• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Shell AV-L 0W30 1.9 TDI 2001r krótkie odcinki

wszystko o produkatach Shell

dolomit

Użytkownik
Samochód
Fabia 1.9 tdi atd
Witam. Wysłałem próbkę oleju do analizy, otrzymałem dzisiaj wyniki.

Chciałem ją zrobić z kilku powodów, raz to 23 letni diesel na pompkach na oleju 0W30, dwa jak to się będzie sprawdzać w trudnych warunkach
Przez trudne warunki rozumiem:
- przeważa jazda na krótkich odcinkach po 8-10 minut pracy silnika na tygodniu, oraz około 20 minut na weekendy, jako jednorazowa jazda
Oraz raz- dwa razy w roku większa trasa, jak góry, morze. Plus wiadomo jakieś tam wyjątki.

Na oleju w rok czasu przejechałem 5906km. zalewany w marcu 23r i spuszczony w marcu 24r.
Po 4205km w październiku przed zimą dolałem 200ml świeżego, wchodzi 4.2L, więc 4-5%, i po nim zrobił jeszcze 1453km.

Ogolnie dolewka nie była konieczna, bo bez dolewek na interwał by starczyło, bo spalanie wychodzi mi ~52ml na 1000km.
Ale chciałem sobie dolać aby odświeżyć olej przed zimą, zwłaszcza że nie wiem jak się sprawdzał.

I teraz tak ogólnie spodziewałem się znacznie gorszych wyników, bo olej miał jakiś dziwny kolor.
Widać w zasadzie wzrost lepkości na zimno i zrobił się 5W30. Wskaźnik lepkości też bardziej już 5W30
Paliwa o dziwo nie ma. Wygląda to bardzo dobrze, zwłaszcza w kontekście w jakim stanie jest silnik.

Tylko nie za bardzo rozumiem o co chodzi z tym BL, na niebiesko. Co to znaczy? Próbka takiego nowego oleju jaką mięli w bazie? W temacie o interpretacji wyników nie ma o tym mowy, a jak wchodziłem w tematy to mało kto ma takie BL niebieskie a jak są to też bez wyjaśnienia i przy zasadowości oleju już nie rozumiem o co chodzi. to mam 8.1, 4.95 czy w ogóle tego nie badali? czy może 8.1 to nowy olej a 4.95 to obecny.. w takim razie dlaczego pod spodem pod 8.1 nic nie ma?





Screenshot 2024-03-25 at 16-29-02 8793-SKODA-FABIA-1.9-TDI-ATD-E-Z-393893-Sev0.pdf.png
 
Last edited:
Inna metoda bada się liczbę zasadową oleju świeżego, a inną zużytego. Dlatego są w innych miejscach. 8,1 (baza skoro nie dostarczałeś próbki świeżego) i tutaj 4,95. Trochę poleciało, ale to tylko potwierdza moją tezę, że wbrew lansowanej modzie o paliwach niskosiarkowych itd. itp. to wciąż ważny parametr.
 
Tylko nie za bardzo rozumiem o co chodzi z tym BL, na niebiesko. Co to znaczy? Próbka takiego nowego oleju jaką mięli w bazie?
Tak, przynajmniej w teorii powinna być to próbka referencyjna danego oleju, ale bywa z tym co najmniej różnie, np. dla świeżego Magnateca A5 wrzucili referencyjną od Magnateca C2, ogólnie jak kojarzę z nawet całkiem niedalekiej przeszłości, to takich dziwnych odnośników z czapy było całkiem sporo.

Tutaj wygląda jakby nawet wstrzelili się w ten sam olej, ale na próbkę referencyjną bym nie patrzył, bo raz, że nie podali do czego Twój wynik został porównany, dwa że to zupełnie inna seria produktu, a jak wiadomo, nawet w świeżych olejach zdarzają się rozbieżności.

Jeżeli o samą analizę chodzi, to moim zdaniem nie ma się do czego przyczepić, przy takim trybie użytkowania nie wiem, czy nie pokusił bym się nawet o dwuletni interwał lub 10.000 km.
 
Jeżeli o samą analizę chodzi, to moim zdaniem nie ma się do czego przyczepić, przy takim trybie użytkowania nie wiem, czy nie pokusił bym się nawet o dwuletni interwał lub 10.000 km.
Tak, teraz wiem na czym stoję mniej więcej i wydłużę ten interwał. W sierpniu 25r teraz zmienię i chyba też wyślę do analizy z ciekawości jak to się będzie miało do tego.
Przed tym Shell AV-L 0W30 to jaki miałeś olej?
Kupiłem to auto relatywnie nie dawno, dwa lata temu. Miało teoretycznie zalane motula 5w40, ale nie wiadomo jakiego. na kartce tak było napisane włącznie z info że wymiana co 15k. zrobiłem 3K aby poznać auto ocenić stan. oleju zdawał się nie brać wcale. zmieniłem z płukanką, na specola c3 5w40 no i zaczął się pobór oleju, około 150ml. coś tam jeszcze mi w nim nie pasowało ale już nie pamiętam i po 4500km zmieniłem go bez płukanki na shella 0w30. Dużo bardziej zadowolony jestem z tego oleju, bo szybciej nagrzewa się auto, troszkę spadło spalanie, no i pobór oleju spadł o 2/3 na 50ml
 
@dolomit Stąd może większa ilość ZDDP i innych pierwiastków, jak Mg, Mo czy wapń.
Mam też inną teorię

Glinu wykryto 3ppm, "Może pochodzić także z zanieczyszczeń w powietrzu"
Wapń więcej o 30 parę ppm "Nadmiar w stosunku do oleju świeżego może pochodzić w zasadzie wyłącznie z powietrza."

A ja uważam że obudowa filtra powietrza w tym modelu jest źle zaprojektowana i za słabo dociska z jednej strony. Zwłaszcza że z czasem robią cię co raz większe luzy więc co raz słabiej dociska, bo zamiast zrobić całość na śruby czy jakieś zatrzaski, to wymyślili jakieś plastikowe uszy z jednej strony i to się po prostu opiera na tym.

No ale wciąż nie tłumaczy to molibdenu
 
Wg tej teorii przede wszystkim byłby krzem jako składnik kurzu, a go nie ma.

Molibden to sprawa oczywista - powłoka przeciwtarciowa na płaszczach tłoków. We wszystkich współczesnych silnikach molibden wchodzi do oleju.

Stan oleju - nadal wzorowy.
 
Back
Top