• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Czyszczenie parownika klimatyzacji za grosze😆

Pedros

Użytkownik
Samochód
VW PASSAT CFGB
W czyszczeniu parownika ważne są 3 aspekty:

- regularność
- chemia
- sprzęt

Co do pierwszego nie muszę nikogo przekonywać chociaż przy zastosowaniu mojej metody sprowadza się ona do działań raz w roku podczas wymiany filtra kabinowego😎

Chemia.

Tutaj przychodzą z pomocą środki pro oparte na czwartorzędowych solach amonowych za które producenci „pro” biorą ciężkie pieniądze (szczególnie w ASO pozycja na fakturze finansuje nam sprzęt, chemię dla 200 aut😎)

Ja używam od lat sprawdzonego koncentratu (starcza na 80 lat;)):

IMG_3641.jpeg


Ma neutralne pH i można regulować stężenie! Środek posiada również bardzo dobre właściwości myjące stad nie ma potrzeby używania dodatkowych detergentów.

Do zaatakowania parownika klimatyzacji potrzebujemy roztwór wodny o stężeniu 3-5%. Środek podawany pod ciśnieniem lekko pieni się co zwiększa skuteczność bo liczy się czas kontaktu ze środkiem.

Aby wzmocnić działanie można dodać do 10-20% IPA, które również jest świetnym środkiem czyszczącym (po dolaniu roztwór zaczyna się grzać, na marginesie).

Aby wyczyścić parownik tylko IPA należy 99,9% doprowadzić do 80% roztworu aby obniżyć szybkie odparowanie. Tez działa!

Można te środki stosować zamiennie.
W moim przypadku ilość roztworu z wielkim nadmiarem to ok 2 litrów „dezynfekcji” i ok litr IPA (lepsze samopoczucie).

Nic nie przepłukujemy dodatkowo po ekspozycji na środki dezynfekujące - im dłużej „leży” tym skuteczniejsze są chociaż samo stężenie robi tutaj robotę.

Sugeruję nie wdychać jednego i drugiego.

Sprzęt

Długo szukałem rozwiązania umożliwiającego dostanie się do parownika i potraktowanie go większym ciśnieniem. Na początku tylko celowałem na oko co było skuteczne ale czułem niedosyt.
I nagle bingo, z pomocą przyszła Gloria.

IMG_3642.jpeg


Ma 3 litry czyli potencjał na akumulację ciśnienia oraz lancę która chciałem sobie podgiąć pod katem prostym aby celować bezpośrednio do parownika.

IMG_3629.jpeg


Postanowiłem drążyć i rozwiązanie samo przyszło bez deformacji lancy 😆

IMG_3630.jpeg


Zdejmując końcówkę formującą strumień mamy dwie dysze miotające ciśnieniem pozwalającym na skuteczne wyczyszczenie parownika.

IMG_3632.jpeg


I taki zestaw napełniony bardzo dobrą i tanią chemią (1-5 zł) wykorzystujemy do eksploracji zakamarków przez które dostajemy się do parownika. Oczywiście każde auto jest inaczej skonstruowane ale większość da się wyczyścić poprzez otwór filtra kabinowego.

Znaczne ciśnienie powoduje rozbryzgi co potęguje dotarcie środka czyszczącego do zakamarków (na szczęście jest ich niewiele) i umożliwia umycie CAŁEJ KOMORY FILTRA KABINOWEGO. A całość spływa otworem w podwoziu jednoczenie go udrażniając i czyszcząc prewencyjnie. Po robocie będzie znaczna plama pod autem (nieszkodliwa a i glony nie zalęgną się w tym miejscu).

Demonstracja działania Glorci bez „końcówki”



Powodzenia w walce o czyste powietrze 💪:)
 
Last edited:
Dzięki za poradnik. Kwestia lancy do dostosowania do konkretnego samochodu. Taką sztywną raczej w Hyundai do parownika nie dojdę.
 
Jakby producenci nie mogli zastosować wbudowanego systemu dysz z możliwością podpięcia się tylko wężykiem 🙃

U mnie kwestia lancy to było największe wyzwanie bo samo podanie środka nawet z rozbryzgu już działa pod warunkiem ze nie mamy już zanieczyszczonych lamelli parownika.
 
IPA powyżej 70% za szybko odparowuje i słabo dezynfekuje, według moich doświadczeń max 60%
 
Tam jest raczej komora zamknięta w sensie nieprzewiewna na czas czyszczenia a same opary świetnie działają ale fakt okolice 70% w tym przypadku są ok.
 
@Pedros gdybym Cię nie znał od lat pomyślałbym ,że reklamujesz "wojska chemiczne" a tak po prostu dzięki za wiedzę. :) 👍
 
Długo zabierałem się do opisania bo nie zawsze miałem czym foto zrobić (tzn robienie zdjęć wydłuża robotę) a jak wiadomo „bez zdjęcia się nie liczy 😆

Ważne ze to jest skuteczne a uniwersalność środka jest miażdżąca (również w domu👍).
 
Ja u siebie zastosowałem pianę bizola, szczotkę do butelek, poprawiłem IPA "w razie jakby co" - smrodek zniknął i nie wraca. A było to chyba pierwsze takie czyszczenie po, hymm, wyjeździe z fabryki 12 lat temu (?).
Piany poszło jakieś pół puszki.
Tylko dyrekcja, uczulona na zapachy samochodowe, skomentowała dzień po:
- co tu tak wali?
- jak?
- no takimi kwiatkami. ...

Zapach środka zniknąl po około tygodniu.
 
@Pedros, jak myślisz ten koncentrat można by użyć do odświeżenia parownika klimatyzacji domowej (split)? ;)

Wysłane z Pixel 7 Pro [Tapatalk]
 
@Pedros hurtownia przez przypadek wysłała mi VC 420 zamiast 410. Jak myślisz? Można używac do dezynfekcji klimy czy jednak wymienić? Skład troche inny.
 
dzieki
 
@Pedros Miałeś do czynienia ze środkiem Ecolab Incidin Liquid? Kiedyś czytałem o nim dobre opinie i teraz zastanawiam się czy kupić ten co Ty używasz czy ten co wymieniłem.
 
Tak, bdb. Są różne jedne są oparte na czwartorzędowych solach amoniowych a inne na alkoholach.

Nas interesuje koncentrat bo gotowy płyn to za mało jak na użytek czyszczenia parowników.

Wybierz co tańsze per roztwór roboczy.
 
Ok w takim razie kupuję koncentrat. W ręce wpadnie mi też środek Schulke Desderman. Myślisz, że warto najpierw spryskać tym środkiem a później poprawić VC-410?
 
Cześć. Teraz na mnie przyszedł czas na czyszczenie parownika. Myślałem ,żeby kupić tak jak kolega @Pedros ,,glorie,, ale w związku ,że mieszkam w bloku to dużo miejsca by zajmowała w składowaniu. Szukałem czegoś mniejszego aż wkońcu trafilem na aliexpress na elektryczny zraszacz :) w promocji z 66 zł na 25 zł wyrwałem.
Takie coś :) Dzisiaj do mnie przyszła paczka i przetestowałem urządzenie. Naprawdę daje rade,bardzo fajny sprzęt. Zreszta za taką śmieszna cenę.. 🙂
Jutro zamówię środek polecony przez @Pedros
Voigt VC 410.
Dodatkowo w domu mam też 2 litry IPA 99.9% od ,,termopasty,,
Oczywiście mam też kamerkę podłaczaną pod telefon więc przymocuję ją taśma do lancy ,żeby widzieć na telefonie parownik i proces czyszczenia.
Moje auto to VW Polo. Przez otwór filtra kabinowego nie da rady ,,lancy,, włożyć więc chyba jedyną opcją jest wyjęcie wentylatora nawiewu i przez tą większą dziurę włożyć lance i powinno się spokojnie dojść do parownika.Jeśli nie to zacznę kombinować inaczej :cool: Może macie doświadczenia jak najlpiej dostać się do parownika w Volkswagenach :)?w sumie to z drugiej strony parownika też fajnie jakby się jakoś dostać.

@Pedros Stężenie 3-5% Voigt VC 410 czyli reasumując 30 do 50 ml dodać do 1 litra wody?
IPA dać 60 % steżenie czyli na 1 litr wody 600 ml IPA i 400 ml wody?
Woda zwykła z filtra może być czy demineralizowaną kupić ?
 

Attachments

  • Screenshot_20240409_184540_AliExpress.jpg
    Screenshot_20240409_184540_AliExpress.jpg
    660,7 KB · Odwiedzin: 77
Back
Top