nieumarłych

Chciałeś zapewne napisać "I te małe ilości..." Trudno mi powiedzieć. Ale jak teraz piszę siedzę przy nowym, który był ładowany do 14,4V i jest teraz od od trzech dni podtrzymywany przy 13,6V jakimś malutkim prądem 0,015A i coś w nim na ucho delikatnie skwierczy i bulgocze.
Zdzisław Ziętkiewicz "Akumulatory samochodowe i motocyklowe" w rodziale 5.9 pt. Gazowanie pisze: cyt. "Akumulator napełniony elektrolitem stale wydziela gazy. ... Gazowanie wywołują liczne czynniki. Mianowicie w czasie ładowania zachodzi elektroliza elektrolitu, szczególnie po przekroczeniu napięcia 2,35-2,4V/ogniowo". Z tego cytatu wynika że poniżej napięcia 2,35V/ogniowo czyli 14,1V dla 12V akumulatora, również.
 
Last edited:
To po co by były 4 klasy utraty wody w normie, gdyby każda płyta wywoływała dysocjację przy tym samym napięcu?
 
Czy ja wiem? Producenci mają swoje patenty na masę czynną, stop kratek (bo oprócz Pb i Ca dodają jeszcze inne). A to może mieć wpływ na reakcję elektrolitu przy różnych napięciach.
 
Last edited by a moderator:
No to wygląda na to, że akumulatory Autopartu i Megatexu, które obecnie eksploatuję są inne.
 
Last edited by a moderator:
Mam 6 letniego bannera EFB i Kulona 405/505F . Któregoś dnia zaczęło mu się ciężko kręcić . Na samochodzie ładowałem go 14.8V/5,5A , przy odpiętych klemach po konsultacji z ASO 16,2V/5,5A . Po przeczytaniu waszych wypowiedzi widzę że chyba źle robię żeby go odsiarczyć .
Jakie parametry mam ustawić żeby było dobrze ?
6BEACD0D-5A86-484A-B96A-22C1AB0EB431_4_5005_c.jpeg
 
To prowokacja? Posiadacz Kulona nie wie jak ładuje się akumulatory? Ja tego nie biorę
 
To chyba w odniesieniu do postów wyżej, trochę zaburzają youtubową retorykę i stąd wątpliwości.
 
To chyba w odniesieniu do postów wyżej, trochę zaburzają youtubową retorykę i stąd wątpliwości.
I tak i nie. Youtubowa retoryka przedstawia przeważnie scenariusze ze skrajnie rozładowanymi akumulatorami. A w takiej sytuacji niestety zachodzi konieczność zastosowania zła koniecznego aby pokazać że prezentowana ładowarka daje lub nie daje rady uzyskać magiczne 1,28 w określonym czasie.
Faktem jest, że akumulatory kwasowo-ołowiowe są wyjątkowo oporne do ładowania po przyjęciu ładunku do ok. 80% swojej aktualnej pojemności. Sposobem na bezpieczne doładowanie do 100% jest ładowanie impulsami prądu przy napięciu 14,6 do 14,8A ale to trwa i tylko część ładowarek automatycznych ma taką funkcję.

Przeciętny użytkownik akumulatora nie uświadamia sobie, że z każdym dniem pojemność akumulatora zmniejsza się, i zastosowanie prądu 0,1C z naklejki na obudowie staruszka to jak elektrowstrząsy na torturach - mogą niszczyć zdrowie i kondycję.

Mam 6 letniego bannera EFB i Kulona 405/505F . Któregoś dnia zaczęło mu się ciężko kręcić . Na samochodzie ładowałem go 14.8V/5,5A , przy odpiętych klemach po konsultacji z ASO 16,2V/5,5A . Po przeczytaniu waszych wypowiedzi widzę że chyba źle robię żeby go odsiarczyć .
Jakie parametry mam ustawić żeby było dobrze ?
View attachment 20268

@tom raczej rozsądnie zapodaje prąd choć i tak może być już za wysoki. 6 letni akumulator ma prawo być już zużyty i być w kondycji dalekiej od tych deklarowanych na naklejce.
Taki akumulator z problemami najpierw bym rozładował do 12V (podłączasz żarówki 2x 21W co daje prąd rozładowania ok. 3,5A i rozładowujesz akumulator do spadku napięcia na słupkach akumulatora do 12V i natychmiast przerywasz). Czas rozładowania mnożysz przez 3,5A^1,2 i masz ok. 50% rzeczywistej pojemności tego akumulatora. Potem prądem ok. 1,5 do 2A ładowałbym do osiągnięcia 14,4V i spadku prądu do minimalnej wartości jaką oferuje ładowarka (to się stanie automatycznie). Doba przerwy, pomiar gęstości, i dalej podładowywałbym impulsami prądu aż do pełnego naładowania. Jak twoja ładowarka nie umożliwia pracy w takim reżimie to dałbym staruszkowi 15,6V maksymalnego napięcia i prądem 0,8A traktowałbym do wystąpienia gęstości 1,28 g/cm3.
Będzie to długo trwać, ale jest nadzieja że nie zaszkodzi i że parametry akumulatora się poprawią, przynajmniej troszkę. Każda zmiana zabarwienia elektrolitu z przeźroczystego z bąbelkami powietrza na szary lub czerwony to oznaka agonii.
Jak zabiegi nie przyniosą poprawy rozruchu szukaj już następcy, zima za pasem i możesz zostać pewnego poranka niemile zaskoczony.
 
Ja swoje akumulatory "gotuje" raz/dwa razy do roku do 16.5V
Ukraiński Oberon ma 4 lata. Wczoraj zrobiłem trasę 100km, a dziś go zmierzyłem.
 

Attachments

  • IMG_20231107_103514901_HDR~2.jpeg
    IMG_20231107_103514901_HDR~2.jpeg
    85,3 KB · Odwiedzin: 48
Miałoby o wkszeszaniu niecałkiem umarłych aku, a nie o utrzymywaniu w sprawności. W takim razie wątki akumulatorowe do scalenia.
 
To prowokacja? Posiadacz Kulona nie wie jak ładuje się akumulatory? Ja tego nie biorę
Kupiłem go okazyjnie , nawet nie wiedziałem że to bestseler- swoją drogą …za szybko oceniasz ludzi … nie każdy ma prawo się znać na wszystkim / elektryce - stąd moje pytanie w dziale 😳
YT trochę mi pomógł ale widzę że to nie wszystko
 
Ja swoje akumulatory "gotuje" raz/dwa razy do roku do 16.5V
Ukraiński Oberon ma 4 lata. Wczoraj zrobiłem trasę 100km, a dziś go zmierzyłem.
86% i 4lata to już równia pochyła o znacznym nachyleniu :)
Rozładuj i naładuj mniejszym prądem niż zazwyczaj z wyrównaniem gęstości. Parametry powinny się poprawić tak, że możesz się mile zdziwić.
 
@mowczar myślę, że jest szansa na uzyskanie parametru z etykiety, ale niestety brak czasu na takie spa 😆
 
Back
Top