• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Archoil 9100, nowy silnik, olej OEM, 2.0 TSI

murgal

Użytkownik
Samochód
Kia Ceed GT 1.6 T-GDI 2019
Cześć!

Pacjent to 2.0 TSI 190KM 2023, DNNA, chyba najnowsze dziecko grupy VAG, olej fabryczny 0w20 508/509 z GPF.

Aktualny przebieg: 5900
Pierwszy olej zmieniony po 1500km.

Planuje dorzucić już trochę dodatku, samochód jeździ po mieście, więc dobrze chyba go było wzmocnić.

Wiem że silnik jest nowy, ale jakie są opinie aby zmniejszyć dawkowanie np. Archoil 9100 na 20ml/1l oleju w takim przypadku? Czy dolanie musi nastąpić na nowy olej, czy mogę to zrobić teraz ? ( około 4500 od wymiany ) Czy czekać na kolejna wymianę przy 10k ?
 
Imo nie ma co przesadzać, czasem lepsze jest wrogiem dobrego. Pojazd nowy więc po prostu skróć interwały, lej dobry olej i będzie git.
 
Pierwsza i zasadnicza sprawa to przy takim przebiegu nie zaleca się stosowania modyfikatorów tarcia. Najwcześniej dodatek radzę zastosować przy przebiegu ok 15-20 tys. Jak zmieniłeś olej przy 1,5 tys. to przy kolejnej wymianie jeszcze bym się z dodatkiem wstrzymał. Alternetywnie od oleju OEM polecam moim zdaniem lepszego Eurol lub Texaco wg. starszej receptury na IV grupie.
 
@murgal Hej, również mam taki silnik od 2021.
Pierwszą wymianę zrobiłem przy 1500, potem 7500, potem 11500, teraz będę robił w weekend przy ok 20k.
Wiem., że interwały nie są stałe, ale robię wymianę przy okazji innych wizyt w serwisie.

Lałem olej OEM -> Mihel 9600 -> Millers XF Premium VW. Teraz znowu wjeżdża ten ostatni. Na półce stoi już jakiś czas 9100 i 9200. Może doleję.

Trochę oleju mi bierze, ale jak kupię 6L to przy pojemności 5,7 te 0,3L wystarcza na dolewki. Samochód jeżdżony na hiper krótkich odcinkach. Zazwyczaj dziennie robi <10km rozbite na 2-3 wyjazdy.
 
Last edited by a moderator:
Pierwsza i zasadnicza sprawa to przy takim przebiegu nie zaleca się stosowania modyfikatorów tarcia. Najwcześniej dodatek radzę zastosować przy przebiegu ok 15-20 tys. Jak zmieniłeś olej przy 1,5 tys. to przy kolejnej wymianie jeszcze bym się z dodatkiem wstrzymał. Alternetywnie od oleju OEM polecam moim zdaniem lepszego Eurol lub Texaco wg. starszej receptury na IV grupie.
Witam jest nowym użytkownikiem na forum ale do tej pory nigdzie nie doczytałem przekonującego wyjaśnienia dlaczego do nowych silników nie zaleca się stosowania dodatków (modyfikatorów) do olejów silnikowych. Z czego to wynika? Czy możesz rozwinąć swój wpis? Przecież właśnie w okresie docierania od pierwszych kilometrów nowego samochodu następuje największe zużycie elementów silnika. Następuje wówczas ich dopasowanie ale czy nie warto zmniejszyć zużycie poprzez dodanie modyfikatora oleju? Łagodniejsze dopasowanie współpracujących elementów silnika w okresie docierania może w ten sposób wpłynąć na ich trwałość - tak mi się wydaje. Właśnie jestem przed takim samym dylematem w całkiem nowym samochodzie przebieg 10 km. Dodać modyfikator czy czekać na dotarcie silnika?
 
dotrzyj silnik - potem dodatki do oleum...
 
@Kia tak jak sam napisałeś - następuje dopasowanie poprzez zużycie. Jeśli "zablokujesz" to zużycie to może nie nastąpić prawidłowe dopasowanie.
 
Prawda jest znacznie bardziej banalna. Bo jak coś poszło nie tak przy montażu silnika to ten kleknie przed pierwszą albo drugą wymianą. A jak trafi się ASO ciul to z dodatkiem w silniku, w wypadku sporu i jakichś ekspertów i analiz mówisz gwarancji baj baj. I prawie wszyscy mają problem. Producent dodatku (bo obiecywał że będzie cacy), sprzedawca który mówił to samo no i ty. Tylko ASO zadowolone bo będziesz płacił za naprawę.

Nie ma to nic wspólnego z docieraniem bo to nie te czasy, silniki są docierane fabrycznie, samo wykonanie też nie wymaga już wycierania tego co było za ciasno.
 
Kiedys ogladalem wywiad z Takumi czyli rzemieslnikiem skladajacy silniki do Nissana GTR, sam twierdzil, ze nie ma potrzeby docierac itd. Jako taki przyklad na podstawie tego silnika.
 
@jerseyAdmin, co Ty wypisujesz ...?
Nie wiesz, że fabryczny olej TRZEBA po 1000-1500km wymienić?
Nie czytasz co na forum piszą i na YT pokazują?
Nie czytam większości tego co na forum piszą. Cenię swoje zdrowie psychiczne. Czasami tylko kopnę w ekomrowisko żeby jakiś ruch był :p
 
Po ostatnim tygodniu....stwierdzam, ze czynisz slusznie.
 
@poziom1989

Toyota (informacja z ASO) nie rekomenduje wymiany oleju po pierwszych 1000-1500km, bo wg nich silnik jest wstępnie dotarty w fabryce i takie działania nie mają sensu. Sprawa ma się inaczej np z Yarisem GR 260 i tam już instrukcja serwisowa mówi o takiej wymianie.

Podobno Suzuki zaleca wymianę oleju po 1000km.
 
@jerseyAdmin Z tego co odpowiedziałeś wynika, że nie ma przeszkody w stosowaniu dodatków do oleju od początku tzn. od momentu docierania silnika a jedyny problem jaki można napotkać to jakaś mało prawdopodobna (według mnie), poważna usterka silnika w okresie gwarancji, która spowoduje wejście w spór z ASO i gwarantem. Czyli pomijając możliwy konflikt z ASO w przypadku awarii silnika na gwarancji, który jeździł z dodatkiem do oleju to nie ma innych technicznych przeszkód aby taki dodatek do oleju zastosować już na początku?

Nie chcę wchodzić w spór co do tego czy obecnie docieranie w nowym aucie występuje czy nie. Dopasowanie fabryczne części jest zupełnie inne niż kiedyś ale wydaje mi się, że mimo wszystko na początku następuje dopasowanie i zużycie, które kiedyś nazywano docieraniem - i to chyba niezależnie od większej precyzji (niż kiedyś) wykonania podzespołów.​
 
Last edited:
@wroclaw nie interesuje mnie to, nie mam ochoty tego weryfikowac.

Po za tym wiele zalecen w tych manualach nie maja pokrycia z rzeczywistoscia np. aprobaty OEM (Europa), LL, stosowanie lepkosci w stosunku do temp. zewnetrzej, gdzie aktualnie widzimy zalecenia, ze "nagle" np. taki 0W-16 mozna stosowac >+30°C.

Najlepsza na swiecie w PCMO jest Toyota, wiec ich zalecenia maja jeszcze jakis sens.
 
@poziom1989 co do stosowania lepkości do temp. zewnętrznej, to np w PL Toyota zaleca stosowanie oleju 0w20 lub 5w30 - w zalezności od silnika, a do tych samych silników np. na takiej Islandii zalewany jest już najczęściej 10W już fabrycznie i tam też samochody jeżdżą i dobrze się mają
 
Rozne sa zalecenia na rynki, dochodzi rowniez kwestia autoryzowanych serwisow. W Polsce ASO slyszalem, ze stosuja 10W-40 do np. hybryd. Czesto i tak nie sa czysto "inzynierskie", tutaj dotyczy ogolu.
 
Klient nasz pan😉 10w40 bym zalał tylko jako ostateczność. Moja versalka jest od pierwszego właściciela Niemca i na kartce było 10w40 i oczywiście nawet LL. Tak wynikało z dokumentacji. U mnie już tylko 5w30. I zmiana max co 10k. Pobór znikomy lub wcale
 
Jeszcze kilka lat temu przy Euro 5 ASO w moim mieście nie miało oporów przed laniem 15W40 i samochody handlowców robiły po 400 000 bez dotykania łańcucha rozrządu.
 
Last edited:
Back
Top