• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Alfa Romeo GT 3.2 Busso

Nevii

Nowy użytkownik
Samochód
Alfa Romeo GT 3.2
Marka samochodu
Alfa Romeo GT
Budżet/ile litrów
Ókoło 300zł, około 6 litrów do wymiany i 1 litr na dolewki
Styl jazdy
Silnik
3.2 V6
Data produkcji
2006
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
~100ml
Jakiego oleju wymaga instrukcja
SELENIA RACING 10W60
Jaki olej masz obecnie
PMO Racing 10W60
Cześć, obecnie zalane PMO 10w60 i zastanawiam się, czy w podobnym budżecie znajdę coś lepszego, lub może taniej coś na tym samym poziomie? Auto jeździ głównie trasy, raz na tydzień/dwa tygodnie 200km, raz na jakiś czas wyjazdy w trasy na wycieczki i na wakacje. Od czasu do czasu przejażdżka dla zabawy, wtedy też mocniej dostaje po garach. Zdarzy się skoczyć do sklepu i z powrotem, ale to mały procent w całym trybie użytkowania. Olej zmieniam średnio raz na 5-6 tysięcy kilometrów lub raz w roku.
 
Kolega ma kappę z v6 busso. Wlewa od jakiegoś czasu shella 10W60 i nie narzeka
 
Właśnie słyszałem o tym Shellu, tylko na forum nie mogę znaleźć na jego temat żadnego konkretnego tematu, tylko pojedyncze wzmianki. Różnica w cenie prawie dwukrotna a opinie w sieci dość pozytywne, może warto spróbować :)
 
Na ten temat nie jestem w stanie udzielić odpowiedzi, aczkolwiek w instrukcji zalecają właśnie taki olej. Rozmawiałem też z mechanikiem, który grzebie w tych silnikach i zalecił 5w50 lub 10w60.
 
Last edited by a moderator:
Na jakiej podstawie stwierdzil, ze taki olej bedzie optymalny? Parametry pompy oleju ? Jakie luzy montazowe silnika ? Z reguly nie sa takie duze, zeby tak wysoko lepkosciowe oleje stosowac, ktore maja wiele wad. Z reguly sa znacznie mniejsze. Chyba, ze ten silnik to wyjatek.
 
Nie sadze, nikt nie produkuje silnikow pod konkretne SAE J300. Podobnie bylo z tego co pamietam z pewnymi silnikami BMW oraz zalecenie 10W-60 Castrola (wspolpraca), a z tego powodu....ze Castrol nie mial innego oleju w programie, ktorym mialby charakterystyke "sportowa".
 
Czy ma to sens, nie mnie oceniać
IMG_20220420_124048.jpg
 
Nie sadze, nikt nie produkuje silnikow pod konkretne SAE J300. Podobnie bylo z tego co pamietam z pewnymi silnikami BMW oraz zalecenie 10W-60 Castrola (wspolpraca), a z tego powodu....ze Castrol nie mial innego oleju w programie, ktorym mialby charakterystyke "sportowa".
BMW z serii M (M3: E36, E46, E90 i M5: E39 E60)

Abarth do T-jetów zaleca 10W50, gdzie do modeli "cywilnych" zalecany był 5W40
 
Na forum alfy potwierdzają, że olej ma być 10w60 przy czym ktoś nawet ładnie opisał pochodzenie tego silnika. Wklejam jako ciekawostkę:

"Cosworth engineering offered to buy the rights to the Busso engine F.I.A.T. declined. The Busso engine a wonderful piece of engineering it looks good and sounds fantastic and is a pleasure to work on. the engine was designed in the early 70's and shelved for almost ten years because the OPEC nations held the world to ransom [Middle eastern politics ] in the 1970's by slowing the production of oil and causing the price of fuel to go up and stayed there. Supply and demand!!!! The American Auto makers went into panic mode and all sorts of economy measures were adopted sports cars were frowned on and small displacement Asian 4 cylinder cars flooded the market. It was the same here Ford stopped production of its V8 for a few years until fuel prices dropped and production became viable. In Europe fuel was always expensive. The "OIL CRISIS" made larger displacement engines hard to sell so alfa waited with the Busso engine for almost a decade.
So the reason you use 10w 60 is because the engine is a 40 yr old design and a good one at that."
 
BMW z serii M (M3: E36, E46, E90 i M5: E39 E60)

Abarth do T-jetów zaleca 10W50, gdzie do modeli "cywilnych" zalecany był 5W40
Z tego co wiem to Castrol TWS 10W60 był olejem opracowanym specjalnie dla modeli M.
 
Z tego, co pamiętam to mocne silniki Alfy zawsze wyróżniały się tym, że są "luźno" pasowane i magistrala olejowa jest również projektowana z uwzględnieniem wyższych lepkości.
5W50 wystarcza, choć producent właśnie z powodu zmiennych faz rozrządu zaleca lepkość 10W60 (tzw. zadochron)
To są silniki drogie w odbudowie więc raczej nikt nie będzie ryzykował eksperymentów z niższymi lepkościami.
W przypadku klasycznych silników z pod znaków byczka i kobyłki jest podobnie, mocno grzeją olej i nie słyną z wydajności chłodzenia
 
Ale żadne Busso nie ma zmiennych faz rozrządu, chyba że napisałeś odnośnie BMW.
 
Last edited by a moderator:
Historycznie do Busso były zalecany 10W50 (jeszcze za czasów Alfy 6, Alfy 75, GTV6 etc.) Dopiero od momentu wprowadzenia wersji 24V opracowanej przez FPT zalecenia się zmieniły na 10W60.

Nie uważam osobiście, żeby taka lepkość mu szkodziła, skoro od zawsze były zalecane oleje o wysokiej lepkości. Po prostu w testach silnikowych wyszło, że taki jest optymalny i tyle
 
Back
Top