• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Clio 3 1.2 tce 103 KM

Jaro4444

Użytkownik
Samochód
Clio III 1.2 tce
Kontynuacja dyskusji z tematu: https://www.oilclub.pl/index.php?threads/clio-3-1-2-tce-103-km.4103/

Moja żona ma to samo auto tylko w wersji 101 KM, ale już po lifcie. To trzecie jej Clio III, z tego drugie z 1,2 TCE. Eksploatuje go podobnie jak Twoja małżonka, przy czym w wakacje i zimą zdarza się jej przejechać dłuższe trasy. Przebieg praktycznie identyczny jak u Was. Proponuję do wyboru np: Shell HU 0W40 SN+ lub SP, Mobil 1 FS 0w40, Petronas 7000 0W40, Total Energy 7000 0w40, Meguin Super Leichtlauf 5W40 lub 0w40, Neste City Pro 0w40, Ravenol VTS 5W40. W poprzednich egzemplarzach zdarzało mi się zalać Amsoila 0W40 i silniki nie protestowały. Obecnie protestuje moja kieszeń przy takich pomysłach. :)
W tym silniku po dodaniu nalepki "ECO2" cudownie zmieniono rekomendacje olejowe, bez zmian konstrukcyjnych wewnątrz samego silnika. Więc ja trzymam się nieco starszych zaleceń A3/B4 RN710 i szukam coś co możliwie szybko dotrze do turbiny.
Wymieniaj jak to robisz i będzie OK.
P.S. Nie zapomnij o oleju w skrzyni i regulacji luzu zaworowego.
 
Last edited by a moderator:
Więc ja trzymam się nieco starszych zaleceń A3/B4 RN710
Po co? Ta norma o niczym nie mówi.

i szukam coś co możliwie szybko dotrze do turbiny.
W naszym klimacie cokolwiek zastosujesz 0\5W20\30 będzie OK. Sugeruję odchodzić od olejów A3/B4 bo to najstarsze, najtańsze przepisy. Trzymanie się tego za wszelką cenę to nie jest dobry pomysł.

zmieniono rekomendacje olejowe, bez zmian konstrukcyjnych
Kolejny raz obalamy mity o "ciasnych" i "luźnych" pasowaniach...
 
Odnośnie zmian konstrukcyjnych motoru nie liczyłem na żadne. Po prostu zmienili rekomendacje olejowe by w cyklu homologacyjnym auto paliło może 100-150 ml paliwa mniej na 100 km. Dlatego nie ma co się sztywno trzymać nowszych wskazań.

Kolejny raz obalamy mity o "ciasnych" i "luźnych" pasowaniach...
Nigdzie nie pisałem nic o pasowaniach w tych silnikach więc to chyba nie do mnie.

Po co? Ta norma o niczym nie mówi.
Sama norma nic nie mówi poza tym, że osobiście preferuję raczej wyższe HTHS, niż te skrajnie niskie. Poza tym zaproponowałem konkretne oleje z tej grupy, o bardzo dobrych parametrach nawet na zimno.
Ten silnik po 2010 roku został połączony z bardzo długą skrzynią biegów JH3312/3342, gdzie na 5. przy 100 km/h mamy tylko ok. 2300 obr. (przed liftem było 2800 obr/min przy 100 km/h i skrzynia JH3184). Jak wpływa to na składową prostopadłą siły nacisku na gładź cylindrową oraz naciski na czopach wału i sworzni nie muszę tego tłumaczyć. Jak grubość filmu olejowego i rodzaj tarcia zależne są wówczas od lepkości też nie muszę tłumaczyć. Więc w przypadku tego konkretnego silnika osobiście polecić mogę wymienione powyżej oleje, a właściciel dokona wyboru wedle własnego uznania.
Gwoli ścisłości dla tego silnika nigdzie nie widziałem rekomendacji dla olejów A5. Wszędzie były zalecane A3/B4, alternatywnie C3 lub RENAULT RN17.
  • Alternative recommendations, >-30°C: EO REN RN0710 0W-40
  • Alternative recommendations, >-25°C: EO REN RN17 5W-30; EO REN RN0710 5W-40
 
Last edited:
Po prostu zmienili rekomendacje olejowe by w cyklu homologacyjnym auto paliło może 100-150 ml paliwa mniej na 100 km
Możesz to udowodnić? Czy tylko domysły?

Nigdzie nie pisałem nic o pasowaniach w tych silnikach więc to chyba niw do mnie.
Nie, to ogólna informacja.

osobiście preferuję raczej wyższe HTHS, niż te skrajnie niskie.
Dlaczego? Jaki w tym sens? Graniczne HTHS to okolice 2. Wyższe HTHS niczego sensownego Ci nie daje.

Ten silnik po 2010 roku został połączony z bardzo długą skrzynią biegów, gdzie na 5. przy 100 km/h mamy tylko ok. 2300 obr. Jak wpływa to na składową prostopadłą siły nacisku na gładź cylindrową oraz naciski na czopach wału i sworzni nie muszę tego tłumaczyć.
Dokładnie tak samo, jak z inną skrzynią. Po prostu prędkość obrotowa się zmieniła.

Jak grubość filmu olejowego i rodzaj tarcia zależne są wówczas od lepkości też nie muszę tłumaczyć
Nie musisz, nie ma to żadnego znaczenia co napisałeś, bo podstawowa wiedza mówi jasno, że olej to nie tylko lepkość.

Gwoli ścisłości dla tego silnika nigdzie nie widziałem rekomendacji dla olejów A5. Wszędzie były zalecane A3/B4, alternatywnie C3 lub RENAULT RN17.
Mozna śmiało zastosować A5.

Nie pisz o tym silniku, jakby to była jednostka stworzona do upalania torowego. Zwykły silnik cywilny i dorabianie sobie sztucznej ideologii o gładziach, skrzyniach i innych czopach niczego mądrego nie wnosi, a może tylko komuś namieszać w głowie bezsensownymi informacjami.
 
Odnośnie zmian konstrukcyjnych motoru nie liczyłem na żadne. Po prostu zmienili rekomendacje olejowe by w cyklu homologacyjnym auto paliło może 100-150 ml paliwa mniej na 100 km. Dlatego nie ma co się sztywno trzymać nowszych wskazań.
Sprawdzałeś numery pierścieni tłokowych, tłoków, wałków, pompy oleju, nr oprogramowania itd?
Nie trzeba projektować silnika od nowa, aby zastosować oleje o niższych lepkosciach.



osobiście preferuję raczej wyższe HTHS, niż te skrajnie niskie. Poza tym zaproponowałem konkretne oleje w tej grupy o bardzo dobrych parametrach nawet na zimno.
Ciekawy jestem, jakie przesłanki Tobą kierują, że masz takie preferencje?
Pamiętaj, że warunki panujące w silnikach na węzłach tarcie daleko są inne od tych, jak je sobie wyobrażają użytkownicy.
 
@Jaro4444 Czekamy na dowody, które popierają Twoje teorie. Póki co, nic sensownego nie napisałeś. Nie tylko ja twierdzę, że się mylisz, udowodnij, że masz rację. Udowodnij, że zmiana skrzyni biegów wpłynęła negatywnie na silnik i potrzebuje on przez tę zmianę wyższego HTHS.
 
Nic sensownego niestety to Ty nie napisałeś. Udowodnij, że przy zmianie skrzyni na "dłuższą", w warunkach jazdy ustalonej, z tą samą prędkością pojazdu i oporami ruchu, naciski na czopy i gładź cylindrową w silniku są takie same. Jak to udowodnisz to wówczas będę mógł dalej odnosić się do Twoich uwag personalnych. 🤣

Zapewne za chwilę moderator znów skasuje mój post uważając, ze jest off top. Z tego co obserwuje to to forum jest towarzystwem wzajemnej adoracji kilku gości, gdzie w przypadku odmiennego zdania, usuwa się posty pod byle pretekstem.
Zielony34 już kilka razy wskazałem jak zmieniasz poglądy w bardzo krótkim czasie i opinie jak chorągiewka, pod potrzeby chwili. W tym wątku twierdzisz, że można stosować olej A5 do silnika, do którego nie przewiduje tego producent. Może i można, ale idąc Twoim tokiem myślenia udowodnij, że nie wpłynie to negatywnie na jego trwałość w długookresowym użytkowaniu. Kiedy znów proponowane są tu oleje, klasy A3/B4 które sam stosowałeś i polecasz innym użytkownikom forum, nagle są one "najstarsze, najtańsze przepisy". Nieważne, że są one na bardzo dobrych bazach PAO. GTL czy też mieszanych. Posiadają najnowsze pakiety dodatków z molibdenem, borem, detergentami wapienno - magnezowymi anty LSPI. Wszystko to jest nieważne, bo nie odpowiada Twojej wizji aby się przypier... do czyjeś opinii.

Saczi moja wyobraźnia o warunkach pracy w węzłach tarcia jest dość dobra i to co piszę nie jest oderwane od teorii i praktyki eksploatacyjnej.
 
Last edited by a moderator:
@Jaro4444 Nic nie muszę udowadniać. Nie masz po prostu argumentów i próbujesz odwracać przysłowiowego kota ogonem. Piszesz głupoty i nie potrafisz obronić swoich teorii.
już kilka razy wskazałem jak zmieniasz poglądy w bardzo krótkim czasie i opinie jak chorągiewka, pod potrzeby chwili.
Moje zmiany zdania wynikają z poszerzania wiedzy w oparciu między innymi o materiały zawarte na forum. To nie o mnie źle świadczy, a o tobie, że wciąż tkwisz w mitologii. Jedyne, co wskazywałeś, to swoją niewiedzę.
Wszystko to jest nieważne, bo nie odpowiada Twojej wizji aby się przypier.... do czyjeś opinii.
Tak mogą twierdzić jedynie takie osoby, jak ty nie potrafiące czytać ze zrozumieniem. Jesteś na forum ,ale kompletnie nic z tego nie wynosisz.
moja wyobraźnia o warunkach pracy w węzłach tarcia jest dość dobra
Tutaj masz rację i potwierdzasz, że jedyne, czym się kierujesz, to wyobraźnia. Nawet poprawnie nie umiesz obronić swojego zdania.

Czekam nadal na potwierdzenie twoich teorii, bo zauważ, że to ty rzuciłeś pewną tezę. Ja twierdzę, że kłamiesz i wprowadzasz w błąd, bo nie posiadasz innej wiedzy, jak właśnie oparta o "wyobraźnię".
 
@Jaro4444, skoro silnik ma takie same moc, moment i ich charakterystykę w funkcji obrotów, to naciski/obciążenia czopów/gładzi nie będą większe, bo niby skąd...?
Zmienic może się inna wielkość wynikająca z innych przełożeń.
Ciekawym, czy wiesz co mam na myśli 😁
 
@SACZI nie znasz się. Nie masz elementarnej wiedzy z zakresu filozofii chłopskiego rozumu ;)
 
Udowodnij, że przy zmianie skrzyni na "dłuższą", w warunkach jazdy ustalonej, z tą samą prędkością pojazdu i oporami ruchu, naciski na czopy i gładź cylindrową w silniku są takie same.
Ok - zamiast na 5 biegu, będę jechał na 4. Aby auto o masie m, oporach O, jechało z prędkością V, koła muszą obracać się z odpowiednią prędkością kątową i jednocześnie musi być wytworzona odpowiednia siła F na tych kołach. Zatem silnik musi generować odpowiednią Pm=nxM. Dla dłuższej skrzyni zatem wrzucam bieg niższy niż dla krótkiej. Przykładem jest skrzynia biegów typu 4+E vs 5 w Audi 80 1.8/Golf mk2 1.8. Silnik ten sam, a przełożenia kompletnie inne.
Post automatically merged:

Posiadają najnowsze pakiety dodatków z molibdenem, borem, detergentami wapienno - magnezowymi anty LSPI.
Shell HU 5W30 A3/B4? Spoko oliwa. Sam używam.
 
Kontynuacja dyskusji z tematu: https://www.oilclub.pl/index.php?threads/clio-3-1-2-tce-103-km.4103/

Moja żona ma to samo auto tylko w wersji 101 KM, ale już po lifcie. To trzecie jej Clio III, z tego drugie z 1,2 TCE. Eksploatuje go podobnie jak Twoja małżonka, przy czym w wakacje i zimą zdarza się jej przejechać dłuższe trasy. Przebieg praktycznie identyczny jak u Was. Proponuję do wyboru np: Shell HU 0W40 SN+ lub SP, Mobil 1 FS 0w40, Petronas 7000 0W40, Total Energy 7000 0w40, Meguin Super Leichtlauf 5W40 lub 0w40, Neste City Pro 0w40, Ravenol VTS 5W40. W poprzednich egzemplarzach zdarzało mi się zalać Amsoila 0W40 i silniki nie protestowały. Obecnie protestuje moja kieszeń przy takich pomysłach. :)
W tym silniku po dodaniu nalepki "ECO2" cudownie zmieniono rekomendacje olejowe, bez zmian konstrukcyjnych wewnątrz samego silnika. Więc ja trzymam się nieco starszych zaleceń A3/B4 RN710 i szukam coś co możliwie szybko dotrze do turbiny.
Wymieniaj jak to robisz i będzie OK.
P.S. Nie zapomnij o oleju w skrzyni i regulacji luzu zaworowego.
Dziękuję, olej zalany Shell Helix Ultra 0w40.
Olej w skrzyni zmieniony przy zakupie na Elf 75w80 bodajże. Regulacji luzow jeszcze nie robiłem ale mam w planach.
 
@adam1987 póki co kontrola, w Renault w tych silnikach bardzo rzadko reguluje się luzy. Dosyć solidnie to zrobili. Pomimo braku hydrauliki, zaskakująco dobrze znoszą eksploatację.
 
To jak skrzynia ma dłuższe przełożenia to przy tych powiedzmy stałych 100km/h i 2300obr zamiast 2800 jest ciężej i gorzej dla silnika?
Wyjaśni to ktoś w końcu?
 
Nic się nie dzieje. Nie masz cxym się przejmować.
 
@Burek jak jedziesz jednostajnie to nie ma najmniejszego znaczenia, jeśli pytasz o przyspieszanie to w bezynie bym redukował zarówno z 2300 jak i 2800, turbodiesel się z takich obrotów bez problemu wygramoli.
 
Jasne, w obecnej erze eco i downsizingu, oprogramowania silników są tak programowane, że to właśnie z takich i niższych obrotów silnik benz najlepiej idzie, a im wyższe obr tym moc moment spada. Odwrotnie od niegdyś konstruowanych jednostek.
 
Zależy od jednostki, ale myślę że faktycznie można to uznać za regułę przy nowych autach.
 
Jasne, w obecnej erze eco i downsizingu, oprogramowania silników są tak programowane, że to właśnie z takich i niższych obrotów silnik benz najlepiej idzie, a im wyższe obr tym moc moment spada. Odwrotnie od niegdyś konstruowanych jednostek.
To jest chyba tylko nastepstwo ograniczania dawek wtrysku przy wyzszych obrotach.
 
Back
Top