• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Audi Q7 4MB 3.0 TFSI 333KM - Olej 5W40

Silv3r

Użytkownik
Samochód
Audi Q7 4M 3.0 TFSI 2017r
Marka samochodu
Audi Q7 4M
Budżet/ile litrów
500/7l
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
3.0 TFSI, 333km, CREC, seria
Data produkcji
2017
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0.5l
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5w40
Jaki olej masz obecnie
Shell Ultra Performance AV-T 0w30
Witam!

Aktualnie zalany Shell Ultra Performance AV-T 0W30 i chce wrócić jednak do fabryki (5w40).

Zauważyłem ubytek oleju, nie mam bagnetu, a jedynie komputer, który po przejechaniu 500-600km wskazał na dolanie 1l max oleju i że mimo komunikatu dalsza jazda może być kontynuowana (nie wiem dlatego ile uciekło oleju, komputer wskazuje tylko poziom min i możliwość dalszej jazdy).

Dolałem może 0.8l i aktualnie waha się od maxa do nieco poniżej...

Oleje o których myślę to:
1. PMO Extreme 5w40
2. Meguin Super Leichtlauf 5w40
3. Liqui Moly Molygen 5w40

Czytałem już wiele opinii, że te silniki piją mniej lub więcej oleju i że jednak najlepiej pozostać przy fabryce...
 
Godnym rozważenia w tej lepkości jest na pewno Eurol Fluence 5W-40, dostępna jest analiza najnowszej formulacji zrobiona przez dystrybutora - https://www.oilclub.pl/index.php?threads/eurol-fluence-5w-40.173/page-12#post-187582, parametry "na ciepło" wyglądają obiecująco. W sumie jeszcze interesujący jest Kroon Oil Poly Tech 5W-40, pełny syntetyk w rozumieniu niemieckim, też ma swój wątek na forum. A z wymienionej trójki bym chyba poszedł w Meguina, przy olejach PMO i LM według mnie za dużo płaci się za marketing producenta (wiem, że oferta Meguina i LM się pokrywa).
 
Niestety, te silniki mają apetyt na olej...
Pojemność układu to 6.8l,więc krotność bańki 4l lub 5l jest mile widziane :)
Już miałem przygodę z poszukiwaniem aktualnego oleju na wyjeździe... 6 stacji i na żadnej nawet zbliżonej specyfikacji ehh.
 
LM 5w40 Molygen jest teraz w dobrej cenie ok. 150 zł za 4litry bańkę, ale na ruskich forach piszą, że to nie te oleje co wcześniej, dodatek wolframu zostaje zastąpiony molibdenem (oleje z najnowszymi normami). Może stary Full Saps 5w40 A3/B4 jest na starej recepturze robiony...
 
Orlen maxexpert 5W40 (ex Lotosik Boży)
 
Jestem już praktycznie zdecydowany na Meguin Super Leichtlauf 5w40...
Eurol Fluence 5W-40 też zapowiada się dobrze, ale mój budżet pozwala na zniecznie więcej - najważniejszy jest dla mnie pobór oleju (zmniejszenie) i jakość 😉

Czy od razu wrzucić do niego dodatek?
 
Last edited:
Od razu i niech się dobrze wymiesza. Jeśli jest pobór, to można zacząć od płukanki na starym oleju. Meguin jest na bazie PAO, może ograniczy trochę ten pobór.
 
A czemu PAO ma zmniejszyć pobór?
 
Napisałem "Może".
Olej na PAO posiada odpowiednie dodatki wpływające na stan uszczelnień silnika i w niektórych przypadkach potrafi ograniczyć branie oleju (mowa o poborze
spowodowanym nieszczelnościami). Baza syntetyczna charakteryzuje się niskim Noackiem. PAO jest bardziej odporny na degradacje, zmiany lepkości czy spadek parametrów.
 
Last edited:
Olej na PAO posiada odpowiednie dodatki wpływające na stan uszczelnień silnika
To jest niezwykle daleko idący wniosek. Takie dodatki mogą znaleźć się w oleju na każdej bazie. Na myśl przychodzi Valvoline Max Life, HC, który też zdaje się reagował z uszczelnieniami.
 
A czy ja napisałem, że nie mogą się znaleźć w innych olejach? Akurat Valvoline Max Life nie był brany pod uwagę. Jeśli jakiś olej ma konkretne dodatki, to nie musi z automatu decydować, że inny olej może tego nie mieć i odwrotnie. Co ma piernik do wiatraka..
 
Last edited:
A czy ja napisałem, że nie mogą się znaleźć w innych olejach?
Napisałeś, że Meguin może zmniejszyć pobór, bo jako PAO ma dodatki dobre dla uszczelnień. Skoro wiemy, że te dodatki mogą być też w innych olejach, to ogólna teza, że PAO zmniejsza pobór poszła za daleko.

Co ma piernik do wiatraka..
;)
 
To wymień konkretne oleje, które jak sam napisałeś "mogą" zawierać te dodatki, bo ja kojarzę w.w Valvoline, tylko co z tego jak założyciel wątku nie jest nim zainteresowany.
 
to ogólna teza, że PAO zmniejsza pobór poszła za daleko.
Było by tak, jakby każdy olej posiadał te dodatki. Za to każdy olej PAO musi posiadać te konkretne dodatki. I nie zmniejsza, tylko może zmniejszyć... Widzę że zero-jedynkowo interpretujesz wszystko.
 
Last edited:
Za to każdy olej PAO musi posiadać te konkretne dodatki.
Tak z ciekawości to z jakiego źródła ta konkretna informacja? 🤔 Chętnie bym doczytał. Tak btw. to pobór w TFSI to raczej nie jest spowodowany nieszczelnościami tylko tym że go żłopią po prostu, więc w tym przypadku wybór "PAO" może być tylko niepotrzebnym zawężaniem sobie wyboru.
 
Back
Top