• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW 328i E36

igorgarbina

Użytkownik
Samochód
Opel Astra F 1.6 8v LPG
Marka samochodu
BMW
Budżet/ile litrów
300/6.5
Styl jazdy
Silnik
M52B28
Data produkcji
1995
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0.5
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W40
Jaki olej masz obecnie
Valvoline 10W60
Czołem forumowicze, mam pytanie. U ojca w BMW 328i E36 M52B28 1995r po zakupie (8 lat temu) jego mechanik wlał do silnika olej Valvoline Racing VR1 10W60. Samochód jest trzymany w ciepłym garażu i w zimie właściwie z niego nie wyjeżdża. Zbliża sie czas na serwis olejowo filtrowy, który bede wykonywał i nasuwa mi sie pytanie. Warto zostać przy tym oleju czy zmienić na coś innego? Jeśli chodzi o problemy auta to vanos jest w porządku, ale pare miesięcy temu zaczęły odzywać się łancuchy rozrządu, wcześniej przez 8 lat absolutnie nic się z silnikiem nie działo. Proszę o pomoc bo w temacie olejów jestem kompletnym laikiem, wiem tyle że zalecane do tego silnika jestzupełnie coś innego. Co wy proponujecie?
 
Zacznij od najtańszego 5w40, bo może się okazać, że silnik trzyma się kupy dzięki lepkości oleju...
 
Valvoline Racing VR1 10W60
Ło matko...SAE60 to do M3 E92 się leję, nie do cywilnego, archaicznego M52, który swoją drogą, nie miał czasem jakichś tam niespodzianek ze słabym przepływem na górze silnika?
Dwa oczka w dół do SAE40 się prosi.

-Lotos Synthetic Plus 5W40
-Shell Helix Ultra 5W40
-Mobil1 FS 0W40 - tak z półki premium.
 
Kolega, który ma ten silnik w swoim "wychuchanym" E36 zalewa go Valvoline Maxlife 5W40. Cena dobra, a mówi że na "grupach" BMW bardzo polecany. :)
 
Pamiętam, jak we wczesnych latach 2000 chciałem kupić BMW 325i E30, świeżo sprowadzone z DE. Wisiał pod maską gruby plik zawieszek o wymianie oleju - 5W30 Castrol... A już wtedy miało ono 200 tyś km. A tu 10W60... Wow.
 
Cokolwiek 5W-40 albo 0W-40, im taniej tym lepiej. Jak pisze @SACZI - warto sprawdzić czy silnika szlag już nie trafił i czy tylko wysoka lepkość oleju nie trzymała go w ryzach. Jak na czymś tanim będzie ok to będzie można poszukać czegoś droższego jak koniecznie będziesz chciał.

Z tanich i w miarę sensownych olejów to Orlen/Lotos z tanich serii, Specol, Gulfa czasami można dostać w dobrej cenie.
 
Kiedyś była moda na te oleje do m52, ale wzięło się to głównie stąd że większość tych aut było katowanych. I to nie olej je zabijał tylko jego ewentualny brak i upalanie.
5w40 I nie ma co szaleć z drogimi olejami
 
Moda się wzięła stąd, że do modeli M zalecany był 10W60, więc ludzie pomyśleli, że do cywilnych też się sprawdzi i będzie super chronił silnik. A niestety, M52 konstrukcyjnie różniły się od S52, więc taka zmiana przynosiła zazwyczaj odwrotny skutek od zamierzonego. Zresztą, słyszałem opinie, że w spokojnie traktowanych Mkach, 10W60 też nie sprawdzał się najlepiej
 
Miałem na celowniku Valvoline SynPower 5W40, jakichs kosmicznych pieniędzy właściwie nie kosztuje, a ludzie na forach BMW zachwalali. Ktoś miał doświadczenie z tym olejem albo jest w stanie mi powiedzieć coś więcej o jego parametrach? sprawdzi się?
 
Miałem na celowniku Valvoline SynPower 5W40, jakichs kosmicznych pieniędzy właściwie nie kosztuje, a ludzie na forach BMW zachwalali. Ktoś miał doświadczenie z tym olejem albo jest w stanie mi powiedzieć coś więcej o jego parametrach? sprawdzi się?
Miałem go zalanego w Scenicu 1.6 16V i było wszystko ok. Nie ubywało, silnik pracował jak trzeba. TUTAJ masz analizę na forum Valvo 5W40, ale w wersji MaxLife.
 
DjStar nie sądzę, że ówczesna docelowa grupa użytkowników tych samochodów interesowała się tym jaki olej leje się do ori S50. Poprostu dla nich to była namiastka "sportowego" samochodu to i olej musiałbyc "sportowy". Gro użytkowników BMW z tych lat jezdzi na Valvo jak już tu wcześniej było napisane oraz na Motulu. To chyba najpopularniejsze marki olejów wśród grona użytkowników. Raczej nikt na nie nie narzeka. W tych silnikach ważne, żeby wogole był olej. One naprawdę duuuzo znoszą. Może mniej niż M50 na żeliwnym bloku i bez vanosa ale też są solidne.
 
Chyba nigdy nie byłeś aktywnym użytkownikiem na forum danej marki/modelu. Każdy fan BMW ciekawił się, co siedzi w Mkach, tak samo jak każdy fan Mercedesa patrzył na AMG, fan Audi na S/RS itd. Ci, dla których to była namiastka sportowego samochodu lali tam byle co, byle tanio (zazwyczaj 10W40). Motul akurat jest wychwalany na forach każdej marki. O każdym silniku można powiedzieć, że jego jedyny wymóg to obecność oleju. Jak wspominałem, góra silnika w M52 jest dosyć wrażliwa i oleje 10W przyśpieszają jej zużycie
 
Zgadnijcie, jakie oleje przywożą do mnie użytkownicy BMW? Zdecydowana większość Valvoline i Motul. Sam byłem aktywny na forach tej marki, bo miałem e36, e46 i f20, kilka lat temu o innych olejach nikt nie chciał słyszeć i był jeden gościu, co próbował edukować, ale został zlinczowany. Przez fora BMW ludzie są tak zafiksowani, że dzisiaj miałem klienta, który posiadał już ze 30 szt aut z Bawarii, zobaczył u mnie na stole Texaco Havoline i pyta się co to jest za olej, czy jakaś podróbka Valvoline?
Odnośnie m52b28, to znam takie, co pół bańki przejeździły na 10w40 i dalej jeżdżą.
 
DjStar ja mówię o czasach, gdzie internet to się łapało raczej na minuty przez modem :D sam miałem e36 gdzieś ok 2010 roku i już wtedy na forach legenda stał się Motul i Valvoline.
Natomiast miałem kilku znajomych, co upalali takie m52b28 i może nie będę pisał na jakich olejach jeździły... powiem tylko tyle żyły i znosiły dużo. Jak ktoś jezdzi takim autem normalnie to naprawdę można nim zrobić bardzo duży przebieg.
 
5W40 Specola Gold mam w swoim M52 i pracuje pięknie. Przebieg 360 tyś km , pobór 100 ml na 1000 km. 10W60 to przesada do jazdy cywilnej. Szkoda silnika . W 100 % zgadzam się z resztą kolegów w temacie- 5W40 . Najważniejsze jest utrzymywać stan na bagnecie na poziomie maksymalnym i wymiana co 10 tyś . A czy to będzie Lotos , Specol czy Valvoline to nieistotne . Jedyny czynnik który przemawia za stosowaniem " grubszego " 5W40 jest temperatura pracy silnika która w BMW jest dosyć wysoka bo w przypadku Twojego silnika jest to 92 stC , a w M52TU juz 97 stC . W Nissanie na przykład jest przeważnie 83 stC. Wpływa to także na podwyższona temperaturę pracy oleju , co powoduje nieznaczny spadek lepkości względem innych silników. Grube 5W40 będzie idealne moim zdaniem w takiej sytuacji.
 
Last edited:
Spokojnie wystarczy 5w30, czy 5w40 acea A3. Z racji słabej dostępnosci tego pierwszego, lałbym coś pokroju Lotosa 5w40. Nie nazwałbym m52 gorącym silnikiem, wręcz przeciwnie, są dość zimne z tym termostatem na 92st. Miałem m54, gdzie termostat był otwarty jak w m52tu, czyli 97st, silnik nigdy nie przekroczył 100st, a olej w porywach przy ostrej jeździe miał 113st. Zwykły m52 będzie jeszcze zimniejszy.
 
Jest duża pojemność układu ( 6,5 L ) co pewnie też obniża temperaturę , lecz poniżej SAE 40 bym nie schodził .
 
5W40 Specola Gold mam w swoim M52 i pracuje pięknie. Przebieg 360 tyś km , pobór 100 ml na 1000 km. 10W60 to przesada do jazdy cywilnej. Szkoda silnika . W 100 % zgadzam się z resztą kolegów w temacie- 5W40 . Najważniejsze jest utrzymywać stan na bagnecie na poziomie maksymalnym i wymiana co 10 tyś . A czy to będzie Lotos , Specol czy Valvoline to nieistotne . Jedyny czynnik który przemawia za stosowaniem " grubszego " 5W40 jest temperatura pracy silnika która w BMW jest dosyć wysoka bo w przypadku Twojego silnika jest to 92 stC , a w M52TU juz 97 stC . W Nissanie na przykład jest przeważnie 83 stC. Wpływa to także na podwyższona temperaturę pracy oleju , co powoduje nieznaczny spadek lepkości względem innych silników. Grube 5W40 będzie idealne moim zdaniem w takiej sytuacji.
co to znaczy "grubsze" 5w40? jak takie znaleźć?
 
Back
Top