• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW X5 F15 - olej do N55 3.0 turbo

xxxprzemo

Nowy użytkownik
Samochód
BMW e46 328i M52TU oraz BMW X5 F15 N55 3.0
Marka samochodu
Bmw
Budżet/ile litrów
7
Styl jazdy
Silnik
N55 3.0
Data produkcji
2016
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie wiem
Jakiego oleju wymaga instrukcja
BMW LL-01 FE
Jaki olej masz obecnie
Bmw twin turbo 0w30 (norma FE)
Czesc chlopaki
:)


Potrzebuje dobrac olej do swojej bmki
:)

Aktualnie do e46 328 leje Amsoila 5w40 classic European car formula i jestem zadowolony.

Dlatego tez do nowego pacjenta szukam tez cos z Amsoila lub Red line a moze jeszcze z jakies innej firmy ?
Nowy pacjent to:
BMW X5 F15 3.0 (N55 326 km - podniesiona fabrycznie moc) - przebieg 80 kkm

Norma bmw jak zapewne wiecie to BMW LL-01 FE

Z racji braku czasu i wglebiania sie w specyfikacje olejow podczas wymiany oleju po zakupie, zalalem oryginalny olej BMW 0w30 FE (jak to kolega mi podpowiedzial jak sie nie wie co zalac to lepiej zalac oryginalny niz zly olej). Cel tego bylo sprawdzenie czy silnik "bierze" olej czy nie. Na ta chwile wyglada ze nie bierze, wiec jest ok. A jeśli bierze to niezbyt duze ilosci (przejechalem 3 tys od zmiany i narazie jest ok, a chcialbym juz przed nastepna wymiana miec juz olej zakupiony i gotowy do wymiany a nie dopiero szukac :) )

W tej sytuacji zastawiam sie nad:
SAE 0W-40 FS Synthetic European Motor Oil (z pomaranczowa nakretka)
Red Line High Performance 0W40

Ktory olej byscie polecili? co z katalizatorami? Oba oleje sa bogate w dodatki wiec dla silnika ok ale na co uwazac?
 
Ten Amsoil co go masz w silniku E46 to taki Orlen, tylko z wyższą ceną i odpowiednio amerykańską butelką.

Na co uważać - na normy. Lej olej który spełnia wymagania jakie postawili przed środkiem smarnym inżynierowie. Naklejka HP czy pochodzenie nie sprawią, że olej będzie sprawował się tak, jak należy. Normy stawiają dość konkretne wymagania olejowi i olej z taką normą musi przejść odpowiednie testy. To nie jest tak, że producent je wymyśla żeby kasować za kupowanie ich oleju.

Ani jeden ani drugi z tych olejów nie spełnia wymogów dla twojego silnika, oleje FE to oleje o niskich lepkościach HTHS i takie powinno się w twoim silniku stosować. Wyboru w tej normie, poza olejem OEM za dużo nie ma i ja prawdę mówiąc stosowałbym olej OEM, zwłaszcza że jest dedykowany także do silników z serii M.

Jeżeli koniecznie chcesz coś innego, to masz problem bo olejów z tą normą za dużo na rynku nie ma, nie była bardzo popularna bo przewidziana tylko do paru silników i nie ma swojego odpowiednika w ACEA czy API więc nawet nie ma jak dobrać czegoś alternatywnego. W sumie chyba tylko Motul ma w ofercie Specific LL-01 FE, ale raczej wybrałbym OEM.
 
Serwisuję regularnie BMW 740i z tym samym silnikiem N55B30 320 KM i tam są dopuszczone oleje LL01 FE, LL04, LL01, tak więc nie musisz na siłę szukać czegoś z LL01 FE. Akurat dobrze pamiętam, że auto, które do mnie przyjeżdża zalewam na prośbę właściciela olejem Motul 5w30 X-clean+ już od kilku interwałów. Jeśli koniecznie chcesz olej zza wielkiej wody, to pasuje Amsoil European Car Formula 5w30, ale do wybitnych w porównaniu z produktami z "naszego" podwórka nie należy, a ceną nie grzeszy.
 
To masz na mysli ten olej tak?
Tez o nim wstepnie myslalem ale odpada... bo to BMW LL-04...
Dlatego uwage skierowalem ku temu
Tutaj powstrzymuje mnie natomiast oznaczenie full saps wiec mam pewne obawy...
Napewno na plus jest to, ze jest zblizony gestoscia do zalecanego oryginalu (napewno szybciej dotrze do tych wszystkich zmyslnych technologii zastosowanych w glowicy przy zimnym rozruchu) natomiast ma lepsze wlasciwosci temperaturowe i jest bardziej odporny na wyzsze temperatury. Dlatego wlasnie myslalem poczatkowo o amsoilu lub wlasnie red line ... jest jeszzcze w obwodzie redline 0w30 ktory jest dedykowany przez producenta do tych silnikow
Lub ewentualnie
Jest tez taki

Nie ukrywam ze wolalbym amsoila bo mam z nim dosc dlugie doswiadczenia ale sa wlasnie full saps oraz w sumie cenowo lepiej wychodzi z mojego zrodla wiec na cene nie patrze

Przy okazji zapytam czy ktoś wie jakiego typu katalizatory siedza w X5 F15?
 
Ten Amsoil co go masz w silniku E46 to taki Orlen, tylko z wyższą ceną i odpowiednio amerykańską butelką.

Na co uważać - na normy. Lej olej który spełnia wymagania jakie postawili przed środkiem smarnym inżynierowie. Naklejka HP czy pochodzenie nie sprawią, że olej będzie sprawował się tak, jak należy. Normy stawiają dość konkretne wymagania olejowi i olej z taką normą musi przejść odpowiednie testy. To nie jest tak, że producent je wymyśla żeby kasować za kupowanie ich oleju.

Ani jeden ani drugi z tych olejów nie spełnia wymogów dla twojego silnika, oleje FE to oleje o niskich lepkościach HTHS i takie powinno się w twoim silniku stosować. Wyboru w tej normie, poza olejem OEM za dużo nie ma i ja prawdę mówiąc stosowałbym olej OEM, zwłaszcza że jest dedykowany także do silników z serii M.

Jeżeli koniecznie chcesz coś innego, to masz problem bo olejów z tą normą za dużo na rynku nie ma, nie była bardzo popularna bo przewidziana tylko do paru silników i nie ma swojego odpowiednika w ACEA czy API więc nawet nie ma jak dobrać czegoś alternatywnego. W sumie chyba tylko Motul ma w ofercie Specific LL-01 FE, ale raczej wybrałbym OEM.
To teraz mi zabiles gwozdzia tym olejem w e46 :)
to tak przy okazji jaki bys zaproponowal co by nie byl zwyklym olejem orlenowskim? :)

Na pozostale kwestie ktore napisalem po czesci odpowiedzialem odpisujac dla Kaczorek79 z racji ze dziwne ale Twojej wiadomosci nie widzialem. Niemniej reasumujac potwierdziles to co mi kolega powiedzial, ze z tym silnikiem troche lipa i lepiej lac oryginalny dedykowany niz lac zle dobrany.... wiec tutaj tez mi to dalo wiele do myslenia


Serwisuję regularnie BMW 740i z tym samym silnikiem N55B30 320 KM i tam są dopuszczone oleje LL01 FE, LL04, LL01, tak więc nie musisz na siłę szukać czegoś z LL01 FE. Akurat dobrze pamiętam, że auto, które do mnie przyjeżdża zalewam na prośbę właściciela olejem Motul 5w30 X-clean+ już od kilku interwałów. Jeśli koniecznie chcesz olej zza wielkiej wody, to pasuje Amsoil European Car Formula 5w30, ale do wybitnych w porównaniu z produktami z "naszego" podwórka nie należy, a ceną nie grzeszy.
 
To masz na mysli ten olej tak?
Tez o nim wstepnie myslalem ale odpada... bo to BMW LL-04...
Tak, pisałem o tym, nie rozumiem tylko, dlaczego boisz się normy LL04, którą BMW dopuszcza do tego silnika. Z drugiej strony piszesz, że boisz się olejów Full Saps z normą LL01, a przecież ona też jest dopuszczona przez producenta, a żeby było jaśniej, to norma LL01 Fe opiera się również na wysokiej ilości popiołów, z tą różnicą, że lepkość wysokotemperaturowa HTHS jest obniżona do poziomu ok 3 mpas z wiadomych przyczyn - ekologia.
Katalizatory w tym silniku są takie, jak w większości aut z silnikami benzynowymi, czyli TWC, z tym że BMW często stosuje metalowy wkład zamiast ceramicznego, ale on powinien być bardziej odporny na wysokie temperatury.
 
Tak, pisałem o tym, nie rozumiem tylko, dlaczego boisz się normy LL04, którą BMW dopuszcza do tego silnika. Z drugiej strony piszesz, że boisz się olejów Full Saps z normą LL01, a przecież ona też jest dopuszczona przez producenta, a żeby było jaśniej, to norma LL01 Fe opiera się również na wysokiej ilości popiołów, z tą różnicą, że lepkość wysokotemperaturowa HTHS jest obniżona do poziomu ok 3 mpas z wiadomych przyczyn - ekologia.
Katalizatory w tym silniku są takie, jak w większości aut z silnikami benzynowymi, czyli TWC, z tym że BMW często stosuje metalowy wkład zamiast ceramicznego, ale on powinien być bardziej odporny na wysokie temperatury.
Wolalbym nie stosować oleju z norma LL04 ze wzgledu ze aktualnie X5 jezdzi na paliwach o podwyzszonych zawartosciach siarki, przez co musialbym skrócić interwaly olejowe ... dlatego skoro nie rozumiales moich obaw teraz mysle ze wiesz juz co mam na mysli :)
Czyli co zwracajac uwage na katalizatory sa to standartowe i nie ma obaw ze ktorys z tych olejow full saps moglby im jakos specjalnie zaszkodzić? Ile taka norma poboru oleju jest dopuszczana z waszych doswiadczen zeby nie ich nie zapchalo?

Jak sytuacja wyglada z tymi systemami siedzacymi w glowicy czyli valvetroniki oraz bezposredni wtrysk paliwa czy stosujac inny olej niz dedykowany bmw 0w30 moze wplynac negatywnie na te podzespoly? Juz nie wspominajac o o rozrzadzie czy tez nadprodukcji nagaru...
zagladalem przez korek to wydaje sie ze silnik w srodku jest dosc czysty i bez nagaru na ta chwile. Z historii pojazdu wynika ze interwal olejowy byl sztywno co 12-13 tys km wiec ok nie bylo zle
 
Już pisałem, BMW nie dedykuje do tego silnika tylko SAE 0w30. Są dopuszczone różne normy, jak i lepkości, więc spokojnie od 0w30 do 5w40 można stosować w zakresie dopuszczonych norm. Katalizatory przyjmą wiele, takie metalowe wkłady TWC np e46 328i, które masz, są takie same również w silnikach M54, które popijają czasem 3 litry oleju na 10 kkm i robią po 300-400 kkm, a katy wytrzymują.
Jeśli stosujesz paliwo z kanistra (domniemam, że tak jest), to nadal nie widzę problemu w stosowaniu oleju LL04. W końcu silniki zasilane lpg mają rekomendację olejów ACEA C3.
 
To jest dobra informacja, ze moge stosowac inne oleje niz to co leje producent. Mam mieszane odczucia w stosunku tego oleju z racji ze opinie na temat oryginalnego oleju 0w30 sa podzielone. Jedni mowia ze to bardzo dobre oleje inni ze to nic innego niz zwykle siki. Parametr FE niestety nie pomaga... sam bede chcial wlasnie chociazby sprawdzic jaka realnie jest ta niby oszczednosc na paliwie wg bmw :) oczywiscie kosztem czego? skroconej zywotnosci silnika?
To prawda tak jak piszesz M54 potrafi brac sporo oleju natomiast katalizatory sa twarde i odporne na takie ilosci.

ALe dobra bede przekorny i zapytam inaczej. Ktory olej byscie zastosowali w przypadku silnika N55 gdybyscie stali przed takim wyborem jak ja? :)
1. Oryginalny BMW 0w30 LL-01 FE
2. https://www.bimmerworld.com/Red-Line-0W30-Engine-Oil-Quart.html
3. https://www.bimmerworld.com/Red-Line-5W30-Engine-Oil-Quart.html
4. https://www.bimmerworld.com/Red-Line-0W40-Engine-Oil-Quart.html
5.
6.
7. INNY.... jaki i dlaczego? :)


Moderacja:
Nie podajemy linków z ofertami na forum.
Podaj linki do technicznych opisów olejów.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top