• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW 123d n47 - zalecany 10w60?

adachu

Nowy użytkownik
Samochód
Bmw e81 123d
Dzień dobry,

posiadam Bmw 123d z lipca 2008r, bmw zaleca do tych silników olej 10w60 ze względu na smarowanie wałków wyrównoważających. Dopiero w 123d po 08.2008 zmienili łożyskowanie i można lać ll-04 np. 5w30 tak jak w innych n47.

Z drugiej strony auto posiada dpf i czy takie oleje nie przyspieszą jego zużycia? Nie znam niskopopiołowych 10w60. Zastanawiam się też jak taki olej spisuje się zimą.

Jazda 50/50 trasa miasto, dynamiczna bez pałowania. Auto po programie.

Pytanie co tam zalewać? Lać 10w60 czy może lać dobre 5w30 z ar9100 dla bezpieczeństwa? Póki co mam wlany Ravenol VMP 5w30...

Z góry dzięki za pomoc :)
 
Full SAPS będzie negatywnie wpływa na stan DPF, ale jeszcze bardziej wpłynie jak się coś z silnikiem stanie ;) Ja bym lał 10W-60 skoro konstrukcja silnika takiego wymaga.

Jeżeli boisz się o DPF to lej oleje o jak najnowszej normie API: SN np. Shell Ultra Racing. Jeżeli chcesz przechodzić na niższe lepkości to raczej do 5W-50, tutaj już znajdziesz Ilsac GF5 które są kompatybilne z DPF.
 
Problemy z DPF przez stosowanie oleju full SAPS to jakaś sprawdzona teoria? Moim zdaniem to bajdurzenie i sztuczny wymysł ekoterroru.
 
Biorąc pod uwagę, że dobre oleje low/mid SAPS są generalnie równie dobre, albo lepsze co ich odpowiedniki full SAPSowe to nie bardzo widzę tutaj jakiegoś terroru. Wymogi na takie oleje wynikają po części z ekologii, a po części z konstrukcji silników i osprzętu (wymuszonego ekologią, ale to inna sprawa).

I owszem, full SAPS wpływa negatywnie na DPF bo generuje więcej odpadów przy spalaniu. A trochę oleju zawsze się spala, bo tak wygląda zwykła fizyka silnika. W jednych mniej, w innych więcej ale olej zawsze jest spalany. Zawsze! Nie ma silnika który jest smarowany olejem a który by go nie palił.

Rzecz jasna full SAPS nie popsuje DPFa, będzie go po prostu silniej zapychał. A skoro można tego uniknąć, pomóc sobie i otoczeniu to czemu nie?
 
Mówiąc BMW zaleca masz na myśli, że w ASO tak powiedzieli czy tak mówi instrukcja?
 
Tak mówi instrukcja, 10w60 ewentualnie 5w50. Tak mówią również dobierarki oleju na stronach millersa, castrola, valvoline. O dziwo na stronie shella, motula czy ravenola nie proponują żadnego swojego oleju.

Co myślicie? Lać Shell Helix Ultra Racing 10w60, Castrol Supercar 10w60 czy może 5w50 Millers XF, który ma C3. Bo proponowany przez stronę Millers CFS NT+ 10w60 to chyba trochę za bogato. Chciałbym się zmieścić w 250zł.

Będę wdzięczny za propozycje :)
 
adachu napisał:
Tak mówi instrukcja, 10w60 ewentualnie 5w50. Tak mówią również dobierarki oleju na stronach millersa, castrola, valvoline. O dziwo na stronie shella, motula czy ravenola nie proponują żadnego swojego oleju.

Zgadza się. Jest wyraźny podział do sierpnia 2008 i od września 2008. Dla pierwszej grupy 123d brak jest rekomendacji w części wyszukiwarek.

Ravenol nie oferuje żadnego oleju 5w50 czy 10w60 w specyfikacji ACEA C3.

Zerknij jeszcze na Mitasu Platinum PAO 5w50. Spełnia ACEA C3, zawiera w składzie 18 do 20% PAO:
http://www.mitasuoil.com.pl/files/608673875/mj-113_5.pdf
 
A ile oleju tam wchodzi? Jeżeli poniżej 5 litrów to możesz pomyśleć o Amsoil Signature Series 5W-50, to ILSAC GF-5 więc już "ciut eko" - jest po około 50 złotych za litr.

Jeżeli to za drogo to pomyśl o Shellu i Castrolu. Millers też jest ok, Mitasu polecone przez kolegę także (sam niedawno kupiłem olej tej firmy). Jak najbardziej jeżeli chcesz to możesz brać, nie zaszkodzą. Generalnie te wszystkie oleje będą dobre i się sprawdzą, podobna półka jakościowa. Shell powinien mieć najpewniejsza formulację - to znaczy że masz największą szansę dostać to co producent reklamuje, a nie to co mu się akurat wyprodukowało :D bo wszystkie badania ich olejów wskazują na to, że nie zmieniają składu bez informacji o tym.

TLDR:

Ja bym brał w takiej kolejności:
- Amsoil (jeżeli finanse pozwolą)
- Shell
- Mitasu albo Castrol - wg mnie równorzędne oleje
- Millers
 
Z 10W60 jest jeszcze Meguin Racer 10W60.
Cena chyba przyzwoita.
Około 200zł za 5L.

Oleju wchodzi plus/minus 5L do 5,2L
 
W tym przypadku przy wyborze oleju nie kierowałbym się zupełnie ochroną DPF-a, ponieważ oleje full SAPS z nowoczesnym pakietem dodatków nie odbiegają zbytnio od tych z normą C3 - w kontekście ogólnej żywotności DPF olej ma marginalne znaczenie, bardziej liczy się stan techniczny, tj. wtryskiwacze, szczelność dolotu, stan pierścieni itd. Volvo do silników diesla R5 z DPF zalecało olej A5/B5(A3/B4) i często te auta w takiej konfiguracji robiły przebiegi >400k km.

Zalałbym coś pokroju 5W-50/10W-60.

Fajnie na papierze wyglądają oleje EXTREME Lubricants.
 
Proponuje ten olej :
pełna PAO-estrowa baza i super parametry zimowe.
BMW pojechało w tym silniku z tym 10W60. Jest to o tyle dziwne, że ten silnik zasadniczo bazuje na tej samej konstrukcji co "normalna" N47, do których BMW zaleca 5W30.
 
Back
Top