• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Bizol 0 94 - a jednak Nano lepsze.

Robert1

Stary forumowicz
Samochód
Honda Accord Tourer 2,2
Po kilku latach Bizol 094 zastąpił swój dodatek wolframowy na ten sam produkt w wersji Nano - 094 Nano
 
Last edited:
Jest jakaś analiza tego dodatku? Nowa wersja to czarne opakowanie z napisem nano tak?
 
Tak dokładnie to nowa wersja , mało kto się orientuje ,że jest nowa wersja , nie zmienili praktycznie nazwy pozostawili nr produktu 0 94 i stąd ludzie nie wiedzą ,że jest już nowy produkt. Analizy nie widziałem.
 
Pytanie co jest w tym nano. związki boru nie są specjalnie drogie, jak ktoś chce garściami do silnika sypać to można uncję za ~100$ kupić. Stężenia w oleju są niewielkie więc to "nano" w Bizolu może być bor. Może też być aluminium, tytan, cynk, carbon black - związków które można użyć jako "nano" dodatków (suchy smar w sumie) jest sporo.

Nano boran jest popularny ze względu na AR ale to nie jest jakiś szczyt szczytów :)
 
No taki Ceratec to mikro azotek boru i pewnie większość ceramizerów, może nawet nano, zaletą to utrzymywanie się do 60tyś po wymianie oleju, no i wszechstronne zastosowanie tz. silnik, skrzynia, pompa itd.
 
sds.JPG
 
I co nam to mówi? że nie ma wolframu czy jest nietoksyczny?
 
Wolfram nie jest szkodliwy dla organizmu człowieka. Wolfram jest rzadkim metalem o wysokiej temperaturze topnienia. Wolfram należy do grupy VIB szóstego cyklu (drugi długi cykl) w układzie okresowym pierwiastków. Wolfram to srebrzystobiały metal, który wygląda jak stal. Wolfram ma wysoką temperaturę topnienia, niską prężność pary i niską szybkość parowania. Wolfram ma dwa warianty, α i β。 W standardowej temperaturze i ciśnieniu atmosferycznym typ α jest stabilną sześcienną strukturą wyśrodkowaną na ciele. wolfram typu β może pojawić się tylko w obecności tlenu. Jest stabilny poniżej 630 ℃ i przekonwertowany do powyżej 630 ℃ α wolframu, a proces ten jest nieodwracalny.

Wolfram jest metalem ciężkim, a wolfram i jego związki są lekko toksyczne i mało toksyczne. Chociaż mechanizm zatrucia nie jest bardzo jasny, wolframian może zakłócać normalny metabolizm molibdenu w organizmie człowieka; Narażenie na pył wolframu może powodować łagodne podrażnienie górnych dróg oddechowych, suchy kaszel, duszność, gorączkę, kołatanie serca, zawroty głowy, brak apetytu i zaburzenia węchu.

info z sieci
 
No i nie trzeba go wykazywać, na FB ktoś pytał i odpowiedź Bizon Polska to, że zawiera wolfram co ciekawe ma się utrzymywać do 50 tyś w silniku podobnie jak azotek boru w Ceratecu, gdy molibden nie odkłada się i trzeba by go lać co wymianą oleju!
 
Fragment opisu w tłumaczeniu google: "opracowaliśmy BIZOL Friction Modifier+ o94, który chemicznie „utwardza” metalową powierzchnię, tworząc śliską ;), ochronną warstwę na powierzchniach nośnych, budując chemicznie aktywne nanostruktury w celu poprawy wydajności i zmniejszenia zużycia paliwa."

Różnego rodzaju dodatki nawet te "zwykłe" z olejów odkładają się na powierzchniach w silniku. Czasem nawet padają teksy o walce o powierzchnię, a im są mniejsze tym mogą "wejść" głębiej. W Bizol jest dość duże nano (ponoć 100nm, gdzie w AR gdzie jest 70nm, Oilsyn 5nm). Chyba w wątku AR9200 wlyszkow zamieścił zdjęcie z mikroskopu elektronowego wytworzonej warstwy.
 
Last edited:
Jesteś pewien, że100nm bo mieli micro i dopiero teraz przeszli na nano!
 
Czy AR9200 też starcza na 50tyś?
 
O to zapytaj @wlyszkow w stosownym wątku. Myślę, że wytworzona warstwa jakiś czas zostanie ale 9200 to nie tylko Mo-WS2.
 
Na pewno jakaś tam wytworzona warstwa zostaje, jednak ja bym stosował AR9200 przy każdej wymianie i niekoniecznie już pełną dawkę.
 
Nie jestem specjalistą w dziedzinie chemii, ale wydaje mi się powtarzam wydaje, że wszystko zależy od związku np. azotek boru w silniku pod wpływem reakcji tam zachodzących po przejechaniu ileś tam kilometrów tworzy warstwę ceramiczną trwałą do 50 tyś km, sam bor dodawany do oleju, czy boran potasu lub inne jego związki już nie. Podobnie może być z wolframem sam ws2 spływa po wymianie, a jakiś jego związek tworzy warstwę na długo. Mnie interesują środki, które właśnie tworzą długotrwałą powłokę, bo resztę dodatków mam w oleju, który zmieniam regularnie.
 
Tylko że to nie musi być WS2. Może być np. sól amoniowa.
 
...
Czasem nawet padają teksy o walce o powierzchnię, a im są mniejsze tym mogą "wejść" głębiej.
...
Wolfram to raczej nie "wchodzi" głębiej, bo jest za duży, aby dyfundować w strukturze metalu, z którego zrobiony jest silnik. Tworzy co najwyżej wiązania adhezyjne po uprzedniej adsorbcji na powierzchni metalu (tworzy powłokę). Żeby utworzyć warstwę wierzchnią, tzn. wniknąć w strukturę to musiałyby mieć wielkość atomów jak węgiel czy azot (są to takie procesy jak nawęglanie i azotowanie stali). Może bor jedynie "wejdzie", bo jest wystarczająco mały, ale nie wiem czy jest to możliwe podczas warunków pracy silnika. Bo do tego służą procesy w dużo wyższych temperaturach. O wolframowaniu to nie słyszałem, ale żeby sprawdzić to co widać na zdjęciu z mikroskopu skaningowego to trzeba byłoby potwierdzić z badania spektrometru EDS. Bo teoretycznie może być to siarka z dodatku AR9200.
 
Last edited:
@jarski, stale azotuje się w około 600C, a nawęgla w ~900C.
Czasy od kilkunastu godzin, do nawet 100h.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top