• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Czy olej 0Wxx na zimę ma sens?

Dzięki.Mniej lepki .Czy to znaczy ,że bardziej płynny?
 
Nie, mniej lepki, musiałbyś mieć taki parametr jak CCS, i/lub MRV zmierzony dla tej samej temperatury, żeby stwierdzić czy dany olej jest mniej, czy bardziej pompowalny w niskich temperaturach od innego oleju.
 
OK.mam te dane.
Niebieski ma CCS 5992 (-30')
Czerwony ma CCS 5122 (-35')
Czy teraz można coś więcej powiedzieć? Który z nich będzie bardziej płynny i zadba lepiej przy zimnych startach?
 
Moim zdaniem w temperaturach ok 0st lepszy będzie niebieski rozumiem, że chodzi o x prime 5W30
 
No to jeżeli CCS tak się przedstawia, to czerwony ma znacznie lepszy wynik pompowalności.
 
Im zimniej tym większa przewaga czerwonego, ale warto wziąć pod uwagę że z punktu widzenia pompowalności różnica między -35 - 30 może być większa niż między -30 i 0 biorąc pod uwagę dwa różne oleje. A między -30 i 0 większa niż między 0 i +40.

W naszych warunkach różnice będą raczej pomijalne z każdego poza laboratoryjnym pkt widzenia nawet zimą, a latem będą zerowe bo oleje będą startować z punktu +20 stopni albo więcej.
 
Te grafiki biorą pod uwagę tylko VI więc nie do końca oddają realne zachowanie lepkości oleju. Myślę, że od 0st w górę można się tym podpierać.
 
Teoretycznie im mniejszy CCS tym bardziej płynny olej, ale cytując TomaNJ, który kiedyś odpowiadał tu na pytania
CCS and MRV measure different oil properties. The CCS test measures the ability of the oil to be picked up and pumped by the oil pump under shear stress. MRV measures the ability of the oil to flow under its own weight back into the hole sucked out by the oil pump.

Think of Jell-O. Jell-O can be easily sucked up and pumped by a mechanical pump, in fact you can suck it up through a straw. But once pumped the remaining Jell-O will not flow back to fill the hole, and the pump (or straw) will now suck air. Jell-O, like many oils, has a weak crystalline structure that can be easily overcome by applying shear, but without such external mechanical force it cannot flow.

Both tests are influenced by viscosity and wax crystal growth/pattern, but they differ in shear rate, i.e. higher shear pumping versus lower shear flowing. The actual conditions under which the tests are run were developed to correlate with known oil performance observed in the field and has proved very useful over the years.

I would consider CCS to be less critical than MRV since modern oil pumps are quite capable and efficient. The factors that influence MRV are more elusive and sometimes unexpected issues arise during formulation.

Podsumowując - MRV by prawdę powiedział
 
Last edited:
Jest sens przechodzić z 5w40 na 0w40 Shell helix ultra? Dodatki wyglądają podobnie co ciekawe 0w40 ma wyższą lepkość w 100 stopniach, zastanawiam się czy baza w 0w40 może być lepszej jakości od 5w40?

0w40.jpg

5w40 1.PNG


5w40 2.png
 
serio? te 0,3 to może być w granicy błędu pomiarowego, poza tym nie rozkminiał bym tak tego. Patrząc na temp płynięcia -> nie mieszkasz na Syberii :)
 
Back
Top