• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Citroen C4 GP 1,6 vti

CC4GP

Nowy użytkownik
Samochód
Citroen C4 GP 1,6 vti
Marka samochodu
Citroen c4 gp
Budżet/ile litrów
4,3 plus na dolewki czyli 6l
Styl jazdy
Silnik
1,6 vti
Data produkcji
2008
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0,3l/1000km
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5w30
Witam, samochód zakupiłem kilka msc temu i założyłem lpg. Po trasie 1300km nie wciągnął oleju ani mm z bagnetu natomiast silnik był cały czas gorący, myśle że się uszczelnił. Podczas jazdy po mieście wciąga olej, nie dymi, zachowuje się normalnie, ma moc w pełnym zakresie obrotów ideał po prostu. Wiadomo producent ma swoje normy pod ten motor ale myślę żeby po prostu wlać coś innego typu 5w50 tylko obawiam się o układ zmiennych faz rozrządu, które sterowane są ciśnieniem oleju i podobno ważne ciśnienie jest dla układu rozrządu. Generalnie nie chcę zniszczyć silnika innym olejem. Ktoś coś może polecić? Nie wiem co było zalewane dotychczas ale uzupełniam najtańszym 5w30. Dodatkowo wspomnę, że te silniki mają pracę roboczą z temp. ponad 103-108°C. Nic z samochodem się nie dzieje tylko muszę pilnować oleju na max. Przejmować się tym czy też nie no i co wlać aby nie martwić się o częste zaglądanie pod maskę. Może stosować jakieś specyfiki do oleju?
 
Last edited:
"Francuzy z PSA" zalecają oleje o obniżonej lepkości wysokotemperaturowej.
Norma podstawowa ACEA C2 i 5w30. Norma PSA - nie wiem, ale chyba "2290" (niekoniecznie jest wymagana).
Oleje:
"po kosztach", ale bez uszczerbku na tzw jakości - Orlen Max Expert XD lub V, Lotos Aurum/Synthetic C2+C3 i/lub 504507
lub typowo pod normę PSA - Orlen Max Expert XF.

"droższe" - Mobil 1 esp 5W30 (ten ma nawet PSA2290, ale on ma wszystkie aprobaty" ;) )

Cenowo wyżej nie proponuję, bo szczerze mówiąc nie ma za bardzo sensu.
Z lepkościami poza klasę lepkości 5w30 nie szalej. Te silniki powinny na niższych lepkościach pracować.
Propozycje olejów z normą C3 już nieznacznie wybiegają poza wymagania producenta.
Z dodatków możesz rozważyć Archoil 9100.
Czekaj na inne propozycje.
 
Te silniki jeździły w mini i tam lepkości stosowane to 0/5w30 i 0/5w40 także nie jest chyba tak, że większa lepkość zabije ten motor. Owszem kanaliki ze zmiennych faz pewnie będą miały jakieś 2,5mm ale chyba nie spowoduje to zatarcia bądź złego funkcjonowania układów?
 
Jeżeli normalny tryb pracy silnika to ponad 100°C to ile stopni ma olej? Co robi się z olejem w coraz wyższej temperaturze bo mi się wydaje, że woda? Chyba, że źle myśle to mnie poprawcie dlatego tutaj jestem i myśle o 0/5w40 albo nawet 5w50.
 
Tak łopatologicznie to tu chodzi chyba o zimne starty, kiedy olej nie jest rozgrzany. Wtedy może być problem z lepkością. Największe zużycie silnika następuje wszak przy uruchamianiu na zimno. Jak się nagrzeje, to i na mazucie będzie smarowanie. (Co ja za oczywistości wypisuję. Upoważniam Admina do usunięcia posta 🍷). PS. Adminie, tego posta, nie tamtego 😀.
 
Last edited:
myśle o 0/5w40 albo nawet 5w50.
To na pewno olejowi pomożesz z temperaturą 😄. Czym bardziej lepki olej, tym większa jest też jego pojemność cieplna. Czyli na łopatologiczny, im wyższa lepkość, tym większy termos robisz z silnika.

Co robi się z olejem w coraz wyższej temperaturze bo mi się wydaje, że woda?
A co to się robi z np. takiego SAE16, które stosuje np. Honda, czy Toyota, nawet do jakiegoś upalanego po torze Yarisa GR?

Jeżeli silnik został przwidziany do stosowania olejów o niższym SAE, to niższe lepkości zawsze niosą ze sobą więcej korzyści.
 
Okej, wyjaśniliście mi to i owo. Czyli gdyby zastosować 0w30, który jest przewidziany jako alternatywa dla tego silnika to powinno poprawić wszystko? Idąc dalej 0w20 nie jest dla tego pojazdu przewidziany wg. producenta a co gdyby go tym zalać?
 
a co gdyby go tym zalać?
Myślę, że nic strasznego by się nie stało, pod warunkiem, nic w tym silniku po drodze nie zawiedzie. Pisze tak ogólnie, bo VTI to ogólnie jedna, wielka wada fabryczna.

nawet 5w50.
Totalne nieporozumienie. Jak zostało wspomniane wyżej, większa lepkość, to większe opory = wzrost temperatury.

Czyli gdyby zastosować 0w30, który jest przewidziany jako alternatywa dla tego silnika to powinno poprawić wszystko?
Fabryki olejem nie poprawisz, jeśli zaprojektowała i wyprodukowała wadę fabryczną. Olejem możesz tylko jeszcze bardziej ją pogłębić, szczególnie, kiedy dobierasz "na chłopski rozum" to zawsze ma krótkie nogi i prowadzi jedynie do poważniejszych konsekwencji. Mniej kierowania się domysłami. Jeśli chcesz tym dłużej pojeździć, to możesz zlecić remont silnika i spróbować zniwelować pobór oleju. Na pewno nie kombinuj z podnoszeniem lepkości, bo możesz się zdziwić, że te 103-108 stopni to była całkiem niska temperatura.

Powyżej 0W30 kategorycznie bym się nie pchał. Niska lepkość, to lepsza wymiana termiczna.
 
Rozumiem, dzięki za wyjaśnienie. Dlatego tutaj trafiłem inaczej olej dawno byłby zalany w aucie. Remont tak mnie czeka i będzie w najbliższym czasie realizowany.
 
Te silniki jeździły w mini i tam lepkości stosowane to 0/5w30 i 0/5w40 także nie jest chyba tak, że większa lepkość zabije ten motor. Owszem kanaliki ze zmiennych faz pewnie będą miały jakieś 2,5mm ale chyba nie spowoduje to zatarcia bądź złego funkcjonowania układów?
2,5 mm to locha, a nie kanalik. W tym silniku otwór smarowania vacum pompy ma 0,8 mm, ale spokojnie, nawet oleje 5w40 dobrze sobie z tym radzą. Konstruktor silnika (BMW) zalecał oleje z normą LL01, możesz też tym się sugerować, ale coraz mniejszy wybór w lepkości sae30, więc generalnie szukaj czegoś z acea C3.
 
Przy tym silniku lepkość oleju nie zwiększy ciśnienia, bo pompa jest regulowana przez ECU i trzyma stałe.
 
Co w takim razie będzie najlepszym wyborem? 0w20, 0w30, 5w30? Jeżeli im lepkość niższa to mniejsze tarcie i temp. oleju powinna być niższa tak?
 
1.6 VTI najczęstszy problem, poza rozrządem, to pierścienie zgarniające. Puszczają po pewnym przebiegu olej i później pierścienie uszczelniające się sklejają, tłok pokrywa nagarem, potrafi porysować gładź. Jak wciąga mało oleju to można jeszcze próbować płukać go w oleju i od strony komory spalania. Przeważnie pomaga tyle co leczenie syfa aspiryną. Prawdziwe rozwiązanie to rozebranie motoru, nowe pierścienie i dokładne czyszczenie wszystkiego z syfu.

Odnośnie tego silnika zgodzę się z przedmówcami - to jedna wielka mina.
 
@CC4GP 0W30 i skrócone interwały do czasu remontu, albo do momentu, kiedy ilość dolewek przerośnie Twoją cierpliwość i postanowisz pozbyć się samochodu. O ile po drodze nie pojawią się inne problemy związane z silnikiem. Nie życzę Ci tego, ale to po prostu nie są udane jednostki napędowe.

Stosuj płukanki przy każdej zmianie oleju i jeździj. Na pewno nie pchaj się w wyższe lepkości wbrew różnego rodzaju bredniom wypisywanym w internecie bo czasem może się zdarzyć, że filozofia "chłopskiego rozumu" może jedynie przyspieszyć konieczność rozbierania silnika.

Shell Helix Ultra 0W30 A5/B5 wychodzi całkiem dobra cena za 4L
VAG LL FE 0W30 też można dopaść w dobrej cenie, jak się poszuka
Valvoline Synpower FE 0W30 ma cenę przyzwoitą
Texaco Havoline Energy 0W30 \ Pro DS 0W30 - bardzo fajny stosunek ceny do jakości
 
Niski NOACK jest potrzebny do tego silnika. Przy spokojnej jeździe olej dochodzi do 125 st, a skopany układ odmy, która ciągnie opary na podcisnieniu 0,7 bar jest częstą przyczyną znikania oleju. Z tego względu oleje o obniżonym hths i acea A5 nie są dobrym pomysłem.
Ja zaproponuję Texaco 5w30 ProdsM. Wypróbowany olej w silnikach, które lubią go "łyknąć", z pozytywnym efektem.
 
Ja trochę poczytałem o tych silnikach, jak chciałem 308 kupić i pamiętam, że fora PSA zawalone były postami z problemami, nawet mgliście pamiętam, że ktoś wkraczał na drogę sądową. Tam chyba może wyjść prawie wszystko, niezależnie od stylu jazdy i przebiegu. Różnica w NOACK rzędu powiedzmy 2% raczej nie spowoduje spektakularnej różnicy, ale Texaco jest w tak przyzwoitych pieniądzach, że nie ma przeszkód w ewentualnym żonglowaniu olejami. Nie na tym oleju, to na tamtym pojedzie, a pobór to chyba jeszcze najmniejszy problem.
 
Dobra wszystko ładnie wyjaśniliście także dziekuje serdecznie. Spróbuje zrobić tak, że kupię naftę albo specyfik i zaleje na 12h cylindry przekrecę kilka razy wałem i uzupełnie do maxa i zostawię. Po tym czasie na wykręconych świecach zakręce motorem żeby wypluło syf górą. W dalszym etapie zaleje 2x płukankę do oleju i zostawię na 1h na wolnych obrotach. Potem spuszcze olej i zdejmę miskę żeby resztki zleciały. Wymienię filtr oleju zaleje świeżym olejem 0w30 texaco i dodam dodatku do oleju, który pomoże na uszczelniacze zaworowe i będę jeździł i obserwował do czasu remontu. Auto będę miał, nie ma opcji o sprzedaży więc kwestia remontu mnie nie przeraża.
 
Orlen MaxExpert XF 5w30 spełnia PSA 2290 i deklaruje Noack na poziomie 6.
 
Back
Top