• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW F10 528i - n20 245 KM

mr.Jordan

Nowy użytkownik
Samochód
Bmw F10 528i xdrive
Marka samochodu
BMW F10 528i
Budżet/ile litrów
ok 200zl - 6 litrów
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
N20 245 KM seria
Data produkcji
2012
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0w30 / 5w30 / 5w40 / 0W40 BMW LL-01, BMW LL-04.
Samochód BMW F10 z silnikiem N20 245 KM wersja z USA. Wtrysk bezpośredni, brak GPF. Normy jakie zaleca producent BMW LL-01, BMW LL-04.

1 pytanie: Chcę zalać 5w40, bo te silniki (jak chyba wszystkie dzisiaj benzyniaki) osiągają wysokie temperatury po krótkiej chwili przy jeździe ze stałymi obrotami (nawet po mieście, spokojna jazda zimą) - komputer specjalnie wtedy podnosi temperaturę oleju nawet do 110 - 120 stopni, a więc chyba lepiej 5w40?

2 pytanie
: Zależy mi na ochronie przed LSPI, dlatego chcę zalać olej z API SN PLUS albo API SP

To są oleje które rozważam:

Shell Helix Ultra 5W-40 - ACEA A3/B4, API SN PLUS, BMW LL-01
MOTUL 8100 X-CESS GEN2 5W-40 - ACEA A3/B4, API SP, BMW LL-01
MOTUL 8100 X-CLEAN GEN2 5W-40 - ACEA C3, API SP, BMW LL-04

Motule mają wyższą specyfikację, która ma bardziej rygorystyczne testy pod względem LSPI, więc skłaniam się w stronę zakupu Motula, tylko zastanawiam się oczywiście czy lepiej BMW LL-01 czy BMW LL-04? Gdzieś chyba tu na forum znalazłem taką informację, że oleje Full Saps mogą powodować odkładanie się nagaru w układzie dolotowym, zaworach dolotowych, denkach tłoka, a ten nagar może przyczyniać się do powstawania LSPI - pytanie czy współczesne oleje Full Saps z normą API SP takie jak ten Motul X-CESS GEN2 5W-40 (bo to chyba full saps?) też mogą powodować odkładanie się nagaru w tych miejscach? Ten olej ma zawartość popiołu 1.10 %


I jeszcze pytanie poboczne: rozumiem, że jak jest norma API SN PLUS albo API SP to mam nie przejmować się ilością wapnia w oleju, no bo olej jest sprawdzony na testach pod kątem LSPI i nawet jak będzie miał sporo wapnia to będzie to równoważone innymi dodatkami? a jak z nagarem z wapnia w takim przypadku - tzn czy ta norma bierze to pod uwagę skoro nagar jest promotorem LSPI i czy te inne dodatki mają zapobiegać tworzeniu nagaru z wapnia?
 
Last edited:
Normą SP jest dla LSPI, ucięto Ca, dodano znaczną ilość Mg. Shell Helix ultra 5W40 A3/B4 będzie tutaj bdb wyborem.
 
Ja do BMW F20 mając podobne wymagania (wysoka temp oleju i LSPI) wybrałem Mobila x3 esp 0w40.
Lepsze wrażenia z użytkowania go niż Ravenola SSL 0w40.
 
Back
Top