• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW LL-17 FE+ źle chroni bo nie leją do go M?

monkahead

Użytkownik
Samochód
Silniki: MZR LF-VE I4 (MY12) & B48B20 (MY23)
Chciałbym odświeżyć temat oleju do silnika BMW 2.0T 258KM/400Nm B48B20 z GPF >> model 2023. Przeglądając najnowszą instrukcję obsługi (2023) BMW serii 3, BMW zaleca takie oleje:

- BMW Longlife-12 FE / BMW Longlife-17 FE+ / BMW Longlife-19 FE
- SAE 0W-20 / SAE 0W-30
- ACEA C2 / ACEA C5

Natomiast sprawdzając w instrukcji obsługi tego samego auta ale z roku 2020, BMW podaje już takie dane:

- BMW Longlife-04 / BMW Longlife-12 FE / BMW Longlife-17 FE+
- SAE 0W-20 / SAE 5W-20 / SAE 0W-30 / SAE 5W-30 / SAE 0W-40 / SAE 5W-40
- ACEA C2 / ACEA C3

Toyota do tego samego silnika, rekomenduje w instrukcji obsługi z 2023 taki olej:

- Toyota Genuine Motor Oil SN 0W-20 C5
- BMW Longlife-17 FE+ 0W-20

z komentarzem "Jeżeli odpowiedni olej silnikowy nie jest dostępny (w/w), można zastosować do 1 litra oleju silnikowego zgodnego z poniższą specyfikacją:"

- SAE 0W-20 / SAE 5W-20 / SAE 0W-30 / SAE 5W-30 / SAE 0W-40 / SAE 5W-40
- ACEA C2 / ACEA C3

Jaki olej dostępny obecnie na rynku wybrać do auta wciąż będącego na gwarancji, serwisowanego w ASO. Przebieg głównie generowany po mieście, wymiany przy max. 10tyś km, silnik z GPF.

Czym się różni olej C2/C3 od C5? Ten C5 praktycznie dostępny jest jedynie jako 0W20.
 
Olej BMW Longlife-19 FE to norma zastępująca normę LL-04 (prawdopodbnie z API: SP, i możliwe, że xzredukowano w niej ilośćpopiółw).
12FE i 17FE to normy fuel efficent (główne zadanie do oszczędność paliwa i ekologia, zmniejszenie CO2, dbanie o filtry cząstek stałych, EURO 7,8,9...). Śmiało możesz lać to co lałeś. Ja osobiście oleje 17FE bym odrzucił. Choćby z tego względu, że jako jedyna z tych norm nie jest dozwolona do BMW z serii M, co świadczy o niższej ochronie silnika. Pozatym w w ASO i tak zaleją LL-04 0/5-W30 (nie słyszałem jeszcze żeby 12Fe lub 17Fe do B48 wlali)
 
Last edited:
Ja osobiście oleje 17FE bym odrzucił. Choćby z tego względu, że jako jedyna z tych norm nie jest dozwolona do BMW z serii M, co świadczy o niższej ochronie silnika.
Tajest, tylko 10W60! Skąd Ty takie bzdury wydedukowałeś?
Tutaj, masz porównanie wszystkich aktualnych norm dla BMW.
Screenshot_2023-11-06-09-31-19-219-edit_org.mozilla.firefox.jpg
 
LL-17FE nie jest wogóle dopuszczone do M
Jakbyś zwrócił uwagę na powyższą tabelę z porównaniem norm, może byś też ogarnął, dlaczego nie jest dopuszczona. Co nadal nie zmienia faktu, że głupotą jest pisanie, że chroni gorzej, bo do M-ek ich nie zalecają.
 
@nano widać różnicę, cała reszta, której "nie widać" pokrywa się 1:1 w każdej ze wskazanych norm.
 
@Triumphator, mi tego nie tłumacz, bo to wiem.
Ale cała reszta "uwielbiaczy tłustych olejów" wyciągnie wniosek, że stare oleje "lepiej chronią" ...
 
Back
Top